• wilo1

ingen tomte hos pappa

I år ska mina barn vara hos pappa, min 6 åring tycker att det ska bli tråkigt eftersom de inte ska ha någon jultomte. Själv älskar jag julen och kan inte tänka mig att inte ha tomte. Jag ifrågasätter detta och deras pappa tycker att jag inte har med det att göra. Har jag inte det? Är det inte viktigast hur barnen känner? Jag vet inte, men blir mycket ledsen för barnens skull... Några tankar kring detta?

• Svar på tråden ingen tomte hos pappa
  • spöket labans mamma

ursäkta men börjar barnet inte bli lite stor för tomten? Kanske är det så han resonerar.
    Jag tror säkert att han hittar på en hel del annat kul med barnet. Och kanske skapar andra traditoner för framtiden.

• abnocto

Jag har bara tonåringar och vi kör fortfarande med tomten som en rolig sak. Vad vore livet utan tomte Så jag tror aldrig man blir för stor.

• Mone

wilo1
    Du skriver:
    "Som svar på om jag skulle ta bort tomten i fall han föreslog det säger jag självklart nej. Däremot, om han kom med förslag på hur jag kunde glädja dem så skulle jag prova det på en gång! I"
    Men om deras förslag på hur du kunde glädja dem var att ta bort jultomten? Hur skulle du göra då?

Jag är inte ute efter att hacka på dig, jag blev bara nyfiken! =)

För övrigt så säger jag som alla andra. Det är pappan som bestämmer hemma hos honom. Lita på att han gör det bästa för sina barn! =)

• Alltid

Jag har aldrig haft någon tomte hemma hos mig när vi firat jul. Pappan har alltid haft det. Om han skulle ifrågsatt mitt sätt att fira jul skulle jag bli förbannad. Man har ingen rätt att överhuvudtaget att lägga sig något som den andre föräldern gör. Vi lever inte tillsammans. Många ggr kan man tycka att det ena eller andra är för barnets bästa. Men det är egentligen bara mitt sätt att tycka ngt är för mitt barns bästa. Det betyder inte ATT det är för mitt barns bästa, bara för att jag tycker det.

Jag och mina barns far firar inte jul på samma sätt. Det är bra för våra barn att ta del av våra respektive julfirande. Allt är inte lika i livet, behöver inte betyda att det är sämre.

• wilo1

Hej på er!

Kul med så mkt åsikter! Det är ju mycket diskussioner om huruvida ngt är för barnets bästa eller för föräldrarnas bästa... Och också mkt prat om att lägga sig i! Självklart ska man inte lägga sig i för mkt men om jag märker att mina döttrar är ledsna för något, så kan jag tala om att då prioriterar jag faktiskt det högre än att inte lägga mig i. Det är ju inte deras fel att vi skilt oss, deras välmående tycker jag ska komma i första hand! Självklart inte om det handlar om förnuftiga regler som ju alltid skiljer sig, alla uppfostrar ju barnen på olika sätt. MEN, som sagt, ska de behöva må dåligt och vara ledsna i onödan? Det tycker inte jag! Jag skulle uppskatta om deras pappa talade om för mig om det var något som jag gjorde som de blev ledsna över och om det inte förelåg några moraliska eller världsomtumlande skäl bakom så skulle jag faktiskt försöka göra dem glada!

• wilo1

MONE: Som svar på din fråga kan jag bara hänvisa till det jag skrev nyss. (jag missade ditt inlägg då) Eftersom det största skälet till att jag har en tomte är för barnens skull så skulle jag ta bort den om de inte ville ha den. Om de tex skulle vara rädda eller tycka att det var allmänt pinsamt. Och det är ett helt ärligt svar.

• Akk76

Du kan ju ge barnen paket från tomten, det fick vi även i tonåren, vi hade tomte när vi var små, men sen så slutade tomten komma, men paket från tomten fanns det

• Ess

Om barnen vill ha tomte så får dom säga till pappan, jag tror det är bättre att det kommer direkt från barnen än att du blandar dig i det. Chansen är större att han lyssnar på sina barn.

• melan

tack Birgitta2 för dina ord
    kan du inte ringa till min sambos ex och citera ditt inlägg.
    vi får höra ord om att hon har föräldrar ansvar på våra veckor oxå och visst man upphör ju inte som förälder varannan vecka
    men när det gäller saker som att sonen inte får göra som han vill på våra veckor,,,,så tycker jag att man har en knepig syn på vad som är föräldrar ansvar.

• Tjej 83

hyr en tomte då!
    mpnga ensamna på julen som ställer upp.
    de är så mysigt med en tomte fast man är stor

• Tussan05

Jag tycker att det är upp till pappan. Ja det är självklart viktigt vad barnen tycker men en tomte är en liten del i julafton och om han firar den traditionsenligt för övrigt ser jag inte problemet. Ni kan ju ha tomte hos e när ni firar vilket jag antar att ni ska.

Och ja, det är hans ensak inte din. Hade han kommit med påfund och kritik angfående ditt julfirande antar jag att du hade struntat i det så länge barnen var nöjda.

Hopps ni får en bra jul!

• trolltagen

När jag väntade min och sambos första barn som var mitt femte, så firade vi julen hos hans föräldrar, där fanns inga barn men det kom en tomta som hans mamma och pappa ordnat och det var verkligen mysigt.
    I år skall barne igen vara hos pappa som heller inte har tomte, de äter middag hos farmor sedan är det inte så mycket mer. Den yngsta är 11 år men han vill inte vara där för att det kommer ingen tomte, det är ju så mysigt och så tycker han det är så roligt att försöka lista ut vem det är.
    Förra året var det hans kusin, men han har ingen aning och detta år är det ingen han heller kommer att lista ut, jag tycker det är kul.
    Han får nämligen komma till sin mamma och fira jul eftersom han vill det och för att pappa inte tycker att det är särkilt kul.
    Det som är tråkigt är att pappa blir nog rätt ensam så vi har bjudit in honom oxå, kanske han kommer.

• Else

Jag har bara läst Ts.
    Jag tror att det är bättre att pappan får fira sin jul med barnet på sitt sätt. Om man skulle få honom att ha en tomte iallafall kommer det nog inte att bli som "ni vill" eftersom pappan inte har samma inställning till julen. Det är nog lika bra att det lär sig de olika sätten att fira jul, födelsedag, skolavslutningar osv.

Julen kan bli jättefin även utan tomten, vi har aldrig haft någon hemma hos oss och jag har alltid tyckt att vi har juliga jular.

• Sanna Marie

Jag förstår att du vill ge ditt barn en komplett jul, men nu är ju barnets föräldrar skilda och alla måste få göra på sitt sätt.

Det är inte i alla familjer man har möjlighet till tomte - kanske ingen vill vara. Förra året gick jag och ringde på dörren och skyndade mig sedan in i köket. "Nu har nog tomten varit här" skrek jag till min dotter och hennes jämnåriga kusin. Dom sprang och öppnade och där stod två stora paket till dem. Resten fick vi dela ut själva. Men i år ska vi ha tomte och jag är själv barnsligt förtjust i det.

Men man kan inte styra över den andra föräldern och din egen inställning kan påverka barnet negativt. Låt ditt barn få känna glädje och lycka över att få vara hos sin pappa också. Ni kan väl ha "lilla julafton" före eller efter istället. Var lite påhittig och positiv istället.

Svar på tråden ingen tomte hos pappa