• yrre

Misstänkt druvbörd!?

Blev gravid efter tredje ivf-försöket men fick ma konstaterat för en dryg vecka sedan. Ska skrapas imorgon. Det är visserligen mitt första missfall men tänkte att ni kanske vet mer om detta...
    Idag på sista säkerhetskollen innan skrapningen sa läkaren att eftersom mitt HCG-värde var så högt misstänkte man druvbörd. Jag visste inte riktigt vad det var och missade att fråga vad värdet låg på...

Men nu undrar jag om det är andra som varit med om att de misstänker druvbörd men där det visat sig inte vara det?

• Svar på tråden Misstänkt druvbörd!?
  • snigelfart

Till mig sa de inget om det. Det kom som en obehaglig överraskning efter patologernas svar. Det är iofs 17 år sedan snart, vet inte om de vet något mer nu än då.

• yrre

Usch, vad hemskt att inte vara förvarnad! Vad hände efter att du fick beskedet? Fick då grav-förbud och behövde du gå på många kontroller?

• snigelfart

Jo det var en chock. Vi upptäckte det på vanliga UL i vecka 16. Jag fick p-piller och besked att vi inte skulle få skaffa barn på 1½ år minst. Sen åkte jag och lämnade blodprov varje månad som skickades till Uppsala för analys. I början hade jag väldigt höga värden HCG men de sjönk snabbt. Det gick ett halvår och jag mådde bra så då lyckades vi tjata till oss att försöka få barn igen. Läkaren lovade att det var ok med viss tvekan om HCG-värdet var bra vid den undersökningen. Jag blev gravid direkt och fick en "liten" tjej 9 månader senare.

Hur fick du veta? Tråkigt för dig! Speciellt som gjort IVF. JAg hade ju turen att kunna bli gravid naturligt. Är dock inne på mitt första IVF nu också.

• yrre

Jag började misstänka i v. 8 att något var fel då plötsligt alla mina symptom försvann. Vid vul såg man först bara en tom hinnsäck men på senare kontroller har man även kunnat se ett litet foster. Har hela tiden trott att det var en ma, men i söndags ringde de från kliniken och ville jag skulle in på koll igen innan skrapningen eftersom hcg-värdena var så höga.
    Så på kollen idag nämnde läkaren att det kunde vara druvbörd. Har förstått att vid partiell druvbörd kan det även finnas ett foster... men vi får väl besked någon vecka efter skrapningen då resultaten från labbet kommer.

Måste varit jobbigt att upptäcka det så sent i graviditeten... Men roligt att ni blev gravida så fort igen! Och att det gick bra.
    Lycka till med ivf-en!

• snigelfart

Håller tummarna för dig att det inte är någon druvbörd men risken finns ju naturligtvis.

Jo det var jobbigt att få reda på att det inte fanns något levande foster när vi kom på UL och äntligen skulle få se bebisen vi väntade. Vi hade också ett litet foster i säcken som låg där så det var nog en partiell druvbörd.
    Men det som var jobbigast för oss var att vi fick så lite information om allting (eller så var det så att vi fick informationen när vi var ledsna och inte kunde ta till oss den).
    Det som hela tiden klingade i mitt huvud var riskerna efteråt. Vad som skulle hända då. Idag vet jag ju att dessa risker är väldigt små.

Om du blir gravid igen så se till att få extra UL gjorda, det fick jag och det var skönt att få se hela tiden att allt var bra. Jag hade nämligen skräck under den graviditeten för att samma sak skulle hända igen. Men alla förstod och hjälpte till så gott det gick.

• Hasus

TS jag hade ett ma i augusti förra året. Gjorde ett vul och tre läkare tittade på bilderna gnuggade sina hakor och beslöt att göra en akut skrapning eftersom man misstänkte en druvbörd.

Inte nog med att det inte blev någon graviditet... så det obehagliga med en druvbörd. Efter skrapningen talade läkaren om att prover skickats för analys, svar om en vecka.

Det var en orolig vecka, svaret kom och det var ingen druvbörd och mina Hcg värden var nere på noll på 14 dagar, nu är jag gravid igen och hoppas innerligt att det går väl den här gången.

Håller tummarna för dig att det inte är någon druvbörd !
    Kram

Svar på tråden Misstänkt druvbörd!?