• Oscann

42 år och väntar mitt första barn!

Hade faktiskt räknat bort mig själv som mamma till ett eget barn. Tänkte att jag får bli den engagerade fastern eller en viktig vuxen i något barns liv istället, men saker blir aldrig som man tänkt sig. I våras träffade jag en fantastisk man och därefter har allt rullat på i racer fart. Är nu gravid i vecka 16. Finns det några fler äldre förstföderskor?

• Svar på tråden 42 år och väntar mitt första barn!
  • Hannah74

Grattis!

Vågar man hoppas?
  • Toola

Grattis!

Jag fyllde 40 tre dagar efter mitt första barn, och jag blev gravid första försöket vi gjorde (på naturlig väg alltså)

Träffade också min Drömprins väldigt sent, bara för tre år sen.
    Han ville så gärna ha barn, jag försökte förklara för honom att det kanske skulle vara försent för mig, eller att jag inte ens kunde få barn - Vad vet man ?
    Men hur det nu vart o det blev dax för ett försök så tog det direkt.
    I sommar fyller jag 42 ock kommer att få vårt andra barn i dagarna kring mitt datum !

• vill ha fler barn

Hej tjejer! Ringde till ultraljudskliniken idag och frågade om nupp test och berättade att min bm hade sagt att jag var för gammal (snart 39). Fick beskedet av docenten att det var det dummaste han hört!!! Självklart kommer att nupptest att ge mig ett ganska bra svar på ev. förhöjd risk. Så nu har jag försökt nå min bm hela dagen och ska försöka tvinga henne att skicka remiss. Får inte tag i henne och är nervös över hennes reaktion.

det går inte att gå till vilken bm som helst heller utan det måste vara en som har kontrakt m kliniken. Tiden börjar bli knapp nu oxå. Håll tummarna för mig!

• Sante

Ett stor grattis! jag är snart 45 o fick en liten kille för 4 månader sen!

• höstfru

Att läsa era inläg i den här tråden gör att jag inte ger upp. Det ger mig hopp och tro.
    Gratttis till er som redan fått till det!

• höstfru

Att läsa era inlägg i den här tråden gör att jag inte ger upp. Det ger mig hopp och tro.
    Gratttis till er som redan fått till det!

• Morrizz
    vill ha fler barn; om du inte får tag i din bm, ring en annan då!
    Det är dig, din graviditet och din bebis det handlar om. Gå inte och vänta på att få tag i henne, det är det inte värt!
    Lycka Till!
  • annbom

Grattis!!!! Jag fick mitt femte när jag var 41.

VVVeni: Varför är du här inne och sprider mörker? Känns det bättre då?

• vill ha fler barn

Hej! Min bm ringde idag och var ARG. Hon hade fått mitt meddelande och hon ringde själv till ul-kliniken. Hon drog sin story igen om HENNES åsikt och sa med arg röst att hon minsann inte sagt att jag var för gammal utan att jag skulle få dåliga siffror pga min ålder och då kommer man automatiskt rek fvp.
    Och vidare hade jag inte informerat kliniken om att jag inte tänker göra fvp. Mina siffror kommer att hamna på 1:700 och då är det bara fvp som gäller och tänk om du är den 1 av 700. nupp har 25% felmarginal.
    Sen suckar hon oh man hör att hon nästan gråter av ilska (proffigt) "jag orkar inte diskutera detta med dig längre, jag har bokat en tid till dig".

Hon har fortfarande inte tagit sig tid till att lyssna på MIN åsikt. Jag vill ta reda på det jag kan utan att riskera barnets säkerhet. Är det ett downs-barn så tar jag emot det oxå men jag har kunnat förbereda mig om risken är jättehög.Förra gången fick jag se en ul-bild på ett downs barn och vätske spalten var jättestor. Om det syns på min bild så kan jag förbereda mig inför förlossningen så den blir fin och välkomnande.
    Jag skulle kunna platta till henne med att förra gången var min prognos 1:750 och INGEN nämnde fvp (inte hon heller) utan alla sa att det var en bra siffra och att det var risk som på en 21åring.
    Nu har jag fått som jag vill och ska göra nupp den 25:e. Sen får jag se om jag kan fortsätta lita på min bm eller om jag ska byta.

Jag är glad att jag är äldre och fått lite skinn på näsan.
    Detta blev väldigt långt men jag hoppas att jag kanske kan inspirera andra att våga lita på sina egna åsikter.
    Tack för stödet morrizz.

• höstfru

Herregud, vad är det för barnmorska? Låter hur oproffsigt som helst? Man blir rädd.
    Går det inte att byta?

• ylledylle

Jag håller med. Har hon inte varit alldeles otroligt bra på alla nadra sätt hade jag bytt. Som om man inte har nog att bekymra sig över ändå när man är gravid!

• Yrslan

Byt BM!!! Kan inte hon resonera med dig och lyssna på dig så är det helt fel person.

• vill ha fler barn

Tack tjejer, tur ni finns! Jag har ältat detta idag med min bästis och min man och bägge säger att jag ska ge henne en chans (på inskrivningen på tisdag) Är hon konstig då så SKA jag byta.
    Jag hade henne vid ett tillfälle vid min 11årings födelse och sen under graviditeten för 2 år sen. Då var jag otroligt förlossningsrädd och hon var en klippa för mig då... därför är jag extra lessen och besviken nu.

Svar på tråden 42 år och väntar mitt första barn!