• Vallivetu

bonusdotter med mor ensamma julafton...

Fick nyss veta att min bonusdotter och hennes mamma ska vara helt ensamma i deras lägenhet på julafton... Flickan är bara 5 år. Jag blev nästan lite ledsen för deras skull nu! Fastän mamman aldrig gillat mig.

Jag och min man pratar därför om att bjuda hit dem på julafton, och det hade nog kännts ok, för bonus och vår gemensamma dotter är "bästisar" (4 år emellan dem), men mamman.... hmmmm.... Hade känts lite knepigt att ha henne här med min pappa och lillebror och farfar...

Hur hade ni reagerat i samma situation, bjudit hem dem eller inte? Är ju inte säkert att hon VILL komma heller ju. Det är ju inte vårt problem att mamman är ensam, men för bonusens skull kanske?

• Svar på tråden bonusdotter med mor ensamma julafton...
  • Heisan

Jag tror också att mamman o dottern får en jättemysig jul.. tänk att få ha det extra mysigt med sin förälder.. äta gott, öppna paket, se på tv tillsammans, prata o mysa. O detta utan en massa andra människor o en massa annat stoj omkring sig.. tror att ett barn uppskattar det nästan lite mera än att man skall vara många.

• Vallivetu

Ja vi har iallafall beslutat att inte bjuda in dem. Har tänkt mycket på det och insåg att jag bland annat skulle sätta inte bara mig, min man och bonusen i en knepig sits, utan även min far, farfar och lillebror. De har ju aldrig träffat mamman och bonusen träffar de inte så ofta heller. De har inte köpt julklappar eller så till någon av dem och det hade nog känts konstig att mina barn får julklappar av dem och inte bonusen... Kan inte kräva av min släkt att helt plötsligt ut på stan och shoppa mer.

Jag är dessutom rätt säker på att hon inte skulle vilja komma. När vi lämnade bonusen i söndags så tittade hon inte på mig och hälsade knappt heller. Nej, tror det hade sabbat julen för oss alla faktiskt.

Lena Ekman - Det hade jag inte tänkt på! Nä där finns inga intentioner att vi skulle börja umgås efter julen.

Sen vill jag tillsist säga att jag har varit mer positiv till att bjuda in dem än min man har varit. Han vill ju såklart ha hit sin dotter, men han kunde egentligen inte tänka sig att ha sitt ex med på julafton.

• född med tur

Det är så svårt ibland att göra det rätt, man vill ju att alla ska ha det bra. Jag tror att du har tagit ett klokt. Jag är själv biomamma och skulle inte vilja fira jul med mitt ex och hans nya... Hoppas att ni får en mysig julafton.

• född med tur

Det är så svårt ibland att göra det rätta, man vill ju att alla ska ha det bra. Jag tror att du har tagit ett klokt beslut. Jag är själv biomamma och skulle inte vilja fira jul med mitt ex och hans nya... Hoppas att ni får en mysig julafton. (så skulle det vara)

• Razzla

Jag skulle helt klart fråga om dom ville komma.

En ensam jul är aldrig kul =(

• Vallivetu

Men samtidigt så är det kanske inte mitt ansvar att se till att min mans ex inte är ensam på julafton? Hon har ju en mor och far och två bröder och några tjejkompisar. Nog skulle någon annan ta på sig det? Nåja, sålänge hon inte ens kan säga hej (och inte heller grattis när vi träffades efter jag fött vår son för 6 veckor sen) så känns det lustigt att bjuda in henne.

Tror inte egentligen att bonusen lider någon nöd med att vara med sin mamma på julafton. Hoppas inte mina barn hade varit ledsna om det bara varit vi tre...

• född med tur

"Men samtidigt så är det kanske inte mitt ansvar att se till att min mans ex inte är ensam på julafton?" Du har så rätt! Varför ska du ta på dig det ansvaret, låter helt absurt i mina öron. Tanken är jättegod men verkligheten är inte alltid så enkel. Njut du av din nya lilla familj i stället.

• menu

synd att du som verkade ha så gott hjärta, men blev som alla andra när de kom till kritan "inte miott ansvar", hur kan man tänka så? pavsett vad man gör i den situationen men tankegången, ja.. synd..

• lena ekman

menu, vad har gott härta med saken att göra? Och om det nu har det, är det att ha gott hjärta att döva sitt eget dåliga samvete med att låta den lilla flickan att fira jul med två personer som egentligen inte tycker om varandra, släktingar som säkert har den ena eller den andra åsikten och en stackars pappa mitt i det hela. Det är faktiskt inte TS sak att fixa en god jul åt sin mans ex. Jag tycker det är otroligt fint att TS fick tanken och faktiskt ville göra något gott och nu i slutändan kommit fram till vad som är bäst för alla parter.

• menu

lena ekman: vi ser saken på två olika sätt, jag ser det inte alls som att ts skulle ha tänkt otroligt fint, utan enbart egoistiskt å just försökt bedöva sitt eget samvete med att försöka tänka en god sak. men ändå "kommit fram till att" det inte är hennes ansvar att bry sig om någon annan!!!

ja inte behöver man ju bjuda någon! det var bara tankegången du tyckte var fin å jag tyckte var usel!

• angelita83

Mina bonus barns mamma firade jul med oss en gång ... det var helt okej ... men det har inte hänt igen...

• Vallivetu

"utan enbart egoistiskt å just försökt bedöva sitt eget samvete med att försöka tänka en god sak. men ändå "kommit fram till att" det inte är hennes ansvar att bry sig om någon annan!!!"

Menu - Ja, alltid är det någon som - oavsett hur man än försöker göra något bra, ska måla fan på väggen och börja anta att man är egoistisk etc för att man inte gör precis som hon som alltid vet bäst om etik och moral, skulle gjort. Jag tänkte faktiskt på saken länge och väl, och kom fram till att fler i vår familj hade tyckt det vore jobbigt och ansträngt om hon varit här, än som inte tyckte det (vilket var inga alls). Sista ordet fick min man. Och han vill inte ha sitt ex här. Hur det nu gör mig egoistisk - När jag försöker bjuda till, det förstår jag inte!!!!

• R Mutt

Mina föräldrar har alltid firat jul ihop (skildes när jag var 3). Vi har firat med min pappas släkt oftast. Tror inte det behöver bli mer ansträngt än man gör det till faktiskt.

• Vallivetu

R Mutt - Mina föräldrar firar ihop med oss barn och min mammas nya man också, på lilljulafton. Det fungerar jättebra och är inte ansträngt. Men det är _dem_ och detta är vi... Man kan ju inte generalisera sådär. Jag vet hur hon är och hur vårt förhållande ser ut till henne just nu. OCh jag vet att det hade blivit ansträngt. Tyvärr.

Jag hade gärna haft en god jul med henne, jag är inte ett dugg svartsjuk eller avundsjuk eller något alls åt det hållet. Vet bara att det inte hade blivit bra i vårt fall. Och det behöver jag visserligen inte ha medhåll om från någon på fl... Ville bara ventilera frågan.

Svar på tråden bonusdotter med mor ensamma julafton...