Att allt kan förändras så snabbt...Hjärnhinneinflammation, kramper, epilepsi...??
Hejsan!
Natten till julafton ändrades hela vår tillvaro från att varit en superlycklig nybliven mamma o pappa till vår prinsessa som är tre månader till att nu leva i stor ovisshet och en fruktansvärd rädsla.
Vi åkte akut in med lillan eftersom hon fick tre kramper här hemma, hela kroppen var som ett C och ögonen gick upp åt sidan, hon var helt okontaktbar (fruktansvärt att se), första krampen höll i ca 5-10 min, sedan två korta. Väl inne på sjh fick hon tre till, hon fick lugnande. Sen dess har vi i princip bott på sjukhuset och gjort massa utredningar, EEG, hjärnröntgen, ryggmärgsprov. Det visade sig vara hjärnhinneinflammation orsakad av virus. Men trots att hon nu är någorlunda återställd från detta så har hon diffusa kramper. Båda EEG (30 min) har varit bra. Ska snart göra en dygns EEG.
Innan detta hände visste vi knappt vad kramper var, och vet knappt fortf. Nu har hon ju inte jättetydliga kramper som hon hade i julas. Nu kommer det attacker 4-5 ggr varje jag, det börja med att hon bli slö och sedan kniper igen ögonen, vrider på huvudet till sidan och drar benen upp och ned, ögonen går snett upp, blir oftast väldigt stel i hela kroppen och stelheten kan sedan sitta i hela dagen. Efter detta brister hon ut i storgråt, verkligen skriker som att hon har jätteont!och sen brukar hon oftast somna.
Hur kan kramper se ut egentligen? Låter detta som en kramp / epilepsi? vad har ni för erfarenhet?
Skulle vara skönt att komma i kontakt med andra i liknande situationer.
Oj oj detta blev långt. Skriv gärna och berätta vad du varit med om och hur det har gått.
Jag är så otroligt orolig nu över vad orsaken är till att hon fortf krampar och att hon är så himla stel i kroppen. Ovissheten är värst!
Kramar från "lillans mamma"