• Baby on the way

Morfinspruta

jag har hört att man kan få morfinspruta i rumpan,är det bra.
    En bekant till mej tog de,hennes andra förlossning,hon tyckte att de va mycke bättre än EDA,och att hon rekomenderar mej de.Mitt första barn,första förlossning,och är så rädd för allt som har med förlossning att göra,och EDA oxå.att ta den i ryggen,usshh.
    NÅn mer som har tagit den här morfin sprutan som kan berätta hur de var???

• Svar på tråden Morfinspruta
  • Barnplaneten

För mig förstörde den allt!!!Värkarna stannade av helt och förlossningen blev svår och fick avslutas med sugklocka

• Tjohalia

Det kan dom ge i avslappnade syfte om dom ser att förlossningen kan bli långdragen, det blev den för mej och jag fick en spruta för att kunna sova (hade inte sovit på över 24 timmar). Dom ger ej detta för nära slutfasen eftersom barnet blir påverkad av den. Petidin heter det.

Eda är helt underbart enligt min mening, och säkert bättre för barnet med. Gjorde inte alls ont att få, vid det laget hade jag så ont av värkarna att jag inte brydde mej om att dom stack mej + att jag hade lustgasmasken...

hämtat från nerostalnacke.se/forloss.htm

"Petidin är ett lugnande medel som ges i början av förlossningen och som kan hjälpa kvinnan att slappna av. Den smärtstillande effekten är relativt svag. På vissa sjukhus har man därför övergått till andra, morfinliknande preparat som dels ger bättre smärtlindring, dels försvinner snabbare ur kroppen.
    Användningen av petidin är omtvistad. Medlet går över till fostret och barnet kan födas slött och sömnigt, vilket kan försvåra den första amningen. Om barnet är starkt påverkat kan man ge det ett motgift.
    Petidin kan också ge kvinnan overklighetskänsla."

Joline ska få en lillebror i februari
  • Mamsingen

När jag kom in till förlossningen visade det sig att förlossningen inte satt igång på "riktigt"; de ville därför ge mig en spruta morfin så jag skulle kunna sova. Men innan de hann ge mig den gick vattnet och förlossningen satte igång. Då valde de att inte ge mig den, för morfin har ju lite av en förslöande effekt, man blir ju inte direkt pigg av det.

Thats all you got lady, two wrong feet and f*cking ugly shoes.
  • husmorsa

jag hade sovit dåligt och bad om att få sova en stund trotts förlossningen var på g. Jag fick en morfinspruta och fick i alla fall sova 3-4tim. Sedan fortsatte vi och när bäbben kom var allt normalt. Bra val tyckte jag. Jag fick nya krafter och det blev en bra förlossning.

• Olivia2006

Jag fick morfinspruta under min förlossning, och den funkade alldeles utmärkt! jag var lite orolig över hur barnet skulle påverkas och frågade om detta, fick till svar: Tror du vi skulle ge något som vore skadligt för barnet? Bedövningen gjorde att värkarna inte kändes så starka, och barnet mådde bara fint under hela förlossningen, samt efteråt. Dock tyckte jag inte att den var bättre än EDA. EDA:n var verkligen helt underbar!

• tatiyana

Jag fick morfin dubbeldos innför första natten efter 27 timmar . Jag somnade inte men det hjälpte oerhört jag kunde slappna av lite och vila lite och äta lite. Min dotter föddes 10 tim senare och hon var med å arbetade mycket bra men hon sov hela första natten vilket jag tyckte var skönt för då fick jag sova lite.

• Hey Princess

Jag fick en petidinspruta i skinkan och det var jättebra. BM ville först ge mig EDA men narkosläkaren stoppade det hela pga av en muskelsjukdom jag har. "Han ville inte riskera något". Jag blev igångsatt och hade fruktansvärda värkar samt pinvärkar som gjorde att det inte blev några naturliga pauser mellan värkarna. Det var guld värt att få petidin för mig. Min dotter fick inte nåt motmedel när hon var född för det hade hunnit gå några timmar från det att jag fick sprutan tills dess att hon var född. Hon var frisk och pigg.
    Jag var lullig fram till krystningsskedet och jag fick möjlighet att vila mellan värkarna.
    Klart de inte skulle ge mig det om det var farligt. Man får ju trots allt lita på att de kan sitt jobb.

• linda1985

petidinet hjälpte ju bar i 2 timmar  o man blev ju bara lullig, smärtan försvann ju inte direkt.. EDA är mycket bättre

• 8877

jag fick em morfinspruta när jag kom in, var då öppen 3 cm, dom sa att jag skulle få sova men det var inte sant. jag blev istället förvirrad, kräktes och har minnesluckor. ingen informedade mig om bivärkningarna och jag hade aldrig tagit den om jag vetat det jag vet idag. jag ångrar mig, så tänk efter om dom vill ge er en sån spruta.

• Hey Princess

...och jag mådde piss av lustgasen...kräktes, var illamående etc. ...det är ju så olika hur det påverkar med smärtstillande. Jag skulle kunna säga detsamma om lustgasen som 8877 säger om morfinet...Tänk er för!

• Tussetösen

petidin, det fick jag först... sen när den slutade verka så fick jag EDA... alldeles lagom enligt min åsikt...

mmmm....
  • Nelia

Hade perfekt förlossning med petidin+lustgas, fick narcanti när krystvärkarna satte igång för att sonen inte skulle bli slö. de ger narcanti (motmedel) om barnet föds inom 4 timmar tror jag det är.

Har aldrig hört att petidin skulle avstanna värkarna, jag valde det just av den anledning då EDA ger ökad risk för instrumentell förlösning eller snitt just pga av avstannat värkarbete. EDA kan även ge spinal huvudvärk, visserligen ovanligt men inte kul alls att vara sängliggande flera dagar efter om något sådant skulle inträffa.

• Tilda

Fick morfin när jag kom in för att jag skulle sova, men det blev rena mardrömsförlossningen pga detta. Jag tappade verklighetsuppfattningen, blev förvirrad och panikslagen. Det tog inte bort någon som helast smärta och jag kunde inte sova.

Det luriga är att man inte kan veta i förväg hur man reagerar på morfin, men ett grundtips kan ju vara att om man har lätt för att förlora fotfästet pga tex alkohol eller har haft några psykiska sjukdomar (depression) så bör man nog vara försiktig. Jag fick dessutom maxdos och utan att bli informerad. (jag hade kunnat berätta för barnmorskan att jag nog inte ska ha morfin pga att jag har lätt för att förlora fotfästet om hon bara hade frågat. Men hon sa att det var en "sovdos" och det visste ajg inte vad det var.)

EDAn funkade inte helelr utan förlamade benen på mig istället för att hjälpa mog smärtan.

sådär nu har jag skrämt upp dig ordentligt.
    Det var inte meningen.

Svar på tråden Morfinspruta