• Paprikan

Idag fick vi domen :-(

Idag fick vi domen, det blir inga biologiska barn

Vi var på HS och träffade den läkaren jag gillar bäst. Han var väldigt rak och ärlig och sa att vi hade som bäst 5% chans att få barn med IVF. Det var väldigt hårt att höra, men ändå vad jag var beredd på. Vi gick igenom tidigare behandlingar och ev metoder för att förbättra chanserna, men ingenting var värt att pröva. Mina ägg har uppenbart väldigt dålig kvalitet, eftersom så få blir befruktade och delar sig rätt. Antagligen kan min endometrios vara en bidragande orsak till detta.

Jag blev glad när läkaren själv föreslog äggdonation, vi kan få två försök gratis på HS om vi vill pröva det. Väntetiderna är långa, ca ett år, men kortas av om man har egen donator. Två av mina systrar har sagt att de vill donera, så vi hoppas på detta.

Jag ringde ena systern idag, hon som är mest lik mig, och frågade om hon ville donera ägg. Hon var inte helt positiv nu helt plötsligt, vilket kändes väldigt jobbigt. Hon vill verkligen hjälpa oss, men hennes man har tydligen sagt att han inte vill att hon donerar, att det känns konstigt om hon får barn med min man (vilket hon ju egentligen inte får iof) De ska diskutera saken och sedan återkomma när de bestämt sig. Vi pratade också om ev korsdonation, där jag får ägg av en okänd kvinna och syrrans ägg går till någon annan. Ev kan det vara ett alternativ.

Det känns väldigt jobbigt att veta svart på vitt att jag är värdelös som barnaalstrare och aldrig kommer få se en kopia av mig kräla omkring på golvet Men vi har inte gett upp hoppet än, utan vill verkligen försöka med donation också innan vi går över till adoption. Är det ingen av systrarna som vill donera kommer vi vänta på en anonym donator. Visst, det är lång väntetid, men vi är inte redo att ge upp än!

Vi har förvisso två eskimåer kvar i Uppsala som vi ska försöka med, men läkaren gav oss inte mycket hopp där...

Det är så frustrerande!! Vad kan man göra? Hur orkar man? Jag är helt slut efter 3½ år i barnlöshetskarusellen och tre IVF. Hur ska man kunna ladda om? Vill bara gråta just nu...

• Svar på tråden Idag fick vi domen :-(
  • Fjällräven

Vacker Silvana: Vad tråkigt! Hoppas allt går bra till slut!

Margita38: Vad innebär mixdonation?

• Maura

Nej Silvana.. det finns inga ord som räcker till. Hoppas av hela mitt hjärta att allt går bra för dig. Vi tittar på ÄD i Spanien, kan det vara något för er? Skriv i min gästbok om du vill ha adresser.

Stora kramar Maura

• Splach
    elinis skrev 2007-01-13 11:55:48 följande:
    hur mycket får man om man vill donera ägg?
    man får ersättning för det man lagt ut, dvs man tjänar inget på det..

Själv är jag helt inne på att donera ägg, men lär vänta 2år till först, för man bör vara 20, men eftersom jag redan fått två barn snart, så kanske jag kan få bli ett undantag och börja donera tidigare?
  • mammatillvictor
    Maura skrev 2007-01-15 11:56:27 följande:
    Nej Silvana.. det finns inga ord som räcker till. Hoppas av hela mitt hjärta att allt går bra för dig. Vi tittar på ÄD i Spanien, kan det vara något för er? Skriv i min gästbok om du vill ha adresser.Stora kramar Maura
    Tack så mycket för omtanken. Alltså får man inte äggdonation i Sverige? Är väldigt dåligt insatt alltså. Ja, det hade väl varit bra men det kostar väl en massa antar jag? kram
  • Fiaflopp

Jodå det får man,om man ej är över 38 år har jag för mig,fast det är ca 3 års kö om man inte bidrar med en donator till "äggbanken"

• Fiaflopp

Man får 2 st försök föresten...

• Kyoko

Vacker Silvana:
    Har du kollat möjligheten att via IVF/PGD säkerhetsställa att du får ett barn som inte bär på ditt problem? Jag har en genetisk förändring och får nu hjälp att genom pgd screena embryona och se att de är friska innan de åter sätts tillbaka. Kanske kan vara något för dig - vi har en ganska aktiv tråd här på FL vi som står på tur och en tjej har precis fått tvillingar.

kanskr kan vara värt att kolla upp för om det går på din genetiska sjukdom så kan du vara berättigad att få det via landstinget och då blir det en annan kö än den vanliga genom att detta kan man enast få via landsting och inte köpa in privat.

En tanke som kan vara värd att kolla upp.

• mammatillvictor
    Kyoko skrev 2007-01-15 14:44:44 följande:
    Vacker Silvana:Har du kollat möjligheten att via IVF/PGD säkerhetsställa att du får ett barn som inte bär på ditt problem? Jag har en genetisk förändring och får nu hjälp att genom pgd screena embryona och se att de är friska innan de åter sätts tillbaka. Kanske kan vara något för dig - vi har en ganska aktiv tråd här på FL vi som står på tur och en tjej har precis fått tvillingar.kanskr kan vara värt att kolla upp för om det går på din genetiska sjukdom så kan du vara berättigad att få det via landstinget och då blir det en annan kö än den vanliga genom att detta kan man enast få via landsting och inte köpa in privat.En tanke som kan vara värd att kolla upp.
    Det ska jag definitivt kolla upp. Tack så mycket för tipset! Kram
  • elinis

splach - ok tack

vacker silvana - visste inte att en polyp är en tumör som är cancer. min mamma hade en-två polyp som de tog bort.. är det lugnt nu för henne eller borde man oroa sig?

• less

Det behöver du inte göra elinis!! Polyper är oftast helt ofarliga.

• ägget74

Hejsan!
    Vill bara skicka några uppmuntrande rader. Sitter med min alldeles egen lilla dotter i famnen som kom till med äggdonation . Sorgen går över, och det faktum att hon inte är "min" blev helt oviktigt när hon väl kom. Tänkte på det en hel del när jag var gravid, men sällan nu. Vi gjorde korsdonation och fick vänta knappt två år. Det är värt all ångest och oro, hormonbehandllingar och väntan!!!! Vi var också på Huddinge och sköterskorna (dom är två som bara pysslar med det här) som har hand om äggdonationspatienter här hur gullliga som helst, som grädde på moset menar jag.
    Kram och lycka till!

• mammatillvictor
    elinis skrev 2007-01-23 12:34:45 följande:
    splach - ok tackvacker silvana - visste inte att en polyp är en tumör som är cancer. min mamma hade en-två polyp som de tog bort.. är det lugnt nu för henne eller borde man oroa sig?
    En polyp är alltid en tumör, en godartad fast den kan, om man inte tar bort den bli en elakartad tumör. Jag har tagit bort 6 st polyper och har nu opererat bort en stor polyp - med förändringar, får besked i mitten av febr om det var cancer eller ej.
  • Dubbelwe

Hej och kram till er som behöver en! Det är en djungel det här med att skaffa barn har jag märkt efter idoga försök i ett par år nu.

Vi ska genomföra vårt första IVFförsök under våren. Jag har täppta äggledare och läkarna säger att vi har verkligt fina chanser att lyckas med detta.
    Men, förlåt mig för min okunnighet, hur vet de vilken kvalite äggen har innan man försökt? Jag har ju aldrig plockat ut några, men har fina provsvar på allting och regelbunden egen ägglossning.
    Hur fick ni reda på att äggen var av sämre kvalitet?

Om jag har fina ägg skulle jag också gärna donera. Det skulle kännas bra att kunna hjälpa till på något sätt, nu när jag vet av egen erfarenhet hurr besvärligt det kan vara och hur stor längtan efter ett barn är. OCH hur fort tiden rinner ifrån en.

Kram.

• Fiaflopp
    Dubbelwe skrev 2007-02-01 20:44:37 följande:
    Hej och kram till er som behöver en! Det är en djungel det här med att skaffa barn har jag märkt efter idoga försök i ett par år nu.Vi ska genomföra vårt första IVFförsök under våren. Jag har täppta äggledare och läkarna säger att vi har verkligt fina chanser att lyckas med detta.Men, förlåt mig för min okunnighet, hur vet de vilken kvalite äggen har innan man försökt? Jag har ju aldrig plockat ut några, men har fina provsvar på allting och regelbunden egen ägglossning.Hur fick ni reda på att äggen var av sämre kvalitet?Om jag har fina ägg skulle jag också gärna donera. Det skulle kännas bra att kunna hjälpa till på något sätt, nu när jag vet av egen erfarenhet hurr besvärligt det kan vara och hur stor längtan efter ett barn är. OCH hur fort tiden rinner ifrån en.Kram.
    MAn ser inte kvaliteten på äggen förräns man plockat ut dem tyvärr och precis som de sa till dig sa det till oss...

Nu sitter vi här med 6 fulla ivf (aldrig fått till frysen pga dålig äggkvalitet) och väntar på äggdonation...

Ville inte deppa ner dig utan bara vara ärlig,jag var väldigt besviken på läkarna som sa att vi hade SÅ bra chanser med ivf innan de ens visste,för man TROR ju på vad läkarna säger!!

Kram och stort lycka till!!
Svar på tråden Idag fick vi domen :-(