Vad kan jag göra åt hans torra nos?
Våran Schäferhane Rocky, har fått så väldigt torr nos. Ser oxo ut som han fått typ som en spricka vid ena näsborren. Finns det nåt man kan smörja med? Vad kan det bero på? Vädret?
Våran Schäferhane Rocky, har fått så väldigt torr nos. Ser oxo ut som han fått typ som en spricka vid ena näsborren. Finns det nåt man kan smörja med? Vad kan det bero på? Vädret?
Smörj med mjukgörande salva.
Jag har den gröna burken som luktar urk. En tassalva, kommer ej ihåg vad den heter.
Eller kör med vanlig vaselin.
torr nos är väl tecken på att något är fel med hunden. Så var det iaf med min gammelhund, så fort han blev förskyld eller liknande - torr nos.
Besök veterinären
Besöka veterinären för en torr nos?
Min hund har haft det ett tag, men den äter och dricker som den ska så jag tvivlar på att det behövs veterinär i dagsläget... Jag maserar in fet Niveakräm på nosen och håller på ett tag tills det trängt in... Sätter en klick på handen när jag masserar så att vovven slickar där och inte på nosen....
Blir det sedan inte bättre får jag väl ringa och fråga veterinären.....
Diana; jag tror du syftar på Skilllingarydssalvan, va?
ja eftersom de säger att en torr nos är samma "tecken" som när människan har feber.
Det har iaf jag hört.
om jag nu har rätt, skulle salva vara som att sätta isbitar på pannan =P
Enligt vad jag hört: Vaselin är inget man bör använda i längden då det är en "bensin-produkt" som på sikt torkar ut mer än den mjukgör och man blir "beroende" av den pga av det....
Är nosen VARM och torr under en längre tid är det ett tecken på att något inte är riktigt som det ska...
Men det första veterinären frågar när man ringer är om hunden dricker som den ska om den äter som den ska och om den sköter tarmen. Gör den det så ska man avvakta... (Jag vet, har 3 hundar)
Men det är ju inte värre än att du ringer och rådfrågar!
Jag har Fyra Ess, salvan luktar som ett helt rökeri. Men den är bra och smälter av värme så den smälter in i nosen. Ett par gånger så är det bra.
Fast min hund har nåt som kalla Scale nose-syndrom. Han får ett tjockt skal över nosen, ett lager sprucken död hud kan man säga. Smörjer och pillar bort och sen är det bra några veckor.
Olivolja funkar med att smörja med.
Något som vi kör med när vår vovve har spruckna och torra tassar är Försvarets Hudsalva, ett litet grönt stift som finns på apoteket.
sen det där med varm och torr nos, likaså tassarna; det _kan_ vara ett tecken på att hunden är sjuk, men det kan vara annat också. Vår vovve får varm och torr nos när han är trött ex
Torr nos = feber hos hund. Smörja o vila ordinerar jag :)
Han harvarit lite knepig med mat förra veckan. ville bara äta ena målet mat varje dag. Men nu är hansom vanligt igen. bara nosen som är torr då. Få väl testa att smörja lite och se vad som händer. Men självklart om han börjar strulamedmaten igen så får jagju ringa vet. Vill undvika det i möjligaste mån eftersom hanhar sån väldig vetrinär skräck. Blir helt förbytt, aggresiv mm.
GÅ TILL VET!! Torr nos är inget gott tecken! En hunds nos ska vara blöt vid vaket tillstånd!! Ibland när hunden sover kan den bli torr... men sen när den vaknat så ska den bli åter blöt igen!!!
Torr nos behöver inte vara farligt, ni som säger annat behöver läsa på. Det kan dock vara tecken på sjukdom men det är ovanligt.
Rekommenderar att ni läser djurdjungelns artikel om detta, bra info och tips på behandling.
djurdjungeln.se/hund/sjukdomar/torr-nos
Anita