• Smilla10s Gubbe

Mest prisvärda digitala videokameran ?

Jag åker på en resa till Thailand imorgon och har, liksom många andra blivande pappor, funderat på att köpa en videokamera för att kunna dokumentera mitt blivande barns utveckling i rörliga bilder!

Därför undrar jag om någon annan redan utvärderat marknaden före mig? Jag har kikat på populäraste kamerorna på Prisjakt.nu och där kommit fram till att det finns två "billiga" och populära Panasonic-kameror mellan 4000-6000 kronor. Det är ett bra pris för min plånbok, men jag kan tänka mig att lägga ut mer pengar om dessa kameror är skräp.....upp till 10000 kan jag nog tänka mig att lägga ut....om det behövs!!

Panasonic NV-GS180: 4354 kr
    Panasonic NV-GS280: 5775 kr

Eftersom jag inte vet vad man ska tänka på när man köper videokameror så undrar jag förståss: Vilka funktioner bör finnas på en digital videokamera? Är ovan nämnda kameror bra....eller vad saknas/är bristfälligt?

• Svar på tråden Mest prisvärda digitala videokameran ?
  • Smilla10s Gubbe

....eller ska man satsa på hårddiskbaserade videokameror?

5:e populäraste kameran är en Sony, vilket jag av tradition gillar bättre....har hört lite negativt om Panasonic's service:

Sony DCR-SR30E

Ni som filmar....räcker det med 30 GB hårddisk? Hur lång livslängd är det på en sådan här hårddisk....en DV-band kan man ju alltid byta ut när det blir dåligt!!

• Charlie Bravo

Slå till på Panasonic och DV-band. Är fortfarande överlägsen HD-kameror bildkvalitetsmässigt. Kollade själv på GS-180 när jag stod och valde, men det blev till en Canon MVX 40 (utgången modell numera). GS-180 fick i alla fall genomgående bra recensioner. Minns inte skillnaden mellan den och GS280, men tror mest det rör sig om detaljer. Det viktigaste är att gå efter bra bildkvalitet och att den klarar av att filma hyfsat i mörker (ett genomgående problem för många digitalvideokameror i den här prisklassen). Har märkt att det är rätt sällan man använder alla funktioner som finns om man bara ska använda den till amatörändamål.

Svar på tråden Mest prisvärda digitala videokameran ?