• kultingen

Får hon vara på fritids när jag ä hemma?

Min sambos dotter på 6 år älskar skolan å fritids, Nu undrar jag vad har man rätt till när den lill* kommer?..måste jag som bonusmamma åka å hämta henne eller får hon vara tre timmar åxå på fritis,,kan hon vara där från det hon slutar vid 13 till pappa kommer vid 16???
    Man undrar ju lite..hon älskar ju fritis,fast hon kanske inte får vara där då när jag går hemma med den nya bebisen?

• Svar på tråden Får hon vara på fritids när jag ä hemma?
  • MayaS

Nu verkar det vara olika regler från fritids till fritids.... men här är det så att om bioföräldrarna är lediga får barnet INTE vara på fritids men det är ok om bonusföräldern är ledig...

I ert fall borde hon få gå kvar på fritids eftersom hon inte är ditt barn...och hennes tider beräknas ju på hennes pappas arbetstider och de har han ju kvar...

men ring och kolla på kommunen.

• kultingen

Tack!!
    Jag får ta å ringa å kolla upp läget.
    Man vill ju att det ska gå rätt till, så man inte får skit sen!

• melan

min sambos son får inte gå på fritids när jag är mamma ledig försökte få nga timmar i början då vi har lång väg att åka till hans skola och jag var nysnittad och ganska så nervös över att själv ha blivit mamma, men nej vi fick snällt åka oh hämta honom och lämna honom när skolan började. mellan 08.00-13.00
    kändes faktiskt inget bra alls.
    hoppas att det är bättre regler på din komun.

• mamma bus

Det finns en dom i regeringsrätten (högsta instans för bla kommunala frågor) där de fastslår att det är upp till den enskilda styvfamiljen vilket ansvar styvföräldern ska ta, således kan kommunen inte tvinga föräldralediga styvföräldrar att ha styvbarnen hemma.

Domen heter RÅ 98 ref 22 och kan beställas i från regeringsrätten.

• biomedbonus

Annars har du ju rätt till 15 timmar fritids i vilket fall som helst .,alla andra hemmagående föräldrar.

• melan

de 15 timmarna räknas in i tiden då han är på skolan svarade de mig här i komunen, när skoltiden är slut så får jag hämta honom.

• Mone

Jag har fått höra att som bonusförälder har du ingen skyldighet alls att ta hand om dina bonusbarn då deras bioförälder jobbar. Du kan alltså vara hemma med bara ditt barn.

Dessutom ska detta gälla i hela landet. De olika kommunerna kan inte bestämma egna regler men de försöker givetvis med detta om det gynnar dem.

• Michan

I Våran kommun, så får ungarna vara på fritids å på dagis ute efter Deras faders Arbetstider osv... Att jag är hemma mamma ledig spelar ingen roll, Det är ju inte mina barn.

• Ninna26

Hej!!
    Jag är också bonusmamma till en goss epå 5 år..
    Denna 15 timmars regel fick jag helt enkelt panik på så som många andra så vi blanda in en jurist och nu har denna idiotiska regel ändrats..

Barnet i fråga får lov att var på dagis/fritids under dom timmarna som föräldren jobbar!!
    Så nu har man som bonusmamma samma möjligheter som alla andra förstagångsmammor och barnet mår ju också bättre av de..

//Linda

• radamsa

Du har INGEN skyldighet att vara hemma med ditt bonusbarn. Det är om föräldern är mamma/pappa ledig som det barnet måste vara hemma och inte har någon plats på dagis/fritids...
    Du, som bonusvuxen behöver inte ta det ansvaret. Det ska finnas en dom som stärker detta. Vet ej numret till den tyvärr.

Lycka till

• Minerva

Ta kontakt med skolverket och förklara situationen så kan du få kopia på en dom från regeringsrätten där det fastställs vem som räknas som förälder. Och det är endast biologisk eller adoptivförälder som har skyldighet att ha barnet hemma då han/hon är föräldraledig. Som bonusmamma har du ingen som helst skyldighet att ha hand om din mans barn mer än du själv vill och orkar med.
    De försökte samma grej med oss i kommunen där vi bor. Flickan skulle minsann inte få gå mer än 15 timar i veckan eftersom jag var hemma, men vi satte oss på bakbenen direkt och kontaktade skolverket, sen var det bara att sticka pappret under näsan på de berörda. Tror inte att de blev så glada då de hade lovat andra plats på hennes tider, men de fick vackert ge med sig.

Svar på tråden Får hon vara på fritids när jag ä hemma?