• Aliya

Hjälp, vilken vecka är jag i???

Hur beräknar man graviditetsvecka efter IVF?

Förslag 1 (från specmvc): ÄP motsvarar första dagen i sista mens.
    Förslag 2 (från IVF-kliniken): ÄP motsvarar vecka 2.
    Förslag 3 (lärt mig av er alla här på fl): ÄP motsvarar ÄL, dvs vecka 3 dvs mensens första dag beräknas 2 veckor före.

Jag hade ÄP 2 okt och ET 4 okt.

Jag kan stå ut med att bli tillbakaflyttad men inte att få fvp i fel vecka...

• Svar på tråden Hjälp, vilken vecka är jag i???
  • Linha

Tror att förslag 1 och 2 innebär samma sak d v s du påbörjar den 3:e v vid ÄP men har gått 2 fullgågna veckor. Jag skulle räkna 2 okt som ÄL och om du lägger in det i FLs gravuträknare så borde det stämma.

• Aliya

Tack Linha, du räknar då som jag dvs förslag 3 allstå att ÄP sker i vecka 3 av sammanlagt 40 graviditetsveckor.

De andra förslagen ger andra svar.  (Förslag ett ger ÄP vecka 1 och förslag 2 ger ÄP vecka 2.) 

• Linha

Ja, men det beror ju på om IVF-kliniken menade fulla veckor eller pågående veckor. Jag blir själv snurrig av hur man ska räkna veckor Men kör på ÄP som ÄL och du får väl göra ett vul ganska snart där dom kan kolla mer säkert vilken vecka du är i.

• Aliya

Tack, jo jag har gjort ett vul men sprattelbebisen låg så illa att det inte gick att mäta. Men det är lösningen  Jag har talat med mvc igen och jag ska få ett extra vul!

Svar på tråden Hjälp, vilken vecka är jag i???