• Maysan

Städschema för familjen

Håller på att bli tokig över min stora familj som aldrig hjälper till. Vi är 2 vuxna samt 4 barn i åldrarna 17, 16, 11 och 1 år, samt 17 årings pojkvän som bor hos oss. Alltså 7 personer i ett hushåll där 2 av oss (min make och jag) håller på att slita ihjäl oss. Det är rena rama hotellverksamheten där alla förväntar sig fräscht hem, rena kläder och maten färdiglagad. Varje gång man ber om hjälp så blir det ramaskri hos ungarna. Maken blir surare och surare för varje dag som går eftersom vi är så urtrötta han och jag. Vi jobbar båda två.
    Vi har dessutom 3 st hundar som skitar ner.

Jag vill nu få ihop det här på ett vettigt sätt. Ungarna + pojkvän har gått med på ett städschema. Men det är så svårt att få ihop något vettigt. Finns det någon färdig mall att hämta från nätet eller har någon av er gjort ett städschema man kan få lite tips ifrån??

Ytterst tacksam för hjälp.

/Lena, en allt för snäll 4-barnsmamma.

• Svar på tråden Städschema för familjen
  • Rettis

Kan ni inte göra ett schema där ni altinerar med en vecka i taget!
    Tex
    Barn. 1
    v. 1 dammsuger
    v. 2 torka golv
    v. 3 plocka ur diskmaskinen
    v. 4 städar toaletten

Barn. 2
    v. 1 torka golv
    v. 2 dammsuger
    v. 3 städar toaletten
    v. 4 plocka ur diskmaskinen

Barn. 3
    v. 1 städar toaletten
    v. 2 plocka ur diskmaskinen
    v. 3 dammsuger
    v. 4 torka golv

Barn. 4
    v. 1 plocka ur diskmaskinen
    v. 2 städar toaletten
    v. 3 torka golv
    v. 4 dammsuger

Sen sköter ni resten!!
    Det här ska göras varje dag så att det blir en rutin på det och är det så att ni har en massa hundar så behövs säkert de här sakerna göras i a f varje dag!!
    Nu har jag bara räknat med de stora barnen + pojkvän, så klart!!

• roha

Hej Lena!

När jag bodde hemma så hade vi ett städschema, ganska enkelt.
    Vi va 3 barn o 2 vuxna o det såg ut ungefär såhär;

Mamma: Måndag; Tvätt
    Onsdag; Ställa in o plocka ur diskmaskinen
    Fredag; Dammsuga o tvätta golven
    Söndag; Damma

Jag: Måndag, tisdag, onsdag o torsdag; Slänga sopor, gå ut med hunden, bädda alla sängar
    Torsdag; Städa rummet
    Fredag o lördag; Diskmaskinen
    Söndag; Samla ihop tvätten

Lillasyster: Måndag; Dammsuga
    Tisdag; Plocka undan
    Torsdag; Städa rummet
    Fredag o lördag; Duka på o av bordet vid middag

Lillebror va ganska liten då, så han hjälpte mest till med lite av allt o pappa jobbade i Norge så han gjorde inte så mycket.
    Men det funkade bra. Mamma slapp ta allt o vi kände oss "nyttiga"

Lycka till!
    Onsdag; Damma

• roha

Till det kom förstås städning av toa en gång i veckan o storstädning me fönsterputsning o så en gång i månaden, men då hjälptes vi alla åt.

• Maysan

Tusen tack för era svar. Ska försöka sätta ihop något vettigt. Är lite svårt eftersom det ska vara rättvist för alla 6 pers som kan hjälpa till..

Tack för hjälpen

• Meddelande borttaget
  • Anonym (V)
    Anonym (anonymm) skrev 2025-12-26 19:58:03 följande:

Hmm asså det finns massa verktyg ute som kan hjälpa er o organisera dehär smidigt och rättvist. Ett sånt verktyg vi använde förut när vi hade problem med dedär va typ cleanhansa.se/pages/stadschema-generatorn

Vet inte om det kommer att fungera i er situation dock. Men den skapar en organiserad lista siom ni kan hänga på kylskåpet med för alla personer i hemmet.

Lycka till, säg gärna till om du testar mitt tips :)

Tråden startades 2006 så det har nog ordnat sig vid det här laget.
Svar på tråden Städschema för familjen