• gits

40+ pappa för första gången

Finns det någon här som befinner sig i samma situation? Många tankar blir det, hur funkar det med alla tester(på mamman), kommer barnet att vara friskt. Min sambo är nu i v.5.

• Svar på tråden 40+ pappa för första gången
  • Julias Farsa

Jag var runt 30-strecket(även om jag känner mig som en 18åring till sinnet) så fick jag träningsvärk i armarna till att börja med. Lite ont i ryggen då och då titt som tätt av allt plockande/lyfta av leksaker. Knäskydd insydda i byxorna hade ju varit bra med.

• Jonny utan H

Samma situation kan man lugnt påstå. Är också en 40plussare och ska få min första bebbe, min kvinna och jag är i vecka 15.
    Har med en massa tankar men de är guld värt att försöka vara med hela tiden. Fråga henne och också följa med till barnmorskan, hos henne får man ofta bra svar på en del frågor som vi har.

• Bollibompa

Vi väntar vårt 3 gemensamma barn nu men har båda två egna från tidigare förhållanden. Jag tycker inte att du ska oroa dig om graviditeten försök att tänka på allt kul som väntar istället, nerspydda tröjor och sömnlösa nätter...Nej, jag bara skojar , det är massa roligt och spännande som ni kommer att få vara med om tillsammans när ert barn växer där i magen och sedan när ni väl har fått det, se fram emot det.
    Jag ska försöka komma ihåg vad som som testades och vilka undersökningar som gjordes under graviditeten (om jag minns fel får den som insatt rätta mig).

I åttonde till tolfte graviditetsveckan brukar man göra det första besöket på MVC, inskrivning med blodprov (HB och socker) samt urinprov (äggvita), vägning. Vid det här besöket brukar man vilja att pappan är med. Omkring vecka 20 brukar det vara nästa besök hos barnmorskan. Man lyssnar på barnets hjärtljud, mäter sf-mått (sträckan från blygdbenet till livmoders övre kant), vägning, blodprov. Sen går den blivande mamman på koll ungefär var 5:e vecka fram till vecka 30. Därefter en gång var fjortonde dag resten av graviditeten.
    Ett läkarbesöket (frivilligt), brukar vara runt v.10-12 (Vaginal undersökning).
    Ett frivilligt ultraljud brukar vara runt vecka 17-18.

Grattis och lycka till!

Svar på tråden 40+ pappa för första gången