• Theo och lillasyster

den vackra amerikanskan!!!!

min syrra gjorde för flera år sen en tårta som hette den vackra amerikanskan! men nu har hon tappat bort receptet!!
    botten är mördeg o sen grädden är nån slags blandning av vispgrädde och philadelfiaost..o sen massa med frukt uppepå...nån som har receptet?????????+

tack!!

• Svar på tråden den vackra amerikanskan!!!!
  • Vem där

Jag har googlat en lång stund, även på engelska men jag hittar inget. Låter som en jättesmaskig tårta

Svep in dina ord i ett krispigt lager av choklad, du kommer att få äta upp dem senare.
  • Theo och lillasyster

Jag försökte också googla men hittade ej...men den är sååå god!!! ska återkomma om jag hittar receptet!

• Theo och lillasyster

försöker igen???

• P28

Har letat lång tid nu, och då är jag en van googlare ;)
    Tyvär hittar jag inget på något språk. Hon är helt säker på ingredienserna och namnet?

• Theo och lillasyster

jo jag vet att det är mördegsbotten o sen att det ska vara grädde blandat med philadelfia ost o sen e det ju nå mer men ...ohhh vet inte vad det är..borde ju veta jag med,eftersom jag e konditor,men kan tänka mig att det kanske är nån tårta som har "hittats" i nån tidning som Allers eller nåt...
    Men syrran skulle ringa en kompis o fråga henne..Håller tummarna att hon har receptet..Vill ju ha dom till dopet,tils nu på söndag

• Frågvisa

Mums! låter nästan som någon form av cheesecake? Är du helt säker på att det är mördegsbotten?

• Frågvisa

typ som den här
    Cheese Cake utan ugn
    Gör ett Graham Cracker Crumb pajskal (se på paketet hur man gör - det är bara smulor + smält smör som blandas och trycks ut i formen och får stelna)

Det här behövs till fyllningen:
    1 litet paket Philadelphia Cream Cheese
    1/2 cup florsocker (confectioners sugar)
    1 tsp mandelextrakt
    1 pint tjock grädde
    1 burk pajfyllning (blåbär, körsbär el.dyl) eller färsk frukt eller bär

Gör så här:

Mosa cream cheese, florsocker och mandelextrakt med en gaffel.
    Vispa grädden och vänd ner den i ostblandningen.
    Häll blandningen i det kylda pajskalet.
    Toppa med konserverad pajfyllning eller färska bär eller frukter.
    Ställ i kylskåpet ett par timmar.
    Sen är det färdigt!

• Anonym (Q)
    Jonnieball skrev 2025-07-18 17:44:56 följande:
    Tack för bästa trådlyftet{#emotions_dlg.flower}! En 19 år gammal tråd får en uppdatering med ett vackert handskrivet recept. En bra motvikt till all negativitet som kan finnas på FL. Jag hade inga planer på att baka en cheesecake, men nu kanske jag kommer att göra det. Tack!Hjärta
Svar på tråden den vackra amerikanskan!!!!