• So nice

Passar inte ihop FYSISKT

Har hört att mannen och kvinnan inte passar ihop rent fysiskt är det någon som vet något om detta?
    Många som förklaras ofrivilligt barnlösa (som skiljs) kan sedan få barn med nya partners

• Svar på tråden Passar inte ihop FYSISKT
  • Teskedsmamman

Jag har råkat ut för det!

Jag gifte mig 1989 och då hade vi försökt få barn i 1 år, 1993 skiljer vi oss, mycket för att vi inte klarade påfrestningen med alla undersökningar och axelryckningar. Allt såk helt ok ut på oss båda och läkarna visste inte vad de skulle göra...

1994 blir jag gravid! Genomgår dock en abort för min dåvarande situation hade blivit mycket svår att ta sig ur med barn...

Idag väntar jag mitt 3:e barn, har varit gravid 6 gånger (2 missfall) och min fd man har iaf 2 flickor vad jag vet.....

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.9)
  • Big eyes

Det känns väldigt jobbigt att veta att man inte passar ihop fysiskt, fast man har valt varandra från hjärtat...
    har också hört den teorin och att man får barn med andra partners

• Hatter

Ja det är möjligt att man inte passar ihop på det planet. Fertilitet är en skala, alltså inte svart och vitt. Två människor som ligger lågt på skalan kanske inte kan få barn med varandra, men de kan få barn med någon annan som ligger högt på "skalan".

• skrattigtjej

ja alltså ni vet en sak

Det är ett  nytt ägg varje månad som ska bli befruktat och en spermier.. ja nåja de kan komma fler

Men dem ska ju "dejta" dena spermier hela livet... så därfär e de så fysiskt att ÄGGET väljer SPERMIER beroende på vilken "doft" spermien utsändrar, om denna stämme övernens med ägget

svårt förklara bättre...

men andra fakturer kan förklara ofriviligt barnlöshet

Emmy
  • Eliis

Jo men ja då som har haft 20 olika partners att "chansa" över och Ikke blivigt något... Stämmer ja inte med någon alls?

• Hatter

Jag läste en artikel i en tidning en gång (typiskt att jag inte klippte ut och sparade den! Tror det var aftonbladet eller nått sånt) där det stod att ju fler partners en kvinna har dessto sämre är hennes chanser att bli gravid. Förklaringen till detta var att en kvinnas kropp ofta behöver vänja sig vid en mans sperma innan hon blir gravid, kroppen stöter från början bort sperman...det är därför många väldigt ofta inte blir gravida på första försöken. Men om hon utsätts för flera sorters sperma då fortsätter kroppen stöta bort och hon blir tillslut "immun". Vet inte hur mycket sanning som ligger i det dock. Så Eliis, att du utsätts för så många olika män kan verka emot dig och inte för dig.

• So nice

Tror inte att det har någon större betydelse jag vet en som har blivit gravid med olika män men med den mannen hon önskade få bran med fungerade det inte. förhållandet tog slut och när hon senare gifte om sig blev hon gravid på första försöket..
    Tror att vissa personer helt enkelt inte passar ihop och det är så hemskt för dom som drabbas...
    En tanke som slog mig tväremot den teori som Hatter har är att man kanske blir imun mot sin partners spermie..Kroppen blir "van vid spermierna".

• lina85

Hatter: Har du nånslags källa på det? Var det forskning eller var det bara vad en person "tyckte"

• ljus

hej
    min gynekolog nämnde det när jag var där på VUL för att konstatera MF. Då sa hon att "ja det är ju synd att man inte riktigt kan berätta för folk som är barnlösa, att det kanske är pga att de inte passar ihop." Hon menade alltså det ni säger, att om man byter partner (om inget annat fel har hittats såklart) så är det möjligt att man kan få barn m ngn annan.

• Shira

Vet ett par som har det problemet, att de ej passar ihop. Vet ej ngn exakt diagnos dock. Båda har kunnat få barn i tidigare förh. De är nu gravida efter provrörsbefruktning.

• Boot

Jag har också hört detta och tror att det kan stämma på VISSA men det är nog mer ett undantag än en regel. För såååå många historier har jag inte hört om detta och jag har pratat med vår fert.läkare om det också. Man blir ju nyfiken. Hon hade haft ett fåtal patienter som lyckats med annan partner men sa att sannolikheten att det var det som orsakade olika pars infertilitet var låg.
    Jag och min man har haft en gemensam avbruten graviditet (för en evighet sedan, innan vi blev ihop och var alldeles för unga) Så vi passade ju ihop då. Tror inte att vi passar mindre ihop nu men att bådas fertilitet har sjunkit i takt med åren. Nu har vi fått hjälp på traven och det resulterade i ett plus.

• Klossen

Jag har frågat en läkare om detta. Dvs finns det något som säger att vissa människor inte passar ihop genetiskt. Dvs att spermier och ägg från just dessa inte kan bilda livskraftiga embryom. Svaret jag fick var att det inte finns något sådant "fall" rapporterat. Jag tror att det ligger mycket i det Hatter skriver i inlägg nr 3.

Svar på tråden Passar inte ihop FYSISKT