• cynthia87

gör det ont att föda?

gör det ont att föda?
    är skit rädd inför förlossningen!
    ca tremånader kvar!

• Svar på tråden gör det ont att föda?
  • wednesday

Ja, för mig gjorde det ganska ont (typ fruktansvärd mensvärk) men bara ett relativt kort tag i slutet av öppningsskedet. Då ringde jag på bm och frågade hur länge jag skulle fortsätta ha det så. "Tills du känner att du vill krysta" svarar hon. Jaha liksom? Jag trodde hon skulle säga till när det var dags!

Sen bestämde sig helt plötsligt kroppen för att börja krysta och då slutade det att göra ont.

Sen gjorde det ont igen (jag kände liksom att DET GÅR INTE BÄBISEN ÄR FÖR STOOOR!!!) medan en bm hävde sig på min mage för att få ut barnet till slut (jag orkade inte krysta ut honom själv).

Jag hade lustgas och tens under öppningsskedet.

Tyckte inte att det var så farligt fast jag sprack lite. Mest minns jag den häftiga känslan när kroppen ställde om till krystningsarbetet.

Just det - när bm skulle sy sedan så kom hon med nån bedövingsspray, och jag hade hört nånstans (här på fl tror jag) att den där sprayen sved nåt fruktansvärt så jag gastade att jag minsann inte skulle ha nån spray, hon fick vara så god och sy ändå. BIG MISTAKE! Nu hade jag förvisso lite bedövning för hon hade sprutat i lite bedövningsmedel innan hon lade ett klipp, men ett par stygn kändes och det var nog det värsta med hela förlossningen! Känner mig väldigt pantad såhär i efterhand..

• Mollianna

Visst gör det ont. Men jag tyckte att smärtan trots allt var hanterbar och det hade jag inte väntat mig. Jag trodde innan att det fanns en viss risk att jag skulle flippa ur på ett eller annat sätt. I vanliga fall är jag rätt smärtkänslig.
    Inte fick jag någon epidural heller på grund av att narkosläkaren var upptagen med akutfall. Jag använde tens hela tiden och fick bäckenbottenbedövning precis när han skulle ut. Funkade jättebra för mig. Fast som sagt helt smärtfri var jag definitivt inte. Något som jag tror är viktigt är andningen och där är ens partner jätteviktig (iaf var det så för mig). Min sambo var en klippa unde förlossningen. Han peppade, upmuntrade och påminnde mig om att andas.
    Jag tyckte att det var en otroligt häftig upplevelse att föda barn och jag skulle gärna göra om det.
    Lycka till!

• gizmolina

Jag väntar mitt första så jag kan inte säga om det gör ont men det gör det säkert......men det kan ju inte vara så farligt eller så glömmer man det för de flesta skaffar ju faktiskt flera barn....

sen finns det ju smärtlindring....

Du ska se att det går hur bra som helst....min bm sa till mej att jag skulle köpa ett avslappningsband det hjälper mycket i mellan värkarna om man kan slappna av.....

kram o lycka till .....

Jag är i vecka 36 så här är det snart dags....

Äntligen ett +
  • Hugos mamma 74

Jag trodde det skulle vara värre
    Men eftersom jag visste att det skulle göra ont var jag LIVRÄDD och bara väntade på att smärtan skulle bli outhärdlig (vilket den aldrig blev för min del). Det gjorde mig spänd och då gör det ju ännu ondare.
    Och visst glömmer man snabbt - rätt många skaffar ju fler barn!

Förresten det mest smärtsamma för mig var momentet efter utdrivningen när den sadistiska barnmorskan kommer och klämmer en på magen för att få ut moderkakan. AJ! Ingen som varnar för det heller så jag var helt oförberedd och obedövad.

• Mrs Smith

Maggis

Tack för upplysningen... det är så mycket man inte vet. Exempelvis vad krystvärkar egentligen är.

Hua, bärvar inför den dagen, men det kommer ju ut en bebis, så...

• S 1987

tycker inte du ska vara rädd för förlossningen, finns inget att va rädd för.

jag tycker personligen att de gjorde ondare i somras när jag hade magkatarr än när jag födde min dotter.

• Icia

Min senaste förlossning(för två veckor sedan) gjorde helvetiskt ont, den enda "bedövning" jag hade var lustgas, så ja det var en mardrömslik upplevelse i smärta. Men efteråt var det underbart

• S 1987

kanske ska tilllägga att jag hade bara lustgas, var öppen 5cm när jag kom in en halvtimmesenare 8cm å då hade jag inte börjat med lustgasen heller...

• catonic

vet inte, har inte fött än. Men min syster säger iallafall till mig att "jag föder hellre ditt barn än bär det".. alltså, klarar du graviditeten så klarar du förlossningen. Så tänker jag iaf!

• Maggis
    Mrs Smith skrev 2007-02-26 18:28:25 följande:
    MaggisTack för upplysningen... det är så mycket man inte vet. Exempelvis vad krystvärkar egentligen är. Hua, bärvar inför den dagen, men det kommer ju ut en bebis, så...
    Om jag säger så här;

Öppningsskedet kändes mest som riktigt ond mensvärk. Krystvärkarna (eller utdrivningen) var mer en känsla av extrem bajsnödighet. För mig, alltså. Vi upplever det ju olika. Båda skedena var ganska skolboksaktiga; hela förlossningen tog 18 timmar. Lite lagom för en förstagångare, förstod jag. Tillräckligt så kroppen & psyket hängde med, men inte så långvarigt att jag blev totalt utmattad.

Min vän som jag skrev om har haft två riktigt snabba förlossningar med relativt kort öppningsskede och hemskt intensivt utdrivningsskede, vilket inneburit att hon i princip "bara" haft krystvärkar när hon väl kommit in och då har det kört på som attan.

Förstår att du bävar en smula men det ordnar sig. Jag var mest lite nervös för att jag inte visste vad jag kunde förvänta mig och hur jag skulle klara av det. Men med en stöttande sambo och kanonpersonal så var det lättare än jag trodde. Nu har jag en dryg månad fram till nästa förlossning och är mycket lugnare den här gången. Men då har jag ju också en positiv upplevelse att luta mig mot. 
    //Maggis
  • Helena28

Jag kommer att gå in för det värsta som vanligt...att det kommer att göra
    jätteont

• Lisa123

Det gör ont men så fort man får sin lilla guldklimp på bröstet så glömmer man det. Det värker ett tag och jag vet att jag tänkte under några dagar att: Nej det här gör jag inte om... men idag 6 månader efteråt så längtar jag tills nästa gång och vårt nästa barn.

Så ja det gör ont men det är värt det till 100%!

Lycka till och försök att inte oroa dig, du fixar det!

• middiz

klart att det gör ont, men det e ju inte så man inte klarar det.. och då födde jag vår dotter helt utan smärtlindring, hade bara min sambo som masserade i svanken.

• anemonasussegotta

vilken härlig fråga.

tja, man har ju VÄRKAR..
    gör det tex. ont att ha huvudvärk??, mensvärk, tandvärk, allmän värk?
    JAJJAMENSAN!!
    fast här är det snarare som att man har så mycket krafter i sin kropp som tar i att det värker!! så kändes det i alla fall för mej

• skogsblomma

Det gjorde mycket ont, men det var inte värre än jag väntat mig och jag var aldrig särskilt rädd eller tappade kontrollen.

• Petraplutt

Ont såklart Det ska ju ut ett barn i ett mini mini mini hål Men jag tyckte som många andra att det var "lättare" än ajg trott

• Hey Princess

Det gjorde asont. Öppningsvärkarna var fruktansvärda men krystvärkarna gjorde inte så ont.

Svar på tråden gör det ont att föda?