Vi med barn som är sena (motoriskt)
Hej! Tänkte starta en tråd för oss (för jag antar att vi är flera) som har barn som är sena motoriskt på olika sätt, men som inte har någon form av funktionshinder (vad vi vet). Att vara sen i utvecklingen i omgivningens ögon behöver inte innebära att barnet i egentlig mening är onormal. Min Wilmer är 15 1/2 månad och har precis börjat resa sig mot möbler och går lite längs med. Han kommer troligtvis inte gå på ganska länge.. Jag känner ganska klart att han KOMMER att gå men det tar tid. Han har rätt dålig balans och var länge mjuk i benen när man ställde honom upp. Han satt vid 8 1/2 månad, började åla vid 10 mån och kröp inte förrän vid 14 månaders ålder. Ibland kan jag tycka det är jobbigt med omgivningens frågor. Många blir förvånade över att han inte går. På bvc fick jag frågan om han kröp, ställd som ett påstående ("och han kryper väl?) när han var 7 månader.... Enligt läkare och sjukgymnast utvecklas Wilmer normalt, det är inget "fel" på honom, han tar bara lite längre tid på sig vad gäller grovmotoriken. Kan ibland tycka det blir jobbigt med omgivningens oro och funderingar, och blir trött på att förklara hela tiden..
Vill på detta sätt få kontakt med andra som har en liknande situation för att ventilera tankar och stötta och peppa. Någon?