Hej!
Jag är 35+ och efter att försökt bli gravid i 4 månader utan resultat så vände jag mej till en privat klinik. Där konstaterades att jag hade, som du, underfunktion i sköldkörtel.
Med detta menas att kroppen går på "halvfart" - man är frusen, risk för viktökning pga låg ämnesomsättning, men framförallt, låg produktion av östrogen.
Vilket i sin tur försvårar att man kan bli gravid.
Jag fick medicinen Levaxin, och efter att ha ätit den i 1 månad så hade jag normala värden på sköldkörteln. Jag får dock äta denna medicin hela livet.
Jag var som du vettskrämd och blev jätteledsen när jag fick denna "diagnos". Men efter att ha hört mej omkring så förstod jag att det är väldigt vanligt bland kvinnor.
Nu till det bästa. Efter att ha ätit medicinen i 1 månad så blev jag gravid. Jiiipppppyyyy!!
Under graviditeten fick jag dubblera dosen eftersom barnet tar en stor del, även nu när jag har ammat så har jag dubblerat dosen.
Underfunktion kan vara ärftlig men det är åxå vanligt att kvinnor utvecklar denna brist under en graviditet.
Men som sagt, var inte orolig. Efter att du ätit medicinen i ett par månader (det tar tyvärr lite tid innan kroppen rättar till sej) så kan du försöka "arbeta" på att bli gravid igen.
Då ligger även östrogenen på rätt nivå och då är det större chans att bli gravid.
Jag önskar dej lycka till.