• Carråå

Tråd för oss med sfinkter ruptur del 3

Ännu en ny tråd för oss som råkat ut för en sfinkter ruptur - partiell eller total - i samband med en förlossning!

Här kan vi peppa varandra och dela med oss av våra erfarenheter. Exempel:

- Upplevelser av förlossningen
    - Orsaker till sfinktern
    - Stöd och information efteråt
    - Efterkontroll
    - Sexlivet
    - Eventuell senare behandling, sjukgymnastik och terapi
    - Eventuella komplikationer och hur detta kan åtgärdas
    - Ersättning från försäkringsbolag
    - Senare förlossningar - hur har det gått eller eller hur tänker vi inför detta?

Gamla trådarna: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m9368420.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m11502736.html

Mamma till Edith 051028 och Elma BF 070227
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-06 19:59:43:
    Anal inkontinens hos kvinnor - utredning och behandling (Svensk förening för gynekologi och obstetrik)
    www.sfog.se/ARG+intressegrupper/natupplaga/ARG46.pdf

Ex-jobb om perinealskydd vid förlossning
    portal.omv.lu.se/publicfiles/samarbetsorgan/nordejordemodern/studentrapporter/MariaochCathrine.pdf
  • Svar på tråden Tråd för oss med sfinkter ruptur del 3
  • Rosa Bubbelgum

Lilla näktergal: Lite intimt men du frågade så. Jag födde mitt första barn april-04 och jag vet att jag var öm länge och vi väntade att ha sex till efterkontrollen och lite till kanske efter 3 månader. Vi använde mycket glidmedel det hjälpte men i mitt fall så hade de ju tydligen inte sytt ihop bra för jag var "stor" i slidan. Visst det gjorde ont i början om han råkade trycka förmycket ner mot mellangården men vi provade oss fram lite försiktigt när min tös var 10 månader så var jag gravid igen så ha hopp om att kunna ha sex igen. Använd mycket glidmedel bara.

Visst gör det ont med akupunktur jag har nästan svimmat ett par gånger av smärta men det har hjälpt.

• maaliin

Mennah: Oj 6 veckor är ingenting! Då kunde jag knappt sitta ner ännu så det va inte direkt så att man ens funderade på att ha sex då :S Jag tror jag fick en rätt stor psykisk spärr också och då var det inte ens nån idé och testa, men vi pratade mycket om det, utan press och tillslut kände jag att jag var tvungen och "bara göra det" för att avdramatisera, men det tog långtid innan jag vågade! Så låt det ta tid och var den som bestäm tycker jag så du känner att det är helt på dina villkor i början och som sagt _mycket_ glidmedel och gör det roligt och kravlöst! Första gången var väl ingen höjdare men bara att få det bekräftat att det faktiskt fungerade hjälpte mig jättemycket och sen blev det bättre och bättre jättefort och jag tyckte faktiskt det blev bättre än innan förlossningen tillslut :) Var precis som "huggtand" gravid igen när sonen va 9-10 månader så ;)

Men låt det ta tid, om du känner att du behöver lustgas för att klara det nu så låter det inte som om det är du som vill ha sex och då ska du def. vänta! Du har väl inte ens varit på efterkontrollen ännu...?

• Mennah

maalin: Varför tror du att vi gör ETT FÖRSÖK om jag inte är intresserad? Vill tillägga att det var på mina villkor! (Fast jag förstår inte var du fått det ifrån att jag skulle vara tvungen på ngt sätt!). Detta med lustgas var ett skämt åsido.
    För i mitt fall så går jag, står o sitter som vanligt (dock tar jag inga låååånga promenader än eller står fööör länge), så jag e ute som vanligt, sitter ner o vilar när det behövs bara. Jo jag har vart på efter kontroll!!
    Tack för ditt svar i af.

Det jag ville veta bl.a. var hur länge ni väntade med detta o om det gick bättre då eller om det gjorde ont ändå?

Kommer jag med ngn OT eller? Vad jag förstått när jag läst TS ska man kunna prata om detta! Det hör ju till, eller vad tycker ni?!

♥Mennah 070107, mamma älskar dig♥
  • Lilla näktergal

Mennah, jag har i många trådar sett förkortningen OT, men jag måste vara dum i huvet för jag fattar inte vad det betyder...please förklara för moi.

Här kan vi visst diskutera ALLT som berör vår SF och jag tror inte Maaliin menade nåt illa egentligen, hon drog bara en egen slutsats som visade sig vara fel.

Jag är i alla fall skitimpad och avundsjuk på ALLA som har lust till sex och som kan ha sex några månader efter förlossningen. För mig känns det som ljusår dit

• Mennah

Lilla näktergal: OT står för "off topic". Det står förklaring till orden i fet stil när man har musen på. Nej du e inte dum i huvet för det, kunde inte heller det här tills jag frågade
    Det blir nog ett ljusår dit här med för den delen När jag var på läkarbesök för kontroll sa hon att det såg bra ut, var väl därför jag trodde det var okej, ingen har sagt ngt om hur länge man ska vänta o det e ju första gången jag går igenom det här så blir lite svårt att veta Fundersam

♥Mennah 070107, mamma älskar dig♥
  • maaliin

Mennah: Jisses, förlåt om du tog illa upp på nåt sätt, det va verkligen inte menat så!! Jag ville bara säga att det är jättenormalt att det tar tid och att det nog är viktigt och låta det ta tid eller det är väl olika för alla men man får liksom börja om ifrån början igen och känna sig fram, sen hur långtid det tar är säkert jätteolika ifrån person till person, men att det def. oftast blir helt bra/tom. bättre igen.

Förstår inte hur mitt inlägg kunde missuppfattas så för när jag läser igenom det så får jag det inte till något negativt och jag tycker jag svarade på det du undrade och berättade hur det var för oss... Ledsen igen att du missuppfattade det så... :(

• Norrland77

Mennah, har du redan varit på efterkontroll??? Tror inte jag hört ngn annan med SR som fått komma på efterkontroll så tidigt som du verkar ha fått.

Jag startar väl en ny tråd då...

• Carråå

Okej! Då förflyttar jag mig till den nya tråden istället...

• EmmaEvelina

Hej! Gammal tråd, men jag läste själv de här trådarna när jag funderade över om jag skulle föda mitt andra barn vaginalt eller med planerat snitt i våras, så jag antar att det är fler som läser fortfarande! Jag lägger till min erfarenhet från min förlossning för en vecka sedan!

Jag fick en partiell grad 3 SR 2009, den läkte bra och jag har varit besvärsfri. Min dotter vägde 4,6 kg och när jag blev gravid igen var jag orolig för att nästa barn skulle bli jättestort och att jag skulle spricka mycket igen. Ingen hade förklarat för mig varför jag sprack så mycket. Min BM sa att jag kunde få snitt om jag ville, jag fick prata med en läkare på specialMVC om detta.

När hon tittade på min förlossningsjournal sa hon direkt att bristningen antagligen berodde på att jag var helt öppen i 6-7 timmar, det tog så lång tid för barnet att sjukna ned och krystas ut. När man är fullt vidgad så länge blir tydligen vävnaderna vätskefyllda och sköra. (Jag är lite besviken på att BM som förlöste mig - hon frågade om jag ville ha värkförstärkande dropp eller inte, jag avböjde men trodde att det enbart handlade om att jag skulle orka - hon sa inget om risken att brista). Jag kom överens med läkaren om att vi skulle göra storleksultraljud i vecka 34 och 40, och beroende på hur stort barnet verkade vara, samt om jag fått några besvär av min tidigare SR, bestämma om jag skulle få igångsättning eller ej (gick över 12 dagar första gången). 

I vecka 40 var jag på storleks-UL, läkaren trodde att barnet var normalstort, ca 3,9 kg (obs att de ej kan ge exakta besked - det kan diffa på upp till ett kg för stora barn...). Vi bestämde att jag skulle vänta över helgen och sättas igång efter några dagar. Men läkaren sa även att det avgörande är INTE barnets storlek, utan att man har effektiva värkar. Det verkade som att hans rekommendation igångsättning hade mer med min rädsla för att föda ett stort barn att göra, än vad som objektivt sett var bäst. Jag funderade på detta och åkte in till Östra med inställningen att vi får se om det blir igångsättning eller inte. Läkarna där rekommenderade mig att vänta (de kände även på magen och trodde inte att barnet var så stort), och jag bestämde mig för att "jag kan föda detta barnet".

På natten till söndagen (BF+9) började jag läcka lite fostervatten, de kontrollerade att det var vatten, och jag blev åter bokad för igångsättning på tisdagen, ifall förlossningen inte skulle starta av sig själv innan dess (det är en viss infektionsrisk efter att vattnet gått). Jag hoppades att det skulle komma igång av sig självt - när jag nu bestämt mig för att vänta på det.

På måndagen kl 14 kom första värken. De var ganska kraftiga redan från början, och efter 1,5-2 timmar kom värkarna varannan minut och jag kunde inte längre sitta ned för då blev de så starka. Jag ringde förlossningen och efter en diskussion bestämde jag mig för att åka in. Vilken tur... Jag kom in 16.30 och 17.41 föddes vår dotter! Jag var öppen 9 cm! Det var väldigt intensivt, men det var ju över så fort så jag upplevde det som uthärdligt. Sög i mig en hel del lustgas! Men det bästa av allt - jag sprack bara 1 cm och fick bara sys några stygn. Jag är så tacksam för detta. Min andra dotter vägde 4250, så läkarens uppskattning var nog ganska bra.

Jag är väldigt glad att jag fick uppleva den här förlossningen, jag kan inte råda någon annan men detta är min berättelse. Man får gärna höra av sig till mig om man vill fråga något - tror inte att jag får mail när någon skrivit i tråden.

Emma

• sockerblomman

Hej!

Tråden är gammal, men kanske någon läser..

Jag hade en väldigt jobbig förlossning med min första son, som är född hösten 2005. Idag känns det som att allt gick fel.. att det var en hårsmån ifrån att det blev urakut snitt och med risk för fosterskador..

Jag var stor och överviktig(ca 25kg) och gick över tiden. Blev i gångsatt på v 42+2, och då hade jag inte känt ett dugg! Jag blev inlagd på lördagen och fick äta någon form av tablett som skulle mjuka upp livmodertappen och på så sätt få igång det hela. På söndagsmorgonen var jag öppen 2 cm, så de beslöt att ta hål på hinnorna. Jag hade dock inga värkar att tala om. 
    Under eftermiddagen tilltog värkarna och jag började med lustgas, vid 22.45 fick jag EDA och sen sov jag hela natten! Kände inte av en värk. Från 04 var jag vaken och krystvärkarna kom vid 05.30. Tjugo minuter senare började bebisen bli stressad och då valde läkaren att lägga en sugklocka, då stod bebisen fortfarande ovanför spinae.. På fyra dragningar och några helvetes minuter var han ute 07.08. Det var absolut det värsta jag varit med om.

Jag har hela tiden sedan denna förlossning för snart 7 år sedan, inte pratat om den. Inte skrivit ner några tankar eller ens försökt att minnas hur det var...  Men efter att vi nu börjat prata om ett syskon till våra två söner är det som att allt kommit ikapp. Min barnmorska sa till mig på efterkontrollen efter första förlossningen, att jag med all sannolikhet får snitt nästa gång. Jag frågade om hon kunde garantera det, annars skulle jag inte bli gravid igen, hon sa att det inte var någon tvekan. Därför fick jag planerat snitt med barn nummer 2 (för 4½ år sedan) och det var inte något prat om annat och jag var helnöjd med det.... TILLS NU!

JAG ÄR SÅ KLUVEN... Helt plötsligt vill jag känna denna smärta igen, jag vill föda mitt tredje barn genom en vanlig vaginal förlossning. Jag vill veta hur jag reagerar och känna att jag  KAN, att värkarna börjar spontant osv...
    Samtidigt är jag rädd att jag spricker upp igen och att jag får men för livet som är betydligt värre en vad jag har nu.(första åren efter hade jag jätteproblem med förstoppningar och vi hade inte samlag på hela första året efter förlossningen) Det vill jag inte gå igenom igen och riskera att det kanske tillockmed blir bestående... Dessutom riskerna med en vaginal förlossning efter ett snitt, gnager också med brusten livmoder m.m.

Är det någon som har  varit i samma situation?  Hur gjorde ni? Finns det någon chans att jag skulle kunna få en normal förlossning igen?
    Borde kanske släppa det, då jag inte ens är gravid än, men just nu känns det  jättesvårt!

/sb

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkter ruptur del 3