• Åke Vilse

Kan man anmäla Jehovas vittnen för ofredande eller liknande?

Jag är så trött på att de ska komma och ringa på dörren ett par gånger om året.
    De är alltid välklädda och trevlig så det är ju inte så lätt att vara otrevlig mot dem så att de aldrig ska våga visa sig mera hos en, men eftersom de uppenbarligen inte förstår när man säger NEJ med bestämd röst så måste det väl finnas något man kan göra?

Jag har försökt att prata med dem och den gången förföljde de mig och min familj i flera månader och vägrade att lämna oss ifred fast jag sa ifrån.
    Jag har även försökt att ställa en massa "dumma" frågor, men det hjälper bara för stunden för då flyr de fortare än kvickt. De är dock tillbaka vid dörren igen ett par månader senare.

Hur gör man?

• Svar på tråden Kan man anmäla Jehovas vittnen för ofredande eller liknande?
  • Carro W

Är de verkligen så jobbiga?

Jag bor ute på landet och här kommer de nog max 1 gång om året. När de kommer säger jag bara "jag tillhör Svenska Kyrkan och är nöjd med det" och då tackar de för sig och går.

En annan fråga är ju hur mycket de har att "vinna" på att gå runt som de gör. Vad vill de egentligen? Skaffa nya medlemmar? Bara föra ut sitt budskap?

• Melisabeth

De var här heäromdagen, men sa inget eller nått utan lämnade bara en lapp och tackade för sig.. Vi fattade inte vilka det var förrns vi läste på lappen....

De har varit här 2 ggr senaste året - men vi har haft så många diskutioner med dem vid det här laget tidigare, så om de inte uppfattar ett nejtack så stänger vi dörren bara.

• Itis

Jag stod i duschen när dom ringde på...virade en handduk om mig och drypande blöt gick jag och öppnade dörren. När dom frågade om dom störde sa jag bara "JA!" och stängde dörren...efter det kom dom inte tillbaks till den lägenheten, ho ho.

• the lost little star

jag körde med "åh, gratis dasspapper! bra att ni kom, vi har slut på det" X-D funkade jäääävligt bra och har inte fått dom rännandes hit nå mer

• Kalina

Jag satt upp en lapp på dörren där det stod.

" Ingen reklam, dörrförsäljning eller religiösa erbjudanden tack!"

Då slapp jag ha dem ringandes på dörren.

• norpan007

Jag bränner Vakttornet och Vakna i trapphuset. Garanterat att dom inte kommer igen. ? att jag har på dörren en skylt att "Jehovas Vittnen göre sig ej besvär".

• RoseAnanda

Hej!

Jag var själv ett hjärntvättat Jehovas vittne från det att jag var 14 år och 17 år framåt i tiden. Jag tror att en skylt på dörren med texten "Jehovas vittnen? Nej, tack. Var vänlig respektera" skulle ha stoppat mig från att ringa på.

PS. Jag kämpar idag för att det ska bli en åldersgräns på 18 år för medlemskap i religiösa samfund.

http://www.namnlista.se/infor-18-arsgrans-for-medlemskap-i-religiosa-samfund

• äldreochklokare

du kan inte anmäla när det är olika personer. Menar du att du skulle anmäla hela samfundet? Det vore skillnad om det va ren speciell person som kom och ringde  på varje dag (lika väl som man kan ha en stötig granne eller liknande) 

• Skorpion76

De är superjobbiga och inte blir det bättre av att de inte heller tycks respektera ett rakt och bestämt nej tack

Pethead
Svar på tråden Kan man anmäla Jehovas vittnen för ofredande eller liknande?