• Rupa

    Kan hög musik skada ett foster/barn

    Hej, jag hade några kompisar här idag och vi tog nån öl och spelade musik. Och då kom en tanke upp, kan för hög musik skada barnet i magen? Hur känslig är deras hörsel? Vad jag vet så hör dom väldigt bra vad mamma gör, tex rapar.

    Det var ingen hög musik idag, vi pratade samtidigt så det var mest "slapp" nivå, kunna tala samtidigt. Men som sagt började undra och tänkte att någon hör kanske vet?

    Hoppas ni förtår vad jag menar =)

    Ha en trevlig lördagskväll allihopa.

    /Robban

  • Svar på tråden Kan hög musik skada ett foster/barn
  • Master J

    Nej det kan det absolut inte göra. Dra ett par tjocka tygpåsar över huvudet och försök höra musiken utanför... Din mage funkar som en av världens effektivaste ljuddämpare.

  • Rupa

    kanon, blev bara lite nyfiken. Tog det säkra före det osäkra, och vi pratade så det var lågt men tyckte att det kunde vara bra att veta.

  • Ampe

    Vi hade ofta musik och normaltons prat omkring "vår" mage och nu somnar han bäst när det är massor av ljud överallt.

  • Anders80

    Jag tror (som det sas på nåt annat ställe här) att "vänja" babyn tidigt vid absolut tyst är nog fel. Om barnet redan från magen är van att det låter och (kanske även då får positiva kopplingar till det, endorfiner och allt vad det nu kan vara) så tror jag det blir lättare sen. Då behöver ni inte gå på tå runt i huset medans h*n sover osv.

  • Innovationboy

    Jag har försökt övertyga min fru att vi måste vänja vår knodd i magen med Jazz...har inte till fullo lyckats, men jag kämpar på...

  • shamonk

    jag har hört att ljudnivåer över 80 db kan skada hörseln på barnet... tyvärr innebär det att jag och min fru inte kan gå på ravefest eller rockkonsert just nu.. fast vanliga ljudnivåer är ju helt ok.. tänk som om ni bodde i hyresrätt och inte ville att sörningsjouen skulle knacka på ;)

Svar på tråden Kan hög musik skada ett foster/barn