• Flindran

Så orolig

Hej!
    Jag är nu i vecka 11 (10+2) efter mitt första IVF, mellan vecka 7 och fram tills för ett par dagar sedan mådde jag fruktansvärt illa hela tiden, kunde knappt äta nåt alls, i vecka 9 var vi på vårt första VUL och såg då ett hjärta picka, men nu känner jag mig så orolig att nåt ska vara fel, kan illamåendet bara försvinna sådär över en natt? Hur vet man om hjärtat slutat att slå? Jag ska på inskrvning på MVC den 19/1, men det dröjer väl länge tills man får göra sitt nästa UL? Jag mår så dåligt över det här och kan inte riktigt slappna av , vi har försökt så länge och det vore så fruktansvärt om nåt skulle gå fel, snälla är det nån som har några lugnande rader.....och är det nån som vet hur det ska kännas om det inte är bra med bebisen i magen, för man får väl inte alltid blödningar?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Så orolig
  • Mussebus

Om man vill har man rätt att alltid få göra ett UL i v 12 hos din vanliga läkare och då kan dom göra det direkt på magen.

• Flindran

Ok, tack Mussebus, jag ska nog ta upp det när jag går till MVC på fredag, dom kanske förstår en hysterisk IVF:are med 5 års barnaförsök på nacken och bjussar på ett UL.

• Flindran

Jag vet, bara ett uttryck......

• majsalotta

Jag har förstått att det är ganska vanligt att graviditetssymptomen försvinner ett tag kring vecka 10/12 (den "läskiga" perioden) och många blir oroliga då. Jag har ialla fall sett många sådana inlägg under "väntar barn" forumet - så det du upplever är säkert helt normalt. Själv är jag i vecka 10+5 och har inte haft just några symptom alls, förutom att jag varot trög i magen, men det gick över häromdagen det också. Jag är så glad över att slippa illamående men ibland undrar jag om graviditeten inte känts mer verklig om man kände av något tydligt... Jag skall få göra ett extra UL i v14 för att få ett bättre underlag för att bestämma om FVP.

• Flindran

Nu känner jag mig lite lugnare Majsalotta, det är säkert som du säger, och samtidigt är jag väldigt tacksam över att slippa illamåendet och det är skönt att matlusten kommit tbx, en lite fråga bara, vad är FVP?

• majsalotta

FVP är fostervattensprov. Eftersom jag är över 35 får vi erbjudande att göra det för att kolla om barnet tex. har Downs syndrom eller ryggmärgsbrock.

Jag förstår fullt ut din oro - jag känner likadant och har svårt att våga planera framåt. Jag har gjort IVF och fick göra ett VUL i vecka 7 och blev då lungare under en period. Oron kommer dock krypande och frånvaron av symptom gör det inte lättare... Jag tror innerst inne dock att allt är bra, och som många så klokt säger: kom ihåg att du väntar barn, inte missfall! Hoppas ni får träffa en förstående BM och att ni får göra ett UL snart!

• Flindran

Det är verkligen sant, jag väntar barn och inte missfall, måste försöka vara possitiv, jag försöker verkligen! Jag tror det blir jättebra när jag väl kommer till MVC, har redan pratat med BM och hon var jättegullig, hon har tidigare arbetat på fertilitetskliniken där vi gåttt så hon kan en hel del om IVF och det känns bra.

Svar på tråden Så orolig