• Davids pappa

Köpa ny bil av model kombi

Jag och min fru tittar på ny (begagnad) rymligare bil. Vi har kollat på Wv Passat Variant, Renault Megane, Opel Vectra, Volvo v70. Ni som har någon av dessa bilar berätta om ni är nöjda eller inte och vad som är bra respektive mindre bra. Så svårt när man har begränsad budget men vill välja rätt!!

• Svar på tråden Köpa ny bil av model kombi
  • BigBoned

Sen glömde ja skriva att volvo o saab är väldigt fina bilar o har du bara råd så är juh inte en V70 R fel=)

• Dofilus

BigBoned: Med tanke på hur mycket mer bil man får för ungefär samma pengar så är en 9-5/V70 billig i jämförelse med en Octavia. Komfort, prestanda, säkerhet mm är ljusår ifrån Octavian (har iofs inte kollat så mycket på den nya). Har faktiskt inte sett så många bilar som utstrålar sån "tråkighet" som Octavian inuti. Och stolarna ska vi inte prata om. Usch. Saab t ex har vunnit flera priser för just förarstolarna. Volvons är också bra. Även det är något att tänka på om man ska köra en del.

Så dyra är de väl inte att försäkra heller? Kollade upp vad en 9-5 2,3T skulle kosta mig som är under 30. 365kr/mån. Och bränsleförbrukningen är inte så farlig, Inga större problem att komma ner under 0,8 på landsväg. Har varit nere på 0,72-0,73 med morsan och farsans.

• Tvillingpappan

Har själv en AWD V70 som jag är toknöjd med, fick plats med tvillingarna, barnvagn, rottis, 2 st vagnbagar(golf) och 3 vuxna i våras, utan takbox.
    Så vill du ha en bra bil så kan jag rekomendera en Volvo V70

• BigBoned

Dofilus föresten är inte Dofilus en filmjölk??

Har haft en V70R rolig bil dock.. Men dock så dyr,mm tackar vet ja scoda RS!

O sen när du skrev om bränsle förbrukning så är det väl knappast intresant för någon förutom säljaren till bilen var den drar på lansväg!? 0,8 L/m låter juh jävligt bra! men är det så? nej värkligen inte... Det intresanta är väl var bilden drar i kallstart och dom första milen för dig till jobbet/ ungarna till fotbollsträningen etc.. det säger inte säljaren i bilhallen!

Och det dom säger att bilen drar i blandad förbrukning är en rullande bil med varm motor på en konstgjord väg i ett testrum på fabrik.. Och inte en bil men is på rutorna som ska skrapas o en skrikande unge som ska till skola o en arg kärring som gnäller..

• TurboBubbla

Ehh..då får val jag säga min mening också kanske.

För det första så är det ganska vågat att påstå att Skoda är mer prisvärd än VW. De har mycket bra bilar men det ska mycket till för att slå VW på fingrarna.

Allt som heter Opel, oavsett modell, går givetvis bort men av de ovannämda alternativen föreslår jag VW Passat. Volvo V70 är en kanonbil men är så pass mycket dyrare och ger inte bättre bil än Passaten. För pengarna du betalar för en välutrustad 1,8T med kanonmotorn på 150 hk får du oftast en halvtaskigt utrustad V70 med 140hk motor eller möjligtvis en bättre utrustad V70 med större motor och betydligt fler mil än önskat. Det finns en anledning att VW Passat är en av de vanligaste tjänstebilarna här i landet. De ligger rätt i pris med rätt utrustning och med bra motorer. Satsa på en Comfortline som minst. Får man tag på en Highline till rätt pris så är det köpläge.

Mitt förslag alltså, men troligtvis kommer någon/några ha synpunkter på detta.

Trevlig helg // TB

• Dofilus

BigBoned: Öh, nu utgick jag inte efter några "säljarsiffror" utan de faktiska siffrorna på morsan och farsans 9-5:a. Blandad körning ligger de på runt 0,9. Ungefär samma som med min 900T Nordic Steg 2 med 230hk.

Och för dem är de siffrorna jag angav rätt intressanta eftersom '
    1. Det är deras bil - deras bensinkostnad.
    2. Det är verkligheten.

• Dofilus

BigBoned: Jag vet inte var nånstans i mitt inlägg du hittade något där jag nämnde en försäljare.

• Dad

Jag säger bara: Provkör och känn vilken som känns bäst. Vårt val blev Volvo V70N eftersom den föll oss i smaken. Passaten kan i alla fall inte jag åka skönt i, men det kan ha med kroppsbyggnad att göra. 9-5 var inte dum den heller, men de är konstigt nog ofta väldigt slitna så det gick inte att hitta ett fint ex till bra pris.

Lycka till!

PS. Det blev en V70N T5, underhållande blöj-express ;) DS.

• Civilingenjören

Ta en titt på Audi A4 och Audi A6, så får ni åka med stil också.

Lycka till!

• Ångan

Skulle faktiskt gå en annan väg som nån inte nämnt tidigare och satsa på en subaru legacy.
    Vill du ha en bil som är säker att sitta i, sällan går sönder och tar sig fram överallt typ så är detta bilen för dig.

/Crille

• Dofilus

Blev en 9-5:a idag

Ångan: Tycker Forrestern är rätt cool. Inte kollat närmare på den iofs.

Civilingenjören: Är inte A4:an ganska liten i bagageutrymmet? Polaren som har en tycker det.

• Nicke 77

Kör en Skoda Octavia Kombi 1,8T som jag är mycket nöjd med. Inga som helst problem att få in både barnvagn och hund (model small) Tycker att det är en prisvärd bil som är riktigt skön att köra.
    / Nicke

• tomsus

Håller med Ångan. Subaru Legacy/Outback så slipper man klaga på väglaget :)
    Forester är okay, men den är inte större att åka/lasta i än Legacy eller Outback.

Audi A4 är helt klart liten i bagaget tycker jag.

• Dad

Dofilus: Grattis till bilköpet! Kul med ny bil.

Lite biltankar från mig som letade länge:
    Mitsubishi Outlander tycker jag är riktigt snygg. Men USELT bagage! Audi A4 är stor i jämförelse... Audi ligger generellt högt i pris, även begagnat, i kombination med mycket dyra försäkringar gick därför A6 bort för oss. Annars gillar jag Audi. BMW 5-serie var den som var mest underhållande att köra när vi letade (525 touring), med det trånga baksätet där jag aldrig skulle kunna sitta eller ha varken fru eller vänner sittandes gick bort därför.

Bilval beror på preferenser. Alla bilar går sönder förr eller senare. Spelar ingen roll om det är en Toyota som har rykte att inte gå sönder eller en Audi som har hög kvalitet. Vad kostar den i service tex.? Volvo har dyraste servicen med kamremsbyte för c:a 8000:-. Till Audi kostar motsvarande 16000:- och har då dessutom tätare intervall. Servicen och DYRA reservdelar är det som kostar! Resten är känsla och behov som styr.

• Dofilus

Dad: Tackar Synd att jag inte kommer få stå stor användning av DVD-skärmarna i nackstöden (svårt att sitta bak och köra

• Dad

Enda ursäkten för att frugan ska få köra kanske
    Min fru har inget körkort ännu och hon blir lätt åksjuk så därför känns DVD ganska onödigt

Svar på tråden Köpa ny bil av model kombi