• lollas

Trött..och less....

jag och min pojkvän har försök att skaffa barn i ett år nu. Redan efter två månader blev jag gravid, fick veta det när jag var i åttonde veckan, men det blev ett missfall. Nu har det gått åtta månader och inget har hänt.
    I sommras blev vi jätteglada för att vi trodde att vi skulle ha barn, men då var min mens försenad i tio veckor, så klart blev vi jättebesvikna över att de inte var nått. Nu är min mens försenad i 14 veckor och jag testar en gång i veckan men varje gång visar det negativt. Jag har kontaktat gyn i min komun men de säger att mensen måste vara sen i 6 månader innan de gör nån utredning.
    Varför blir det så?...Det känns så otroligt jobbigt och tröttsamt. Är det någon som har nått tips, eller varit med om samma? Tacksam för svar. Kram!

• Svar på tråden Trött..och less....
  • Bling1975

Hej!

Oj vad trött man blir på alla dåliga läkare om folk i vår situation har oturen att träffa. Det är klart att du ska ha en utredning!!! Normalt så "bör" man göra en utredning om man har försökt i ett år men om mensen krånglar så skulle man kolla upp det tidigare efterom det är svårt att bli gravid utan mens eller ägglossning... Se till att läkaren vet om ditt missfall och att ni har förökt i ett år om du inte redan har sagt det.

Jag orkade inte ens kontakta gyn (dåliga erfarenheter av surtanter) men jag bor i stockholm och har rätt många alternativ privat. Min och min sambos utredning kostar 5500:- men det tycker jag att det kan vara värt. Kolla om det finns några privata alternativ där du bor, en del är anslutna till försäkringskassan så du betalar bara patientavgiften där oxå och då blir det ju samma som landstinget.

Tänk också på att dina hormoner som reglerar mensen kan påverkas av negativ stress/trauma vilket ett missfall verkligen måste vara. Var snäll mot dig själv och ta hand om din kropp. Om du känner att det kan behövas så kan det vara bra att prata med någon.

Lycka till och stå på dig!
    Kram

Svar på tråden Trött..och less....