• Fialotta 85

Hmm hur gör man en samman flyttning så smärt fri som möjligt?

Jag och min kille har 2 barn var.alltså 4 barn tillsammans.
    Alla är under 5.
    Nu ska vi flytta ihop men vi vet inte riktigt hur vi ska få allt att fungera.
    Är det någon som har bra regler,ideer och riktlinjer att dela med sig utav.
    Alla tips och ideer är välkomna,även ideer om rutiner osv är välkommet.
    Hoppas på mååånga tips.
    Tack på för hand

• Svar på tråden Hmm hur gör man en samman flyttning så smärt fri som möjligt?
  • trolltagen

Jag tror att om man flyttar ihop med barn från båda så skall man ta ett gemensamt boende, så inga av barnen kan känna att de inte hör hemma där eller att de andra barnen gör intrång.
    Att man har med dem när man kollar in det nya boendet och ser ut vilka som skall ha rum tillsammans osv.
    Och att man gör upp regler för hur man skall ha det i sitt gemensamma hem, hur man uppför sig, vad skall gälla vid födelsedagar så att det inte blir orättvist på nått sätt.
    Tycker att ni läser lite i känsliga rummet här på fl om styvfamiljer vad de har problem med osv och så gör nu riktlinjer för hur ni vill ha det.
    Lycka till !

• MammaNova

Som ovanstående skriver låter sunt ...

Men det jag kan tänka är att barnen kanske kan få vara med och bestämma hur just deras rum ska se ut så att de gillar hemmet ända från början, tror bara man kan vara lyhörd, men barn runt den åldern är ju ofta intresserade av "sitt rum" och sina saker, gör lite extra mysigt samt se till att ha mkt egen tid tillsammans kanske var och en för sig med "sina barn" men även göra aktiviteter tillsammans som främjar den nya familjen ...

Har aldrig varit där själv, men är ensam mamma och man vet ju inte alls hur framtiden kan bli.

• Fialotta 85

Tack sååå hemskt mycket för era svar idag kommer hanns små och då blir det fullt hus igen i en vecka...

• lillam82

hej jag o min sambo flytta ihop i oktober i år.. han har sin dotter på 3år sen tidigare o jag har min dotter på ´5år sedan tidiagre..
    dem flytatde då in hos mig o min dotter... allt har gått mycket bra o ungarna delar idag rum, men vi lettar efter ett annat boende, för den lilla stökar högt o lågt o min stora vill ha ordning o reda kan bli en hel del bråk om detta...Ledsen
    ett tips tänk en o två gånger innan ungarna delar rum o vilka som funkar ihop, sov mässigt osv. viket vi har haft problem med en vaknar sex o en vaknar nio funkar inte liksom när den ena vill sova o den andra leka med ponnyhästar m.m.

men älskar min nya lilla familj fast det kan vara jobbigt visa dagar men det har ju alla...
    LYCKA till med flytten o den lilla nya familjen Glad

mamma/platsmma till trollet 01 o meja 03
  • Linda357

gemensamt boende. låt barnen bekanta sig ordentligt med varrandra, lär känna varrandras barn ordentligt innan, tillbringa lite tid själv med hans barn å viseversa, låt dom känna att du tycker om dom, bygg upp ett förtroende. samma regler åt alla, å mycke kärlek.
    lycka till.

Svar på tråden Hmm hur gör man en samman flyttning så smärt fri som möjligt?