Slutat äta - sondas
För en månad sedan slutade sonen att äta ordentligt. Har var då 2 månader.
Lite bakgrundsfakta: Han är för tidigt född och kunde inte äta själv utan sondades. Bröstet kunde han aldrig ta, fick inget grepp alls, utan har ätit på flaska från det att han har kunnat äta själv. När han var 2 månader började han helt plötsligt värja sig mot flaskan och skrek hysteriskt bara han fick en droppe i munnen. Åt bara 20-50ml var gång och de stackars ml fick man truga med! Blev inlagd på sjukhuset med sond igen för att han skulle få i sig maten.
Nu har det gått en hel månad och läkarna hittar inget fel på honom. De har verkligen undersökt ALLT. Röntgen av buken, svalget, skallen, ultraljud av hjärnan och hjärtat, kollat synen och hörseln, provat annan mat ifall att han var mjölkallergiker men han är till synes fullt frisk! Numera skriker han inte hysteriskt vid målen men talar ändå om att han är nöjd när han bara ätit ungefär 65ml. 65ml kan han inte klara sig på för då går han inte upp i vikt, utan han behöver ungefär 120 vid varje mål. Han kräks t.o.m. ibland när jag sondar resten, och det måste ju betyda att det är fullt i magen.
Men varför är det fullt? Och varför känner han sig nöjd på så lite mat?
Jag vet att ni förmodligen inte har några svar, men jag undrar bara om det finns någon mer som haft barn som slutat äta fulla mål? Som har behövts sondas, men som det sedan löst sig för ändå? Är det något som kanske växer bort, att han blir större och starkare. Många funderingar. Väldigt frustrerande.