• Snifflan

Någon med primär amenorré?

Hej!

Jag undrar om det finns någon med primär amenorré här och vad ni i såfall har fått för behandling och om ni lyckats bli gravida?

Jag känner mig väldigt ensam med mina problem. Att aldrig ha fått mens är liksom inget folk pratar högt om. Jag har blödningar nu (och har haft det sedan tonåren) eftersom jag medicineras (p-piller), men jag har trots detta bröst som en fjortis och relativ tunn könsbehåring etc... Min läkare säger att detta kommer att ordna sig när jag påbörjar behandlig för att kunna bli gravid, men det är ändå ett problem för mig eftersom jag känner mig ensammast på jorden med detta...

Ni med denna diagnos som lyckat bli gravida, hur gick ni tillväga? Vilka mediciner? Hur lång tid tog det innan ni märkte på kroppen att ni fick en kraftigare behandling än vad p-piller är?

Kramar från Snifflan

• Svar på tråden Någon med primär amenorré?
  • Big eyes

Hej
    Jag har inte någon erfarenhet av det, men jag undrar ifall du har gjort en vaginal ultraljud och vad de har sagt till dig som diagnos i ju med att du aldrig fått mens(om jag förstått rätt)

• Snifflan

Jag har gjort ultraljud och titthålsoperation och hela grejen och det ser normalt ut. Problemet är att jag har låga hormonvärden så jag får ingen ägglossning. En bieffekt är att jag även har relativ tunn könsbehåring och ganska små bröst etc. Jag är alltså färdigutredd vad gäller detta, men de gör inget mer förrän jag vill bli gravid utan låter det rulla på med hormonbehandling i form av p-piller.

• Big eyes

okej, men förmodlingen kommer du få tabletter som ska ge dig ägglossning kanske i form av tabletter eller sprutor, jag har tyvärr ingen erfarenhet...
    men lycka till

• chockoladpudding

Hej,

jag sökte på google om allt möjligt som rör sig om att skaffa barn...Av en ren slump såg jag vad du hade skrivet och kännde igen mig själv mer än väl...(känner ingen som inte får mens alls)

Jag har heller aldrig fått mens...sökte läkare som 16 åring eftresom min mamma tvinga mig...dom sa att jag har hormonstörrningar. Blodprov togs och ett ultraljud gjordes...INGET MER...sen va det p-piller som gällde. Har ätit p-p piller i snart 7år och har också bröst som en fjortis. men rätt bra med hår. gynekologen sa att det kunde vara PCO. Hon sa även att inget mer skulle göras förrän jag vill skaffa barn...

Vill ha barn mer än något annat nu. har tid hos läkaren den 7 feb får se va hon säger då...

LYCKA TILL

• Snifflan

Åh, vad skönt att höra att jag inte är helt ensam i hela världen med detta! Tala gärna om hur det går hos läkaren. Själv har jag börjat fundera på när det är dags att prata med min läkare om det där. Vi vill gärna skaffa barn och man vet ju inte hur långt tid processen kommer att ta (det vet väl iofs ingen "frisk" heller) så man vill ju veta när det är dags att sätta igång. Jag har mailat min läkare och frågat om kötider och så, får se vad hon svarar.Hur lång tid tog det för er att få tid? Det kanske bara är väntetid som till ett vanligt läkarbesök? Jag antar i alla fall att man slipper pröva själv i ett år eftersom det redan är fastställt att man inte har någon ägglossning.

• chockoladpudding

jag tycker också att det är underbart att man inte e själv om detta...

Jag ringde i mitten av januari och fick tid den 7 feb. så snabbt gick det!

OM jag har uppfattat det rätt eftre allt jag har läst på internet så skall det funka med ägglossningstabletter eftresom det inte är något fel på våra äggstockar utan bara hormonerna i kroppen. jag har däremot inte fattat hur allvarligt det är med primär amenorre och om det är allvarligt överhuvudtaget. Min läkare sa bara att när det är dags för barn så slutar du med p-pillerna o så sätter vi igårng med ägglossningstab om inte mensen har kommit igång av sig själv för tydligen kan det göra det eftre lång tids användning av ppiller. men det har det ej gjort på mig. jag ska prata med min läkare nu och jag kommer fårga en hel del..det finns mkt jag vill ha svar på.

Det som jag tycker är konstigt det är att dom aldrig gjorde en sån här titthålsoperation på mig utan dom fastställde detta bara av ultraljudet och blodproverna. Varför gjorde dom titthållsoperation på dig?

Ha en bra dag

KRAM

• Snifflan

Titthålsoperationen var nog för att kunna se äggstockarna tydligare än var de kunde på ultraljudet. Eller så ville de bara vara extra noggranna. Det här var så länge sedan nu (12 år...) så jag kommer faktiskt inte ihåg exakt.

• Big eyes

När jag läste om manlig infertilitet på nätet för ett tag sen snubblade jag på något som var okänslighet för androgener(dvs testosteron),
    att man kunde ha det i olika grader:

den allvarligaste graden var att man såg ut som en flicka och var en flicka men saknade äggstockar och livmoder och fattade i puberteten att det var fel på testosteronet

mildare form hade man bara som en vuxen man fel på spermierna och minskad skäggväxt(misstänkte det för min man fast vi aldrig fick någon riktig förklaring)

Men så stod det att mammor till dessa pojkar har ofta primär amenorre och eller får mens väldigt sent typ i 18 årsåldern (och det stämde på min svärmor) och att de hade väldigt lite pubertethårväxt.

Saken är då att man är frisk bärare av ett anlag i x kromosomen som gör att som flicka kan man få barn och leva normalt
    men som pojke(eftersom de bara har ett x kromosom) blir man drabbad i olika grader, som jag skrev ovan.

Men jag spekulerar bara, behöver absolut inte vara något av det ni har men jag själv läser mycket och försöker vara påläst kring infertilitetsproblem.

Med hjälp av hormoner så kommer ju Ägglossning fungera

• Snifflan

Hoppas att man bara får flickor då... :-/

Fast det känns som att man borde väl ha fått reda på om den primära amenorrén berodde på detta? Eller? Det borde väl ha ingått i den utredaning som gjorts?

• Big eyes

vet inte, men grejen är att vissa läkare inte alltid bryr sig om orsaken utan vill bara lösa det. Som i vårt fall, min mans manliga infertilitet förklarades aldrig för oss, bara att han hade normala hormonprover och kromosomprover...

För att förstå detta ska man ta en genetisk test på androgenreceptorn, jag tog upp det med vår läkare och han sa att det var onödigt. Nu skulle man göra något åt saken istället...vi gör ISCI/provrörsbefruktning för att få en bebis.

• Snifflan

chockoladpudding:

Hur har det gått?

• Snifflan

Okej, nu har jag fått läkartid. Någon som har förslag på frågor att ställa? Någon som i efterhand kom på att "Ånej, varför frågade jag inte det?!" Min tanke är att min man ska följa med. Fördelar och nackdelar med detta? Hur har ni andra gjort?

• melinda8

hej... jag är en tjej på 23 år gammal och av slumpen när jag sökte om primär amenorre så fick jag fram denna sida. det är så att jag fick min första mens när jag var 14 år gammal och sedan dess har det varit stora intervall mellan mina menstrationer , det brukade dröja upp till ett år .. efter sedd såkte jag hjälp hos barnmorska och hon skrev p- piller åt mej som behandling "Desolett" det har ju gått 3- 4 år nu med behndlingen , nu är jag gift och har stora bekymmer på det som gäller att skaffa barn.. jag sökte tid hos kvinnohälsan i den orten jag bor i och hon sa att det är omöjligt att skaffa barn utan en medicinisk hjälp , att jag kan aldrig skaffa barn på egenhand och detta gör ont i mej ... jag har tora bekymmer och vet ej vad jag ska göra ...nuförtiden är jag student men tänker skaffa barn eller rättare sagt har bestämt mej för att göra det och är rädd och vet inte hur det ska gå till ohur länge kommer detta att ta tills man lyckas ...  jag tänkte söka en privat läkare alltså gynekolog" ... vet nån om det är sant att p-piller försämrar fallet och gör att chansen blir mindre för de som använt p-piller än de som inte har gjort ... är det sant!!!?? vet nån nåt om det , jag är mkt tacksam för svar !!!!

vet ej vad jag ska göra ..har nån bra råd ...jag behöver verkligen det

• soni

snifflan finns du kvar?! Jag är i precis samma sits som dig! Jag har primär amenorre. är nu 24 år och har aldrig haft naturlig mens. endast bortfallsblödning med p-piller. nu vill jag bli gravid och ska starta en barnlöshetsutredning. 
    Hur har det gått för dig?! Har du blivit gravid och fått barn ännu?

Svar på tråden Någon med primär amenorré?