• majyra

"Snällare" alternativ till barbie-dockan?

Man kanske inte ska KLAGA på den gamla klassiska barbiedockan, hon kanske nästan är "kult-förklarad" efter all "omdebattering" kring henne, men frågan blir ju aktuell då man själv har en unge, snart inne i den "lek-åldern", Och då "bär det emot"att små barn, ska leka med;
    En vrål-sminkad, storbystad och så "stylad"docka, som barbiedockan ändå är.
    Jag tycker det verkar FINNAS så dåligt med ALTERNATIV, till de hårt stylade leksakerna, i leksaksaffärerna!
    Jag försöker nu snegla efter tex "Tuttie", en mycket "snällare" form av barbiedocka (som JAG hade, då jag var liten!).
    Men jag har inte sett "något sånt".

Någon som vet?

• Svar på tråden "Snällare" alternativ till barbie-dockan?
  • majyra

Bonaza och Vero, det låter lite som en variant av Barbie.

Jag tycker faktiskt att det finns dåligt med alternativ till de "hårt stylade flickleksakerna"(eller hur jag nu ska förklara mig!). Någon som fattar vad jag menar? Det verkar så HIMLA "stylat" med tex, "My Little Pony"...(Och ännu mera "på-spätt" känns "stylingen"av att, det står i leksakskatalogen: "Alla flickor älskar att ta med My little pony på äventyr i det vackra Ponyland...").
    Jag tycker bara att leksakerna verkar så "hårt" inriktade, med så taskig fantasi, nuförtiden.
    Fattar nån vad jag menar?

• vindvilja

Fast idag så ser jag nog heller att min dotter leker med Barbie som ändå har en hel massa "karriärer" och utseende, än att hon leker med t.ex "Bratz" eller "My Scene" dockorna. Bratz är ju bara för hemska. "Lollipopflickor" med korta kjolar och megastora läppar. Nej tack, heller en Barbie som iallfall har någon sorts vettiga proportioner.
    ("Lollipopflickor"kommer från alla de nya ungdomsidolerna som är så smala att deras huvud blir för stora i förhållande till deras kroppar att de ser ut som slickepinnar...)

• majyra

+att jag (med risk för att låta gammalmodig) gärna skulle efterlysa ett alternativ till Barbie, då min unge börjar "komma in" i den åldern, då ungar kan börja intressera sig för såna "barbie-smådockor" (så som jag själv hade ett "alternativ"). Förstår inte det här med att SMÅ barn, ska leka med en docka , som ser ut som en vuxen (och som har bröst och är sminkad bara). Usch, nu känner jag mig både gammelmodig och feminisktisk, när jag säger det här!

Jag "ratar" nog inte Barbie för det. Men lite äldre bör hon nog vara!

• majyra

Jo det där med Bratz, konstigt barnprogram. Det har jag tänkt på, då jag formulerade den här tråden.

• Anna81

gud vad olika det kan vara, jag älskar Brats dockorna och har köpt 2 stycken till Jennifer redan, jag vet att hon är lite liten men hon går och bär omkring dom och drar dom i sin vagn, jag tycker att dom är super coola.

• majyra

Jag har ju inte "kommit in mig" med dessa leksaker, för det något äldre barnen- än! Ni får väl rätta mig om jag har fel, men jag tycker att utbudet känns så ENSIDIGT i leksaksaffärerna bara. Förutom barbiedockan, har det liksom bara "spätts på" av såna här liknande leksaker, som "går ut på" att man "stylar" (kammar och klär på), och som ser så "konstlade" ut samtidigt. Och till och med hästarna har ju smink (de är tom HÅRT sminkade!).
    Jag saknar lite de här små gubbarna tex ( troll, smurfar och barbafamiljen osv). Jag saknar ett mer "varierat" utbud, med FANTASI i leksaksaffärerna. Nån som fattar vad jag menar?

• prayer

jag älskade barbie när jag var liten, jag hade ingen egen "kill" barbie (ken) men jag använde ett skelett i samma storlek som barbie istället gick fint det å!!!!!!!

• Nyfiken gul

fattar precis vad du menar majyra!

har två pojkar o kunde inte bli mer less på deras leksaker än vad jag är just nu...

Spiderman o massa läskiga gubbar som de bara blir rädda för o alternativet är lego o bilar...

Killutbudet är nog faktiskt betydligt sämre än för flickor...

Varför ska alla killsaker utgå från våld o skräck???

• Holmstedt

Det finns ju My scene dockor, inte för att de kanske är mindre stylade men det är ju lite annorlunda!

• Sanna Marie

Jag älskade barbiedockor som liten....nåja nästan som tonåring också då jag med sorg fick ge alla till lillsyrran.
    Vill min dotter ha barbiedockor när hon blir äldre så ska jag köpa det åt henne. Jag tycker inte att jag tog illa vid av dom.
    Som tonåring brydde jag mig inte så mycket om kläder och skönhetsideal och förstod nog inte att dockan kunde framstå som farlig.

Vad jag dock saknar i barbieväg är dockor utav alla raser. Vad roligt att kunna köpa en asiatisk docka eller från indien med färgranna kläder.
    Svarta dockor ser man ibland men det är så sällan.

• ebben

"steffi love",heter en docka.
    Har inte läst alla svar...nån har kanske skrivit det?! Ser ut ungefär som en barbie,fast mycket billigare!

• Alveline

Älskade Barbie som liten.. men min mamma köpte mig aldrig några.. hon var emot barbie totalt.. sedan sparade jag pengar och köpte min första och enda barbie när jag var 12 år.. fick spara många veckopengar.. därför köper jag nu till mina söner de modeflugor som kommer och går.. för jag vet hur det är att stå ensam på rasten när de andra tjejerna kammar barbies hår... Tycker tex inte om pokemon ändå sponsrar jag sönerna så de fick både album och kort..

• kobra

Jag hade cindy istället för barbie och helt ärligt tror jag inte man får en sned bild på kvinnoideal när man leker med barbie, det kommer säkert ändå för vissa

• vindvilja

Det finns en hel kollektion med Barbie från hela världen. Där finns indiska barbie, japanska, danska, mexicanska och så vidare. De är jättefina. Jag måste erkänna att om jag hade pengar så skulle jag nog köpa en hel massa Barbie, iallfall de speciella kollektionerna. Kolla bara på www.faoschwarz.com/ där finns det så himla fina dockor. När jag var där i New York så spenderade jag alldeles för lång tid inne på deras Barbieavdelning, och den var stoor...

• malinka2

Varför inte skrållan? Eller är det "små" dockor du är ute efter? Skrållan tycker jag är en docka som aldrig går ur tiden!

• majyra

Dockor som ser mer VANLIGA ut. Smådockor som ser ut som att deras enda "jobb" är att deltaga i skönhetstävlingar, och där det enda det går ut på är att KLÄ dem inför dessa skönhetstävlingar, tycker jag både känns fördummande och fantasilöst, för ens eget barn att sysselsätta sig med.

• fuzzyangel

Barbie är iaf MKT bättre än dom där läskiga Bratz dockorna med sina stora silikon läppar och byst *ryssssser*
    Nej barbie är nog bättre...

Svar på tråden "Snällare" alternativ till barbie-dockan?