• Anonym (besviken)

Hur mycket får era barn julklappar för av era föräldrar?

Detta kanske låter bortskämt ,men jag blev faktiskt besviken på min pappa idag när vi skulle julhandla, han frågade vad min dotter önskade sig i julklapp och vi tog fram 2 spel i affären som skulle gå på 200 kronor, och han säger sen detta räcker va.
    jag blev väldigt förvånad för hon e enda barnbarnet och kan inte köpa mer än för det.
    Och oss frågade han vad vi önskade oss, jag sa min man önskade sig en mp3 spelare för 800kr och det tyckte han va för dyrt så han sa ni får 500 var.
    Detta e kanske mycket i era öron men han har eget företag och har bra ställt, och såå snål brukar han aldrig annars vara.
    Tror ni att det beror på att han börjar bli gammal han e rädd att spendera pengar?

• Svar på tråden Hur mycket får era barn julklappar för av era föräldrar?
  • MARIA99

Har aldrig räknat på det .. Men inga större summor & de köper bara till barnen. kanske 400 per barn ? ser inget problem i det.
    Min mamma har inget välbetalt jobb & det är tanken som räknas tycker jag.

• elaka prinsessan

Min pappa har gått bort så min mamma får vara både mormor och morfar. Hon köpte en gåvagn som kanske uppgick till 200 kr som du nämnde.

Hon är doktorand och är mycket ekonomisk. Jag är glad att jag har en förälder kvar som får se sitt barnbarn, det är det som räknas tycker jag.

• Anonym

Av mormor o "plastmorfar" fick han saker för ca 1200 kr, av farmor o farfar saker för ca 300, o av morfar..ingenting.Min pappa har inte gett mig ngn present sen jag var tio år..o alltså inget till min son heller. Jag tycker inte att det är värdet som räknas..utan tanken..en liten billig grej som man behöver är bättre en ngt man får för att det bara ska vara dyrt.Fast det är klart att det finns dyra saker som man behöver oxå  

• Anonym

Jag blir helt förbluffad! Vilka summor ni får för! Varför????
    Jag har alltid tänkt att det mina barn behöver, det köper jag själv. De brukar få varsin julklapp av mormor och morfar för ca 100 kr styck. Jag vet att många lägger ner enorma summor på julklappar till barn och barnbarn, men det skulle jag aldrig ta för givet. Jag köpte julklappar för ca 2000 var till mina barn.
    Själv fick jag ingen julklapp alls. Det var länge sedan mina föräldrar köpte till mig och då kanske jag fick en kökshandduk eller presentkort på 100 kr i någon klädbutik.

Är ni inte vuxna männiksor med inkomst?
    Har ni inte flyttat från er mamma och pappa?
    Varför ska de lägga en förmögenhet på er familj?

• Mamma på heltid

Av mina föräldrar brukar barnen få julklappar för minst 1000 var, säkert mer.
    Sambon och jag får för 700kr var.

Av hans mamma får sonen på 2 år för 400kr och dottern på 4 ½ år för 500kr, knappt det.
    Sambon och jag får 100kr var.

Av hans pappa får barnen 500kr att dela på.
    Och jag o sambon fick ett trisspaket på 100kr att dela på.

Ja nog tycker jag de är ena riktiga snåljopar. Men då ser vi till att de bara får nått litet från oss.

Det värsta är att de senaste 2 jularna så har vi firat hos oss men alla så de har ju sett hur mycket mina föräldrar lägger ner på oss. Men de verkar inte bry sig.

De har bara våra 2 barnbarn.

Medans mina föräldrar har desto fler att handla åt.

• Anonym (Undrande)

Besviken? Hur kan du bli besviken? Detta kan jag inte förstå, för var och en måste själv få bestämma vad de vill eller inte vill lägga ut på julklappar. Sen om du vill spendera mycket på julklappar så gör du det.
    Räknar ni med att få kärlek genom presenter eller vad är det? Det handlar inte om hur dyra presenter man får utan att någon tänker på dej.

• Elsie76

Mamma på heltid: menar du allvar??? "Då får de bara något litet av oss". Man tror inte det är sant. Vilken genuin ytlighet, vad är viktigt här i livet? Synd att dina barn får den typen av värderingar via dig.

• Twinkle Little Star

Mina och makens föräldrar ger alldeles för mycket i mitt tycke; tusenlapparna rullar... Men de anser att de vill ge så mycket för att de kan göra det nu och inte kunde när de själva var småbarnsföräldrar - och så kan jag väl förstå det. Tycker bara det blir lite jobbigt när de lägger ut tusentals kronor, speciellt på mig och maken som faktiskt inte behöver något. Känns onödigt men de blir glada...

• Anonym (Orättvis behandlad)

Mina föräldrar lägger samma summa på julklappar per FAMILJ. 

Jag har 4 syskon och jag är den av oss syskon som har flest barn. Har en till bror som har 1 barn , mina andra 2 systrar har inga barn. Det betyder att min familj får minst julklappar eftersom vi är flest personer som får dela på summan och mina syskon som inte har barn får då allt själv. 

Är inte mycket de ger per familj så allt går till barnen och jag får aldrig nåt. Om det är orättvist vet jag inte men känner mig iaf orättvist behandlad. 

• whitestar

Mina föräldrar är båda pensionärer och har det inte speciellt fett. Sonen fick för 400 kr var av dom julklappar( dom är separerade sen många år tillbaka). Av sina farföräldrar fick sonen en godispåse+ en hundring, det tyckte jag var lite snålt faktiskt. Sen brukar vi variera med att ha julklappslek vi vuxna istället för ge varandra julklappar, eller komma överens om att köpa en julklapp var som vi ger till nån på julafton ( dvs så alla får varsin julklapp iaf på julafton) 

• Anonym (Bea)
    Anonym (Orättvis behandlad) skrev 2024-03-16 15:39:25 följande:

Mina föräldrar lägger samma summa på julklappar per FAMILJ. 

Jag har 4 syskon och jag är den av oss syskon som har flest barn. Har en till bror som har 1 barn , mina andra 2 systrar har inga barn. Det betyder att min familj får minst julklappar eftersom vi är flest personer som får dela på summan och mina syskon som inte har barn får då allt själv. 

Är inte mycket de ger per familj så allt går till barnen och jag får aldrig nåt. Om det är orättvist vet jag inte men känner mig iaf orättvist behandlad. 

Helt normalt att inte ge till vuxna. Funderar du så mycket på det i mars kanske något annat är grundproblemet.
  • Anonym (2006)
    Anonym (besviken) skrev 2006-12-22 23:17:09 följande:
    Hur mycket får era barn julklappar för av era föräldrar?

Detta kanske låter bortskämt ,men jag blev faktiskt besviken på min pappa idag när vi skulle julhandla, han frågade vad min dotter önskade sig i julklapp och vi tog fram 2 spel i affären som skulle gå på 200 kronor, och han säger sen detta räcker va.
    jag blev väldigt förvånad för hon e enda barnbarnet och kan inte köpa mer än för det.
    Och oss frågade han vad vi önskade oss, jag sa min man önskade sig en mp3 spelare för 800kr och det tyckte han va för dyrt så han sa ni får 500 var.
    Detta e kanske mycket i era öron men han har eget företag och har bra ställt, och såå snål brukar han aldrig annars vara.
    Tror ni att det beror på att han börjar bli gammal han e rädd att spendera pengar?

Tråden är snart 18 år gammal.
Svar på tråden Hur mycket får era barn julklappar för av era föräldrar?