• Angeli11

Vad saknar ni av Sverige?

Vad saknar ni mest, alla utlandssvenskar?

Vad kan ni mycket väl leva utan?

Jag saknar allemannsrätten och sandstränder...här i Schweiz är alla sjöar "gröna" och genomskinligt vatten helt fantastiskt, men sandstränder for man leta efter.

Jag kan mycket väl leva utan det svenska "kontroll" vansinnigheten och alkoholpolitiken.

• Svar på tråden Vad saknar ni av Sverige?
  • Pistou

Matpriserna saknar jag också!
    Igår var jag och torghandlade på vår lokala marknad och fick betala €8,90 för tre äpplen och några kvisttomater. Det är helt hutlöst tycker jag!

• Special K

Jag saknar nastan bara min familj och minba vanner, nastan all mat och sant gar ju att fa tag pa har i London. Men det leverpastej saknar jag faktiskt!

• blommananna

(Danmark) Saknar den svenska jämställdheten och föräldraförsäkningen, och möjligheten att välja dagis på deltid!!

Saknar min familj förstås... och lagad mat till lunch!

• benja

Hejsan! (Tyskland)
    Jag saknar:
    Odubbade filmer
    Kundservice och trevligt tillmötesgående i affärer och restauranter?

Hm. Nu finns ju IKEA här och där kan man ju köpa allt mögligt ätbart som e typiskt Svenskt

Saknar inte heller: Den Svenska alkoholpolitiken

• Hik

Jag saknar klippstrander - Bohuslan - och skolavslutningar med den Blomstertid... och Du skall inte tro det bli sommar.. (sentimental...) och kanel bullar. Och kavring med Kalles!

• mamma i malaga

Jag saknar vänner, familj, årstiderna och svenska arbetsveckor.. Saknar också en hel del mat och godis, men man kan köpa det mesta här om det krisar Kommer faktiskt inte på något som är skönt att slippa, fast jag har nog ganska selektivt minne... Bor förresten i Malaga, Spanien.

• tere

Jag saknar den svenska mammaledigheten!!!!
    Här i Spanien är det bara 4 månader

• En Dum En

Vi ska i och för sig bara bo i Thailand 6 månader om året men jag saknar GODIS!!! Thai-godis, typ torkad bläckfisk kan jag vara utan....

• lycklig skorpion

Hej. Jag bor i Colombia och saknar:
    -just nu...SEMLOR
    -smagodis och särskilt saltlakrits som sa manga andra här pa forumet
    -säkerhetstänkandet, speciellt i trafiken
    -organisation och allmänt hyfs
    -vägar utan hál
    -och sa familjen, min katt och mammas och pappas hus med isolering och element!! det kan bli kyligt här ocksa....

• llama

Jag saknar arstider, vara hogtider som julfirande, pask, midsommar osv. Familj och vanner sjalvklart, stockholm, avgasfria miljoer aven i stan och mycket mycket mer....

men jag valde karleken och han var fran barcelona.....

varfor ar det oftast tjejer som flyttar efter manen, sjalv sa jag att jag aldrig skulle gora det, men efter 5 ar sa...

• Tihelos

Kan sakna att det är så rent och fräsch hemma, och alltid luktar så gott och friskt...här är det alltid fuktigt och hundbajs överallt!! Om jag nu ska gnälla lite till så kan jag irretera mig på är att de inte verkar ta hand om det de har....det bygger de mest vackraste hus, vägar, parker etc..men sedan startar de nya byggprojekt och låter det andra förfalla..tillsammans med all hundbajs!! Usch, vad gnällig jag låter...det finns mycket bra här också! Jag verkligen älskar våran vackra strand där vi just nu bor

Tur att IKEA finns, när lusten för lite god choklad tar överhand

• Fredrika1

Sitter i Frankrike och saknar:

- Svenskt godis
    - Semlor
    - Vaniljsâs (med appelpaj - mums!)
    - Kanelbullar

- svensk barnomsorg
    - svensk mentalitet pa arbetsmarknaden (dvs en person KAN gora nagot annat an det den ar utbildad till...)
    - odubbade filmer och serier

• Sonnenschein

I Kanada  - saknar familj och vänner - men med MSN så kan man ju 'ses' och pratas vid ofta lätt. Har IKEA här - så kan få lite svensk mat och gott!

• sundream

(Filippinerna)

Oj, oj, oj listan kan goras lang:

- Familj och vanner
    - Effektivitet, effektivitet, effektivitet
    - Lekplatser, oppna forskolan, kyrkans barntimmar
    - Osockrade produkter. Allt har innehaller enorma mangder socker och sonen har numera bruna tander . Till och med popcorn ar sockrade har - URK! Ar sa trott pa sotsliskig smak.
    - Svenska mackor med vettigt palagg. Har finns bara majonnas, jordnotssmor eller sylt *ryser*
    - Ingredienser att laga mat med. Dar jag bor finns bara typiska filippinska ingredienser, sa jag har inte ett enda av mina egna recept som fungerar.
    - Svenskt godis
    - Att ha en egen tvattmaskin (vi har inte tillrackligt med vatten for att ha en tvattmaskin) numera skrubbar jag de flesta klader for hand efter att tvatt-affarerna forstort halften av vara klader.
    - Att kunna vara anonym, en i mangden. Har behandlas jag som en filmstjarna vart jag an gar, det ar trottsamt i langden.

Vad jag inte saknar ar vadret. Klimatet har ar underbart! Jag saknar inte heller dagis- och jobbstress.

Hemlangtan ar stor...

• lycklig skorpion

Sundream: Man märker pa det du skriver hur stor skillnad det är att bo i ett "västland" jämfört med ett land med sa annorlunda kultur. Det maste vara hemskt svart att anpassa sig och leva ett normalt liv när man maste ändra alla sina vanor. Jag kan första en del av det du skriver eftersom jag själv bor i ett "tredje-världenland" dvs. Colombia. Men jag har ända tur att vi här har sa mycket influenser fran europa tack vare de spanska kolonisatörerna och även mycket influenser fran USA (som ibland inte är sa roliga iofs....). Jag är jätteglad att jag kan laga manga av mina svenska recept här! Annars hade jag nog blivit galen.
    Lycka till Sundream!!!

Svar på tråden Vad saknar ni av Sverige?