• Frågvisa

Hjälp! Äckliga råttor på vinden

Usch! Det är supervidrigt! Hörde dem första gången i går kväll. Tassande äckliga råttklor, gangande vidriga råttänder. Blä!!!

Har ju sett lite bajs där uppe tidigare, men aldrig hört något. Och av någon dum anledning har vi skjutit upp problemet. Varför är man alltid så dum att man inte biter i det sura äpplet på en gång?! Någon annan med råttproblem? Vad har ni gjort?

Min sambo skulle kontakta Anticimex nu på morgonen. Hoppas att de kan komma SNART. Usch, får rysningar när jag tänker på de små äckliga krypen som förresten låter ganska stora.

• Svar på tråden Hjälp! Äckliga råttor på vinden
  • Frågvisa

Bra tips venusmannen! Ska göra så

• Minis 75

Vi anlitar Anticimex som kommer och lägger ut råttgift varje år. VI behöver aldrig sätta ut själv, utan dom gör detta åt oss.... Praktiskt och bra!

·?♥?· Sofia ·?♥?·
  • SVejsan

sofiasmamma, så länge inte råttan behagar krypa in och dö i en mellanvägg så är det nog bra

• Venusmannen

Att sätta ut boxar med råttgift gör ju Anticimex kostandsfritt enligt de flesta villaförsäkringar. Men mej veterligen så sätter de inte ut, och framför allt hämtar traditionella musfällor.

Är mössen redan inne, och nere bland isoleringen så kan det ta tid innan de "hittar" råttgiftet. Då är ofta en fälla betydligt effektivare.

• Luddvar

Ja, vi har också återkommande problem med råttor och möss. Och förra nyårsafton var den nån rackare som gått och dött i ena köksväggen. Hela köket stank apa. Och det var inget vidare att stå där och laga god mat i det oset. Tappade liksom aptiten. Äta i köket kunde vi inte på 2 veckor. Blääää....
    Stora råttor fångas bäst i burar. Korvbröd är en favorit här.Hua....
    Möss är så dumma att de kan gå i en fälla även om det ligger en muskompis i fällan bredvid.

• Frågvisa

Det var en kille från Anticimex här idag. Han la ut både fällor (laddade med nötter) och råttgift. Eftersom vi inte har någon våning över vinden sa han att det var ganska liten risk att någon råtta skulle lägga sig och dö i någon mellanvägg. Nu ska vi kolla fällorna varje dag. Har köpt en storpack plasthanskar just för ändamålet.

• Minis 75

Svejsan, det förståss. För då luktar det faaan!

·?♥?· Sofia ·?♥?·
  • vackrastarflow

jag gillar inte traditionella musfällor, de dödar inte alltid, så ibland kommer man så ligger där en mus och kämpar för sitt liv... nej fy.

vi köpte ickedödande fällor och gick ut med sötnosarna i skogen

• Beatrize74

Fy rackarns!

Jag har råttfobi!

Jag har sagt åt maken att han ALDRIG NÅGONSIN får säga något om han märker råttlort eller något på vinden. Han får allt hålla masken. Samma veva som jag får reda på att det finns råttor där så kommer jag inte trivas lika bra i huset.

Så länge jag inte direkt och klart HÖR råttorna själv så det inte går att förneka får han vara öppen med det. I övrigt får han skicka iväg mig i tro att det är något annat jag ska göra, för att då ladda fällor och rensa huset för jag FIXAR inte tanken på råttor några meter ovanför barnens och våra sängar!!! :-S

• Frågvisa

Första dagen vi kollade fällorna var det bara en fälla kvar och den låg uppochner med nöten kvar..Tanken på att det kanske springer omkring en mus/råtta med fälla är inte så mysig...

Vi var till Jula och köpte upp oss på ett litet lager fällor. Både stora råttfällor och små musfällor.

Provade lägga upp en större råttfälla...borde egentligen gå upp och kolla den nu, men jag pallar inte. Jag är så töntig att jag får rysningar bara av att gå under vindsluckan. Tänk om det kanske ligger en döende stackars äcklig råtta där. Ljuden har i alla fall upphört nu, så någon av metoderna har fungerat.

• Venusmannen

Det brukar inte ta särskilt lång tid innan de fastnar i fällan, så förhoppningsvis ligger det något där på vinden..

Svar på tråden Hjälp! Äckliga råttor på vinden