• Silverkatten06

Vad kostar det att skrota en bil?

Har för mig att man fick en slant förut om man skrotade en bil, men nu hörde jag att det kostar pengar? Nån som vet hur mycket?

Hur gör man när man skrotar en bil föresten? Är det bara att åka till närmsta skrot eller måste man ringa och boka tid?

Nån annan sa dessutom att man kan sätta in en annons på Blocket, att det finns firmor som hämtar bilen gratis åt en. Stämmer det?

Tacksam för all info ni har om detta, jag känner att jag inte vet nånting, men måste bli av med min gamla trotjänare som just nu står och skräpar i trädgården

• Svar på tråden Vad kostar det att skrota en bil?
  • 3 hjärtan

vet inte vad det kostar att skrota bilen.. däremot har jag sett i tidningen folk som vill köpa skrotbilar för runt 800 kronor.. kanske en ide??

• Lundby87

Om man lämnar sin bil på skoroten så får man väll en slant. eller e jag helt ute å simmar?

• hug me

vet inte hur det är nu med avgift men jag fick iaf 1500+ resterande av skatten, det är bara att åka till skroten med bilen och ta med rätt papper av ägarbeviset.

♥ storasyster född Juli -04 (v.36+4) ♥ lillasyster född Mars -06 (v.38+5)♥
  • blackangel

Har själv ringt en bilskrot idag här i Gbg. Jag får 1200 för bilen, men om de bärgar den hemifrån mig drar de 500kr. Alltså får jag 700 kr + lite skatt tillbaka.

Åker du själv dit med den så får du ca 1200, men det är lite beroende på vilken årsmodell du har på bilen oxå..
    Du måste har legitimation och registreringsbeviset med dig när du ska skrota bilen.

Du kan kolla Blocket med, men de ger oftast inte många hundringar..

Hörde någon säga att det ska ändras sista januari med skrotning. Att man inte får pengar för den.. Men vet inte om det stämmer eller inte..

• Isfjord

www.vv.se/templates/page3____616.aspx

Skrotningspremie
    Vi betalar ut en skrotningspremie om du skrotar en personbil, lätt lastbil eller lätt buss hos en auktoriserad bilskrotare. Pengarna betalas ut till den sista ägaren i vägtrafikregistret. I vissa fall övertar bilskrotaren bilen i samband med skrotningen. Då betalas premien ut till bilskrotaren.

Skrotningspremien är
    700 kronor om fordonet är högst 7 år gammalt eller omfattas av producentansvar
    1 200 kronor om fordonet är mer än 7 år men högst 16 år gammalt
    1 700 kronor om fordonet är mer än 16 år gammalt.

Återbetalning av fordonsskatt
    Vi återbetalar överskjutande (överbliven) fordonsskatt. Beloppet beräknas från månaden efter det att fordonet avregistrerats. Fordon som har mer än 4 800 kronor i årsskatt får tillbaka skatt från avregistreringsdagen. Pengarna betalas till den som står som ägare av fordonet dagen för avregistreringen.

Observera att premie och skatt går till sista ägaren. Bland bilskrotarna finns det tre typer:
    1) De skrotar bilen utan ägarbyte. Pengarna går till dig.
    2) De registrerar sig först som ägare på bilen, sedan skrotar de den och får pengarna. De räknar ut hur mycket de får och ger det eller delar av det till dig när du lämnar bilen.
    3) De registrerar sig först som ägare på bilen, sedan skrotar de den och får pengarna. Du får ingenting eller får till och med betala för att bli av med bilen.

• MsRahkonen

Beror på årsmodell och var du skrotar den. olika skrotar tar olika mkt:) (Pappa är skrothandlare)

• Bandit666

Helt makalöst galet det som sker nu ?
    Avgifter för inlämnande av en bil för skrotning ?
    Komplett bil = 500:- i avgift vid inlämning, inte hämtning utan en som man kör dit själv. 800:- för inlämning en inte komplett bil ?
    Förstod för många år sedan vart detta med dessa skrotkarteller skulle bära. Handla på lokala skroten = många gånger dyrare än att köpa nya delar och nu detta. Kommer bli många bilar staplade på hög på många svenskars fastigheter och i skog & mark. Jag ifrågasatte kostnaden på 800:- på en totalt plåtren kaross, varken gummi, plast, motor, oljor eller batteri på denna kaross alltså totalt ren och de skulle ha 800:- för att skrota denna ? Finns ju inte ens ett enda arbete på den som de behöver göra förutom att pressa ihop den och få pengar för metall skrot, ja samt skicka in papprena att fordonet är avregistrerat förstås. Menar man att detta skall kosta oss skattebetalare 800:- ? Som sagt, det kommer att bli mycket staplat här och där. Räddningen för mig är att det finns inga miljöskadliga ämnen på de fordon jag förvarar. Frågan är hur det ser ut hos andra ?

Svar på tråden Vad kostar det att skrota en bil?