• smilingheart

Så otroligt orättvist

Kankse är det svårt att komma i närheten av att förstå hur mycket det kan förstöra ett par att inte få barn förrän man själv kommer i kontakt med det.
    Min syster och hennes man har försökt få barn i många år. De har just avslutat en lång utredning. Mannen ringer min syster på jobbet igår och meddelar resultatet av när läkarna gick in med titthål för att försöka få ut nån enda spermie och titta. Visar sig att han inte producerar några spermier.
    Jag är så ledsen för deras skull. Syster och hennes man har alltid velat ha många barn och hon är som gjuten för att vara mamma. Jag lider verkligen med dem. Hon vill inte/kan inte ens se min barnvagn eller min son för att tårarna ska börja rinna (förståligt). och att ta honom i famnen kommer inte på fråga.
    Jag känner mig så dum. Jag vet att jag inte borde. Men dels för att jag har fått barn dessutom helt oplanerat och dessutom nyligen satt in en spiral för att inte det ska komma ett till på ett tag. Jag som kan få barn borde väl vara tacksam om det blev nått.
    Medkänslan kan slå på stort ibland.
    Ville bara dela med mig till er. Jag har väl varit okänlig tidigare. Inte riktigt vetat hur otroligt hårt det slår. Man tar d som naturligt på något sätt.
    Hur är det med era relationer. Hur tar mig sig igenom en sådan sak och klarar man av att leva vidare när man vet att ens partner inte kan ge en det man mest av allt vill eller att man inet kan ge sin parner det?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Så otroligt orättvist
  • Mirakel händer

Man klarar det, vi gjorde/gör det. Min man har ingen spermieproduktion heller.

SÅ nu väntar vi på att få göra provrörsbefruktning med donerade spermier. vi har även provat med insemination, men det fungerade inte.

*Kramar om*

• Stolt Ivf Mamma
    Det bara är så att vi alla fungerar så olika och är med om olika saker....Det enda som är viktigast i dessa lägen att det finns känslor och dom är särskilt viktiga att ta hand om i dessa situationer...Visa värme, respekt, hänsyn och såpass mycket förstelse för dessa olika situationer som man helt enkelt kan...Särskilt familj emellan så är det ju viktigt att ta hand om varandra...

Vet själv hur det är att inte ha detta av dom som vetGråter
    Kan man känna sig mer misslyckad eller??
  • tuffing

Visa värme, respekt, hänsyn och som "längtar såååå efter en liten" sa TA HAND OM VARANDRA!!!!

KRAMAR

• Heliotrop

Livet är inte rättvist. Så är det bara. Svårt att acceptera, men jag brukar ändå försöka tänka på allt jag har också. Att jag är frisk, har jobb, en underbar man (med sega spermier, men vi har alla våra svaga länkar), vänner osv...

Som anhörig är det enda man kan göra att lyssna tror jag. Och du verkar vara världigt förstående, bara det betyder mycket för din syster.

Det är inte alls kört för dem att få barn, däremot måste man få tid att anpassa sig mentalt till de nya förutsättningarna. Om de väljer att göra insem eller ivf med donerade spermier så väljs en donator med liknande utseende som din systers man.

Ett bra förhållande klarar mer än man tror. Man får helt enkelt tillåta sig ha svackor, det viktigaste är att man pratar öppet om hur man känner med varandra.

• Leilani

För vår del har barnlösheten svetsat oss samman ännu mer.
    Det är han o jag mot världen, lixom...
    Han är min bästa vän o vi tröstar varann så gott vi kan.
    Men mellan svackorna finns ju toppar där vi är precis lika lyckliga som alla andra par.
    Nu har vi inte samma diagnos som din syster o man men vad jag uppskattar hos anhöriga är att de visar att de bryr sig.
    Önskar verkligen att du får bli Moster en dag!!

• Hatter

Lite detsamma med mig. Min bror och hans fru har försökt få barn ett tag nu, de pratar ogärna om det dock. Själv blev jag oplanerat gravid och min sambo lämnade mig så nu kommer jag vara ensamstående mamma. Är gravid i vecka 39 nu. Min bror och svägerska spenderade julen hos oss och de var verkligen otroligt taskiga mot mig. Jag fick höra att det inte alls var "lämpligt" att bli gravid utan att vara gift osv osv. Jag förstår att de är upprörda för att de själva försökt få barn, men det var ändå sårande. Är otroligt glad över att jag fått gåvan att kunna bli gravid, men det ÄR jobbigt att vara ensamstående i denna situationen och det hade kännts lite bättre om de inte hade lyft på ögonbrynen på det sättet. Samtidigt så förstår jag att de uppför sig på det sättet för att de är ledsna, så jag försöker att inte ta åt mig.

• Leilani

Hatter,
    tråkigt!
    Jag tycker att ALLA ska visas respekt, inte bara barnlösa!
    Det var inte så snällt av dem att kritisera dig när du har blivit lämnad!
    Jag har faktiskt själv en kompis som blev lämnad när hon blev gravid av misstag förra året och jag kan ju inte förneka att jag hade tyckt det vore mer rättvist att VI hade lyckats, vi som verkligen VILL ha barn osv...
    Men aldrig att jag skulle säga det högt till henne!!!
    Kram o grattis till graviditeten!

• en vanlig jävla muffins

Well, det var någon som frågade hur man orkar fungera... gör man verkligen det?
    I mitt (vårt?) fall så överlever jag mest, men inte mycket mer än så.
    Jag orkar inte med de enklaste sysslor förutom att ta hand om sonen..

Får ofta höra att "ja men du är så ung" eller du har ju åtminstonde ett redan"..
    Vad spelar det för roll när ens kropp skriker efter ett syskon och har gjort i två år,
    ett barn som är mitt och mannens.. Och när vi nog -aldrig- kommer kunna få
    (av olika orsaker)..

Min kropp eller hjärna fungerar inte, dom går på "överlevnads funktion"..

I'm looking for a dream on a mean machine with hell in his eyes...
  • Linisen

Ja vad gör man?

Det är ett helvete man inte ens önskar sin värsta fiende, det kan jag lova. Nästan alla i min närhet har barn nu och jag får vacker vänta. Att inte kunna få barn ihop är hemskt. Jag och sambon blev särdor och är fortfarande. Det tär fruktansvärt på oss och vi behövde läka själva för att trösta varandra. DEt är mig det är "fel" på och jag kan inte göra IVF heller. Adoption eller Äd är det som gäller för oss. Det är verkligen piss och helvete.....

• oOoJOYoOo

TS---> Likadant blev det för min syster...men hennes man numera Ex man hade väl en del spermier fast dom inte var i så gott skick om man säger, men det gick inte  iaf. Det blev provrör på provrör utan resultat....idag lever dom inte ihop.

Hon lever ensam nu. Jag tror det tog hårt på deras förhållande och inte för att dom sagt att det berodde på det så har det nog stor del till att dom skiljde sig tyvärr.

Känner likadant som du TS...ibland känner jag mig DUM för att jag lyckats få 4 friska fina barn. Men så kan man inte heller tänka trots allt.

Min syster är iaf och hälsar på och umgås med barna det har aldrig varit ett problem.

Lycklig fyrbarnsmamma
Svar på tråden Så otroligt orättvist