• Anonym (Vän?)

Ska jag ljuga i rätten för att rädda min kompis?

Ojojojoj ett sånt jävla läge jag befinner mig i just nu!

Jag vill bara kort fråga om hur ni hade gjort...
    Hade ni ljugit i rätten och själva riskera att bli dömd för mened - för att rädda er kompis?

Svår fråga eftersom ni inte vet bakgrunden, men jag kan inte berätta mer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-17 18:54:40:
    Är jag en "riktig vän" om jag inte ljuger för hennes skull?
    Hon påstår att JAG är den enda som kan rädda henne och hennes make. Det är hos MIG "bollen ligger". Men jag är en ärlig människa och tror ej att jag KAN ljuga ens. Så varför göra det med de risker det medför. Hon sa till mig att " såhär gör inte sanna vänner".
    (att jag talat sanning vid ett polisförhör)

Jag har egentligen bestämt mig för att sanningen är den väg jag ska gå!

Det som gör det så jobbigt är att min kompis alltid har haft mig "virad runt lillfingret" jag har nästan aldrig vågat säga eller göra något emot henne. Hennes ord är min lag typ!!

Jävligt korkat, men nu är vi äldre och har varsin familj. Jag fattar självklart bättre nu, men det svåra i allt det här är att jag vet inte hur jag ska kunna se henne i ögonen igen efter det här. För jag kommer tala SANNING! Jag kommer inte ändra mitt vittnesmål även om det är det hon vill!

Men jag är rädd!! Rädd att hon eller någon annan skadar mig, eller min familj!

• Svar på tråden Ska jag ljuga i rätten för att rädda min kompis?
  • Zocute

Jag tycker att självklart ska säga sanningen men prata med någon polis eller annan rättslig person som är kopplad till fallet innan rättegången och berätta att du är rädd att hon eller någon annan kommer skada dig osv...

Låt henne INTE få dig att begå ett brott som mened...Det är verkligen inte värt det?

Berätta gärna hur det går.När är rättegången?

• Anonym (varför)

Jag tycker du ska tala sanning! Inget snack...

Och du?? Mår du dåligt av hennes sätt att behandla dig i er "vänskap" så ska du hålla dig ifrån henne. Om hon bara tar din energi så är hon inget att ha...

För några år sedan kom jag till en punkt där jag inte orkade vara kompis med folk som behandlade mig dåligt/konstigt/annorlunda om nån annan var med.
    Jag bestämde mig för att göra mig av med sånna personer i mitt liv. Nu mår jag såååå mkt bättre o detta har gjort mig starkare som människa o jag vågar säga ifrån i ett första skede numer...
    STÅ PÅ DIG!

• Anonym (Vän?)

Jo, det är sant att det inte är "något att ha som vän" när hon säger så.
    Men det finns flera sidor av saken... För det första är hon naturligtvis desperat då en idiotsak kan ha gått så långt som till en rättslig process där det dessutom verkar bli ett långt straff! Hon ser naturligtvis hela livet falla samman framför sig... Jag kan förstå henne på ett vis att hon ber mig att ljuga eller ändra vittnesmålet för hon tror verkligen att det kan förändra hela hennes framtid!

För det andra är hon också en väldigt bra vän - oftast.
    Ibland kan det dock gå till överdrift där jag inte kan ställa upp alltid.

Och till slut är det ganska svårt att kasta iväg en 20 årig vänskap... för så länge har vi varit vänner.

MEN att nästan kräva av mig att ljuga i en rättslig sak - NÄ då har det gått för långt!

Tack alla för ert stöd
    KRAM!

• Anonym (löngnaren)

jag ljög i rätten för min killes skull men inte nog med det så fick jag min bästa vän att ljuga för våran skull oxå, hon ljög i rätten, åklgaren ställde frågor sopm om omöjligen inte kunde svara på han pressade henne tills slut sa hon rätt ut att hon ljög, jag fick 3 månaders fängels, satt 2 veckor i häktet med restrektioner alltså jag kunde inte ringa min kille eller vårat barn. skulle sedan in i fängelse men gick fotbjoa i 2 månmader

GÖR DET INTE

• Anonym

precis! det låter inte som en riktig vän som ber dig ljuga i rätten!
    var o en får faktiskt ta ansvar för sina egna handlingar!
    lycka till, skickar en styrkekram!

• N1an

Vad skönt att höra att du fattat ett så bra beslut. Lycka till!!!

• Anonym (hej)

"sanna vänner" ber inte varandra ljuga i rätten, och riskera att åka dit för mened.
    gör det absolut inte. du ska självklart säga sanningen.

• Kottebrud

Nej gör det inte! Tala sanning så det inte händer dig något!

• dragon06

håll dig till saning! om hon/de gjort fel så får de stå för det.. är inte rät av dem att begära att du ska ljuga i rätten då du själv kan åka dit.

• LCroft

Vilken vän ber en att ljuga? Aldrig!!!

• pseudonym1

Verkar som att du har bestämt hur du ska göra och det låter som ett bra beslut.
    Jobbar själv inom en myndighet som gör att jag har varit på många rättegångar.
    Vet ej om du själv varit på rättegångar tidigare men det är inte bara att sätta sig och ljuga ihop något. Åklagaren har ofta en bra inblick (o vet kanske saker som du inte vet)i fallet och dom är oftast väldigt observanta för lögner och inte sena med att anmäla för mened.
    Har du dessutom sagt en version (sanningen) i ett polisförhör så får du väldigt svårt att förklara varför du i rättegången säger annat. Man ska vara bra kall som person om man ska lyckas med att ljuga och komma undan med det!

Låter inte som att din "vän" är någon att fortsätta en relation med. Vad rättegången än handlar om så har hon själv satt sig i den situationen och får stå för det. Mycket dåligt att kräva något sådant av en kamrat.
    Dessutom börjar hon närma sig att begå ett annat brott (övergrepp i rättssak) när hon påverkar dig om vad du ska säga i en rättegång. Detta brott ses som mycket allvarligt inom rättsväsendet!
    Vill du riskera att få ett brottsregister/åka in för att ljuga för din vän? Det är en enorm press att sitta och vittna och jag hoppas du gör det ända rätta- berätta sanningen!
    Lycka till!

• Mudd

Hej!

Har inte läst hela tråden men jag tycker faktiskt att du ska tänka på dig själv i den här situationen. Mened är ett brott som kan leda till FÄNGELSE! Är du villigt att ta den risken för henne? Dessutom, det som hon kommer bli eller har blivit åtalad för, är hon väl faktiskt skyldig till eller? Hon måste ta konsekvenserna av sina egna handlingar. Du kan bara ansvara för dig själv och inte för henne, hon är väl ändå en vuxen människa? Jag tycker absolut inte att man kan begära något sånt här av en vän. Stå på dig! Hon blir säkert sur men det går över och gör det inte det så är det HON som inte är en riktigt vän.

• Anonym (rättvisa!)

Sanningen i alla fall. Särskilt som du sitter under ed, och kan straffas med fängelse, och vad är hon egentligen för kompis som vill att du ska ljuga - och begå ett brott - för att kunna rädda henne? Det låter som om hon bryr sig mer om sig själv än om dig.

• True

Vad du än gör - tala sanning!
    Konsekvensen för mened är relativt hårt = fängelse.
    Det är inte värt det!

Jag förstår att det måste vara en jobbig sits för dig. Men tänk nu på dig själv och inte på din sk. kompis.

Du fixar det här!

• 3 barnsmamman

Ja, håll dig till sanningen å skita inte ner ditt liv för hennes skull.
    Skulle hon gjort det för dig?

Oavsett så håll dig till sanningens skull, men det kan vara en tanke..

• Progressiv
    Anonym (Vän?) skrev 2006-11-17 18:31:04 följande:

Hade ni ljugit i rätten och själva riskera att bli dömd för mened - för att rädda er kompis?

Nej, lagriktighet står över allt annat. Men håller med om att det är ett moraliskt dilemma.
  • Anonym (Mad)

Behöver varken säga bu eller bä om det nu är så.

Ja jag hade ljugit i rätten för en väns skull.

Fast med det sagt så lägger jag till "alla regler har undantag" "din kompis hade jag inte räknat som vän"

Svar på tråden Ska jag ljuga i rätten för att rädda min kompis?