• Anonym (undrar)

Hur känns ångest egentligen?

Hej

Jag undrar någon kan hjälpa mig att förstå hur ångest känns. Vad räknas till ångest? Jag förstår ju att alla klassificerar ångest olika men några faktorer borde vara gemensamma.

Jag vet aldrig om jag kännt ångest eller om det mest varit oro, rädsla inför småsaker. Ett expempel. OM jag är nervös, känner mig irriterad, vill verkligen inte åka till min svärmor. Jag sover dåligt, min man och jag "bråkar" mer än normalt, jag känner avsky. Dock i slutändån åker jag alltid och oftast blir mötet med svärmor ok, var det ångest jag kände eller var det mest vanlig oro.

Frågan är kanske dum men jag skulle bara vilja veta vad som är ångest och förstå en vän som ofta mår dåligt och känner ångest.

tack så mkt!

• Svar på tråden Hur känns ångest egentligen?
  • rohlena

ont i mellangärdet. känner sig konstig i huvudet.kan inte reskriva det riktigt. Det känns som man vill dö.

• Anonym

när jag får ångest blir jag yr, illamående, lättirreterad och vet inte hur jag ska kontrollera ilska. ibland när jag ska gå hemifrån till något jag har ångest för, blir jag lättirreterad på min sambo, tycker han ställer idiotiska frågor mm jag vill helst inte prata alls utan bara få det där gjort jag måste göra. jag får också obehagskänsla i kroppen och allt känns extra jobbigt att göra, det känns som kroppen inte hänger med riktigt när man rör sig, overklighetskänslor..

• Mintsmak

hjärtklappningar, blir kall, tryck över bröstet, skakningar, gråter, andfådd.

• Stratto

Athena78

Inte jag som skrev inlägget=)
    jag bara puffade lite. Var oxå nyfiken

• Athena78
    Stratozia > Ja det ser jag ju nu *hihi* Oops sorry!
  • Anonym (undrar)

Tack för era svar, jag vill gärna höra fler. Men ni som har ångest, fungerar det dagliga livet ändå? Min vän (det är verkligen en vän, dvs inte jag) hon kan som jag ser det "tolka" ett mail fel och få ångest och sedan älta detta i flera dagar. När jag då läser mailet som hon refererar till så förstår jag ingenting. Är detta några vanliga symtom vid ångest/depression, dvs att man ser negativt i allt.

förlåt om jag verkar okunnig, jag vill bara förstå

tack än en gång!

• Anonym (psyk)

En klassisk förklaring av ångest är ju att det är en rädsla utan objekt, d.v.s. om du är rädd/orolig för någonting så är det inte ångest. Ångest är det först när känslan kommer utan att den är kopplad till någonting man kan vara rädd för; du är alltså rädd för ingenting eller allt eller framför allt så vet du inte vad du är rädd för, vilket ju också gör ångesten så mycket läskigare. Man är helt utlämnad, vet inte vad man ska göra eller undvika för att den ska försvinna.

• palmblad

Var glad att du inte vet hur ångest känns?
    Nej, jag skulle inte kalla oron inför att träffa svärmor för ångest. Lindrig i så fall. Man kan visst ha ångest inför att göra olika saker, men då brukar det vara några olika saker o att man känner ungefär likadant inför varje sak.

• Anonym

1. Bultande hjärta eller hastig puls
    2. Svettning
    3. Darrning eller skakning
    4. Känsla av att tappa andan
    5. Kvävningskänsla
    6. Smärta eller obehag i bröstet
    7. Illamående eller obehag i magen
    8. Svindel, ostadighetskänslor eller matthet
    9. Overklighetskänslor
    10. Rädsla att mista kontrollen eller bli tokig
    11. Dödsskräck
    12. Domningar eller stickningar
    13. Frossa eller värmevallningar

• Anonym

själv får jag hugg i dröstet klump i halsen, stressigt, rädd för att dö, kryper i hela kroppen på mig..
    har panikångest och depresioner

• Dummamig

Ångest...ja var ska man börja...konstig i kroppen, vet inte vad jag känner, inbillar mig saker/lösningar...ex...jag kan må dåligt och då sitter jag o snurrar tankar i skallen tills jag hittar "en syndabock", vanligtvis för min del brukar jag skylla det på att jag har ett förhållande. Att jag känner mig kvävd och inständ av det, då vill jag inte att han ska ta på mig, blir äcklad när han väl gör det. Får skakningar, hjärtklappning osv. Ångest är något man kan lära sig kontrollera - ja visst, men det e fan inte lätt! Har haft detta i mer än 5 år nu, går på mnedicin och har en kurator. Jag vet att det har med rädsla för något/någon situation eller liknande att göra, men det är svårt att ta reda på exakt vad, för mig iallafall.

• wellah

hög puls, svettningar, generad utan anledning, darrning, avdomningar, ont i magen, koncentrationssvårigheter, irritation, spänd, skvätträdd... finns många saker som hör till ångest... jag beskriver min ångest som en tung ryggsäck....

• Jozephine

ångest e fruktansvärt..med skakningar,illamående,kräkningar,tryck över bröstet,hjärtklappning osv..min ångets kan slå till så kraftigt iblnad, även om jag sover så kan jag vakna utav ett anfall,kan inte röra mej då jag inte kan andas eller skakar för mycket för tt kunna gå..hemskt..

• cicci85

När jag får ångest så kryper det i hela kroppen, man domnar bort, får hjärtklappning, hyperventilerar och gråter!

• k girl

Jag har haft depressioner och panikångest i omgångar. För mig har jag upplevt ångest väldigt olika. Det kunde uttrycka sig som ett dovt tryck över bröstkorgen och magen, som gjorde att jag kände att jag hade svårt att andas och till och med röra på mig. Det kunde uttrycka sig som att jag blev nervös och rädd och orolig, till exempel när jag gick och lade mig (jag led även av sömnsvårigheter). Det hände att jag satte skärp runt bröstkorgen för att "hålla ihop", för att jag upplevde det som att jag flöt ut och försvann. Vid ett annat tillfälle, när jag skulle åka till ett jobbigt möte, blev jag fullständigt övertygad om att lägenheten brann. Jag var tvungen att gå hem och kontrollera det, fastän jag blev jättesen till mötet.

Det har alltså varierat från koncentrationssvårigheter och en diffus oro i kroppen, till att jag är fullständigt övertygad om att jag ska dö och inte ens klarar av att stå upp eller andas, till att ligga i sängen och stirra i taket och bara försöka stå ut med den förlamande, gastkramande, isande knuten i bröstkorgen.

Jo, jag skulle säga att det du beskriver är en form av ångest. Irrationell oro och rädsla är ju en definition av ångest. Däremot är det ganska stor skillnad mellan att ha ångest över till exempel en tenta eller att ha världen-går-under-jag-dör-ångest.

Jag känner igen mig mycket i din vän. Om någon sade fel sak kunde jag må jättedåligt över det, och det kunde få vittgående konsekvenser som definitivt påverkade mig i mitt dagliga liv. Jag var så rädd för att få skäll (för försenade biblioteksböcker eller vilka andra skitsaker som helst) att jag gjorde ALLT för att undvika det.

• Athena78

Oj, jag känner igen mig jättemycket i din vän! Jag kan "läsa ut" saker ur det mesta, uppfatta allt som skisnack om mig, tissel och tassel handlar BARA om mig (även fast d inte är så förståss), kommentarer som nån inte menat ngt med kan jag läsa ut långdragna historier ur som är väldigt långsökta egentligen... Detta händer då jag mår dåligt alltså inte dagligen...

• Anonym (Bamse)

Som fler andra sagt så känns det för mig också som att jag ska dö. Som om min hjärna och kropp säger åt mig att jag gjort fel, kommer göra fel och ÄR fel. Vid panikångest känns det som att jag kommer göra något galet då hjärnan "stängs av" samt att kommer få en hjärtattack för att pulsen är så hög.

Svar på tråden Hur känns ångest egentligen?