• RaZZ

    Körde Audi RS4, S6, S3 och S8!

    Hej ny här...ska bli pappa i Juli!!

    Tänkte dela med mig lite av några provkörningar jag gjorde igår Lördag den 19/11. Bilder finns under min sida.

    Började med RS4an...V8 420hk, Kolfiber inredning, mockaratt + växelknopp, grymmt snygga RS Recaro stolar som man satt som gjuten i. Morrade iväg sakta ut från handlarn...ut på första rakan, 2ans växel och sen skickade man på ...och det var helt sjukt va denna bil gick! Så fruktansvärt rå och satt med ett helt underbart ljud! Lite kul att det satt 235 35 19"...vinterhjul! Provade även stillastående start och det gick ju undan upp till 200km/h!

    Efter den blev det en tur i S6an, som har en V10.. låter speciellt men mycket gött... denna bil kändes lite "trött" efter turen i RS4an... men fungerar ju helt klart som en mycket pigg familjeräser!

    Nu stod S3an på tur... 265hk kanske inte låter så mycket men den gick rikigt bra den med!

    Sist men inte minst...utan med mest hästar, 450 st för att vara exakt körde vi S8an. En riktig glidare med lyx och massa utrymme som när man lägger i paddel-läget på lådan förvandlades till ett monster! Hade ett grymmt skönt "suuuuuug" i axet...tog lixom aldrig slut!

    Så om ni har en slant över, runt 600 000- 1000000:- så kan jag verkligen rekomendera RS4an el S6 avant, familjeräcrar som man får in barnvagnen i utan problem men som du kan pressa på banan!

  • Svar på tråden Körde Audi RS4, S6, S3 och S8!
  • Ångan

    tomsus:
    Bättre bil får man knappast för pengarna ...subarun alltså

  • Robot

    subaru må ha lite pulver men dom ser sannerligen ut som skit tycker jag

  • Master J

    Ja men det är väl BARA en Audi(DKW) lik förbannat---- ouups

  • kontirio

    Hmm.. är inte S-modellerna lite väl "stötiga" för att använda som familjebilar? Kan redan nu säga att kombinationen gravid fru, hårda stötdämpare och djupt skålade sportstolar inte är en populär kombination. Fast vad vet jag, jag kör ju bara en Toyota Avensis kombi ;)


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • tomsus

    Ångan, den var väldigt skoj, men jag köpte mig en Subaru Outback 2.5i automat istället. Bättre komfort men samma grymma framkomlighet. Men den gör defenitivt inte 0-100 på 5.9 :)

    Håller med det kontirio säger angående stötighet. Audis stora problem tycker jag. Så fort man väljer sportchassie eller en S-modell så blir jag trött efter bara några mil på våra dåliga vägar i västernorrland....

  • Wipperman

    Standardbilar, oberoende av märke klarar inte smisk.
    M3 CSL är ett undantag.
    Porsche GT3 Mk1 klarar ung 10 varv på Mantorp, MK2 är bättre.
    Körde en S3 på Gelleråsen, trist, understyr som tusan och känns inte säker då den kan skifta mellan över/understyrning när man provocerar.
    Bromsarna hänger inte med, bromsfade pga överhettning vilket kan medföra att skivorna slår sig.
    Varför ha fet-massa pulver i en gatbil?
    Skaffa istället en riktig räcer eller en "track-day" bil.

  • Robot

    wipperman det är ju en helt annan sak igentligen, då kan man ju fortsätta, varför suga på mantorp med semi snabba bilar när det finns formel 1, varför hålla på med formel 1 när det finns drag racing, osv osv osv osv. konstigt resonemang.

    Vissa kanske uppskattar att ta en kraftfull bil som en S4 eller en BMW M3 och låta den smiska landsvägar osv. vad är det för fel i det? istället för att sätta sig i en trött volvo 245 bara för att man kan ha en lite mer kraftfull bil på mantorp? eller gelleråsen.

  • Wipperman

    Robot:

    Vi bor på en gata där det är en himla massa kullersten.
    Nuvarande bruksbilen är alldeles för stötig.
    Det hade varit bättre med något gungigt skepp.
    Den hög-gravida flickvännen är inte helt glad.
    Man får väl bara köra 110 km/h i Sverige
    Smiska på landsväg, är det riktigt roligt med något som har +300hk?
    Det går inte att utnyttja effekten och chassit är dessutom anpassat efter svenssons som inte kan köra bil.
    Roliga gatbilar behöver inte ha så mycket mos för att vara skoj.

  • Robot

    Nej jag kan hålla med om att stötiga bilar inte är för gravida inte heller när man som jag åker i jobbet, äter i bilen har barnen i bilen osv osv.. samtidigt finns det en enorm glädje i att känna kraften från en bil annat än vissa veckoslut på mantorp, tycker jag. det är en hobby, något man är stolt över och som man har kul med, enorm körglädje osv. är inte 110 mer ett symboliskt mått på hastighet?

    Klart det kanske räcker med en golf GTI BMW 328/330 liknande halvkraftiga bilar. men inte för alla..

  • Wipperman

    Det där med hastighetsgränser är ett kapitel för sig.
    Jag blir f.ö alltid omkörd på 30/50 sträckor
    Kan annars rekommendera Nürburgring för fartupplevelser.
    Schwedenkreuz och sen Fuchsröhe med full platta är en upplevelse.
    Förra bruxet var en BMW 330, visst, moget, men rätt skoj att stänga av antispinnet och drifta genom rondeller, funkar topp om man har odubbade vinterdäck, svårare på sommardäck.

  • Ångan

    kan säga att nya audi S6 inte är stötig iaf.
    Den är riktigt fin "långfärdsräser".
    Enda snygga audin som finns nu är iaf RS4:an. Sen att betala X antal hundra tusen för att slippa lite plast tycker jag personligen inte det är värt.
    LÄNGE LEVE JAPANARE

  • Frippe76

    hade en EVO VI innan 300 kusar. Jag rastade skiten ur min polares M5:a. 0-100 gick på 4.9sek.
    Visst Audi e härlig men får jag råd blir det en EVO VIII

  • Frippe76

    Den finns i mitt bildgalleri

  • Ångan

    Beror ju het klart på vad man gillar för bilar. Men jag är nog lite som dig, dvs gillar japanska rallybilar Dock så gillar jag nog imprezan gt bättre än evon, trots att evon är snabbare.
    Men jag skulle nog inte tacka nej till nån evo eller impreza om damen kom hem och sa att vi skulle köpa en

Svar på tråden Körde Audi RS4, S6, S3 och S8!