• Iamia

Mammor i Frankrike! (VÅR-tråden)

Ser att tre månader gått sen höst/vinter-tråden startade, so here we go, välkomnar våren (?!) med ny tråd...

Välkommen förbi med frågor och funderingar även om du inte bor i Frankrike - om har bott här och längtar tillbaka, funderar på att flytta hit, om du är frankrofil i största allmänhet, eller bara är nyfiken.

• Svar på tråden Mammor i Frankrike! (VÅR-tråden)
  • France

Hej Frankrike mammorna !

Kul att trâden har vaknat upp ur sin vinterdvala.
    Vilket underbart väder vi har
    Idag ska vi till akvariumet vid Trocadero, jag lär väl som vanligt svära och slita mitt hâr i jakten pâ en parkeringsplats

Toza; Jag flyttade till Paris -97 efter ett ârs distansfh. Jag kunde inte prata franska sâ jag gick tvâ terminer pâ Sorbonne.
    Karln min har bott 6 mân i Sverige och gillade det inte sâ vi har aldrig tänkt pâ att flytta dit.
    Jag trivs bra här, saknar sâklart familj och vänner.

Jag försöker Fl:a sâ lite som möjligt men jag tittar in ibland !
    Ha det sâ gott allihopa

• KarinaL

ToZa: Jag bor i en liten by i södra Frankrike men innan vi flyttade hit bodde vi 2 ar i Paris, totalt blir det snart 6 ar! Jag var även au pair i Paris i ett ar i min ungdom och sen pluggade jag i Montréal i 1 ar ocksa. Sa min franska denna gangen är helt OK. Det tar tid att lära sig riktigt bra men jag tycker det har varit OK. Träffade min man i Sverige en manad innan han skulle flytta tillbaka hit och flyttade med honom typ direkt. Lite galet men det funkar jättebra.

Jag trivs ofta jättebra här men ibland längtar jag hem till Sverige. Vi klurar pa att flytta tillbaka emellanat men hittills har det inte blivit sa. För- och nackdelar beror mycket pa var i Frankrike du bor, tycker jag. Jag gillade inte Paris nat vidare men jag skulle kunna tänak mig att bo utanför stan som vissa tjejer i traden och om du hittar ett kul jobb och inte har en knäpp chef sa är det nog jättebra .

Södern och landet gillar jag men det beror pa hur du vill leva. Var bor ni i Sverige och var skulle ni flytta i Frankrike?

Värsta nackdelen tycker jag är att familj och vänner är langt borta men sa blir det för nagon av er hur ni än gör... Resten är mest detaljer, tycker jag. Mat, bostad, jobb och sant. Jobbet kan iofs vara tufft med tanke pa att relationerna pa arbetet inte är lika "enkla" och mänskliga som hemma. Men det beror ju pa...

• mimi72

karina, jätte bra att du fortsätter med amningen! o det där med aptit är sà himla varierande! Mina tvà äldsta grabbar har alltid ätit, vad jag än serverat.Lilleman däremot ( som nu inte är sà liten längre..3 1/2...) äter ibland o ibland inte! Passar det inte äter han ingetting! Han väger bara 15 kg. Frustrerande!

Toza, jag har bott i Frankrike sen 96.Först bodde vi i Paris , sen i utkanten(94) nu bor vi i en förort ca.4 mil fràn Paris.
    Kunde inte franska när jag kom hit , gick en mànad pà franskkurs(Alliance français?) Nu pratar jag helt ok.. Trivs väl bra , för det mesta, ibland fàr man släng av värsta hemlängtan. Just nu har vi sàà fint väder sà det Är svàrt att inte stormtrivas!

Imorse när jag cyklade till jobbet kl.7 (!) Sjöng fàglarna som galningar ! Väldigt skön känsla !

Fördelar: bra o effektiv sjukvàrd, lättare att vara hemma med barnen vàren kommer tidigare, det blir mörkt senare pà vintern

nackdelar : familjen làngt borta , inte lika enkelt med bebisar ute pà stan som i Sverige. skulle inte vilja vara handikappad i det hÄr landet...

• Pistou

Hej ToZa,

Jag och min man har bott här i snart 4 år (ett  och ett halvt år i centrala Paris och resten i Ivry). Min man är född och uppvuxen i Paris (med icke-franska föräldrar), men tillbringade många år av sin barndom i södra England.

Vi känner oss inte särskilt franska någon av oss (hans spanska mamma är nog den "franskaste" i hela familjen ) och vårt umgänge med fransmän är nästintill obefintligt (vårt liv här är lite som olja och vatten om du förstår vad jag menar...).

Jag jobbar hemifrån (frilansar som översättare) och träffar inga franska personer förutom "boulangèren" , och min man har aldrig riktigt fått några vänner bland sina kollegor, och skälet till det är kanske det som KarinaL berör ovan. Min man är supertrevlig och lätt att umgås med (och luktar inte illa eller så ...) så jag vet inte vad som är fel.

Även kolleger utan barn verkar tycks att det är besynnerligt att gå ut ta en drink efter jobbet en fredagkväll, eller hitta på något en helg, om det inte är för att just fila på arbetsrelationen.. - det är mycket politik, "backstabbing" och fjäsk på de franska arbetsplatserna - huga (usch sitter här och blir lite upprörd)! Den som har bott och arbetat i England eller Spanien som vi, vet hur annorlunda det kan vara där (Pint på puben/grillfest på stranden bland kolleger). Sverige är väl ett mellanting. Är man gift/tillsammans med en fransman är dessa underliga människor kanske inte så underliga längre - vad vet jag...?
    Kanske är det ett Paris-fenomen? KarinaL, vi kanske borde flytta söderut?

Just nu har maken fått en tjänst i USA på 6 månader och om den förlängs, hoppas jag innerligt att jag och sonen kan komma över för jag är lite trött på Frankrike.

Sjukvården är fantastisk här, det håller jag verkligen med om, men allt som har med administration och pappersarbete är SÅ komplicerat!

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • KarinaL

mimi72: Tack för uppmuntran. Det behövs ibland . Skönt att höra att man inte är ensam.

Pistou: Är du säker på att din man inte luktar illa, ha, ha . Usch ja, jobba i Frankrike tycker jag är riktigt deprimerande. Håller helt med dig. Vi umgås nästan bara med fransmän och här nere på vischan finna knappt några utlänningar heller... Men mest "annorlunda" folk som har rest är är från någon annanstans. Men det är aboslut bättre att bo i södern! Kom hit! Absolut ¨.

Livskvaliteten är toppen. Fin natur, lite folk, trevliga människor, folk tar sig tid att prata och umgås, ingen pengahets utan man fikar och picknickar ute eller hos varann, massa barn som springer runt och en härlig blandning av folk. Nackdelarna är att det är svårt att hitta jobb, man tjänar dåligt...

Men USA låter kul!

• petite my

Vilket väder vi har här i Frankrike! Njuter av vårpromenader (sommar??) med min lille son.

Tack för era tips vart i Paris det är lämpligt att shoppa med en bebis. Nästa gång kanske jag testar Louvre-gallerian!

Toza:
    Jag bor ca 10 mil från Paris. Är sällan i huvudstaden då varken jag eller min man är några storstadsmänniskor. Men visst är det skönt att ha möjligheten, för då och då är det ju kul att åka in.
    Vi har ganska nyligen köpt hus och är i renoveringstagen.
    Stormtrivs med livet här! Vi har träffat en hel del vänner på endast 2 år, mycket tack vare våra jobb. Det tog mig ca ett halvår att hitta ett bra arbete som jag trivs med. Jag talade franska innan jag flyttade hit vilket underlättade det mesta (ganska tufft att flytta hit annars tror jag..?)Min man är fransman men från södra Fr och planerna är att vi ska röra oss söderut så småningom...tyvärr är det ju så dåligt med arbete där nere...
    Nackdelarna..så som flera andra har skrivit i tråden...sååå långt ifrån familj och vänner i Sverige. Och mammaledigheten...är endast tre månader i Fr..

Ha det bra alla Frankrike-mammor och njut av våren!

• mimi72

Visst har vi underbart väder!! Ska njuta nu med pàsklov i en hel vecka!!
    petit my , tio mil, àt vilket hàll?

• Iamia

Heej på er
    Kul att tråden vaknat till liv. Är inne och tjuvkikar då och då!
    Kan inte annat än sakna Frankrike lite grann (för att inte tala om min sambo - han har sån hemlängtan stackarn, lite jobbig aklimatisationsfas nu!) men på det stora hela känns det skönt att vara hemma i Sverige...

Nu är det inte långt kvar till bebis tittar ut heller - jag är så redo, hoppas innerligt att jag slipper gå två veckor över tiden MEN det är nog lika bra att ställa in sig på det kanske. Har dock en hel del jobbiga förvärkar o sammandragningar så jag önskar att hon behagade titta ut snart :) 3 maj är det sagt, sen får vi väl se vad det blir!

Jag fortsätter kolla in i tråden och se vad ni har för er. Pistou - USA låter verkligen spännande! Kan förstå att du känner dig lite trött på Paris efter fyra år...det är ju en speciell stad att bo i. Och ibland undrar jag om parisare och fransmän i övrigt är av samma släkte....

Enji - skönt att vara hemma?? Måste underlätta mkt att vädret är så underbart - vilken helg vi kommer få.

Ha det så bra
    Kramkram/Ida

• Enji

Iamia -> jovisst är det skönt att vara i Sverige... fast också vemodigt att lämna Paris på sitt sätt. Men livet blir helt klart lättare på alla sätt här, den saken är klar!
    Ang. hemlängtan. Iaf förstår du din pojkvän, hur han känner sig. Du har ju själv provat på att bo "hemifrån". Det måste kännas skönt för honom ändå..
    Ja, vädret hjälper ju till en hel del, hade inte varit kul och kommit hem till snöslask!
    Håller tummarna att du inte behöver gå över tiden.. jag hade sån tur att Elias titta ut dagen innan BF. Perfekt!

Vi har börjat gå till Öppna förskolan om förmiddagarna. Tar oss 2 min att ta oss dit Mysigt också att kunna göra sig förstånd bland de andra föräldrarna där. Både jag och Elias tycker det är kul!

Idag ska vi dra med en kompis till Ikea och lite andra småärenden. Sånt är också såååå mycket smidigare här. Det gillar jag otroligt mycket, den enkelheten som är här!

Här är också fantastiskt väder, så de så!

• mimi72

Enji, kul att allt verkar bra med er i Sverige! Jag blir avis...
    förstàr det där med att allt Är enklare,allt Är enkelt i Sverige. Mycket mindre folk ocksà. Tycker ioför sej att det är helt ok här ute hos mej, vill jag àka till Ikea tar det ung. mellan 15-30 minuter, beroende pà trafiken. Men sà fort man ska in mot Paris sà är det helt kôrt med bilköer etc.

Lycka till o ha det jätte bra!

Petit my, kanske inte sà làngt fràn mej dà? Jag bor 13 km fràn Melun! Jag har tvà svenska kompisar som bor precis pà gränsen i 45, inte sà làngt fràn Egreville!

• Katten13

Iamia: oj, det är inte så långt kvar för dig! Hoppas det går fort för sista veckorna brukar vara oändligt långa och ffa tunga ;)Lycka till!

Pistou: Låter kul med USA! Var någonstans i så fall (öst-eller västkusten)?

Toza: vi bor i Paris (13e) och kommer vara här knappt ett år till, pga makens jobb. Sen är det hem till Sverige igen (sthlm). Jag är just nu föräldraledig med mitt andra barn, är hemma med båda (stora är knappt 2,5 år).

Underbart väder, men jag tycker att det kan få komma en skur och rensa luften lite.....

• ToZa

KarinaL : Ja det var lite galet gjort att flytta med direkt , men det är kul att vara lite spontan ibland :) Jag håller just nu på att fixa franskan faktiskt , men usch det är svårt ... Någe tips på hur man kan få in franskan lättare :P

Vi bor just nu i sthlm , sambons familj bor 30min utanför paris samt hans vänner så skulle säkert bli däromkring ! :)
    Vi skulle inte flytta än , men om ett par år kanske .. ! =)

Mimi72 : Lärde du dig franska på 1månad bara ? Alla verkar vara överens om att sjukvården är bra iaf  Det är ju positivt ! :)

Pistou : Vad jag har märkt av hans vänner , är att ingen går någonstans utan sina respektive om dom ska någonstans , Enda gången som killarna " fick" vara själva var när dom har pokerkväll , det sker 1gång/månad..

Petite my : Oj det var ingen lång mammaledighet där inte , jag har tänkt att kanske börja fundera på att flytta ner när jag är klar med studierna och franskan ! :) men som jag sa tidigare , franska är så förbannat svårt ! hehe ! Ordet "Au revoir" kan jag bara inte säga haha ! Det ordet vill sig inte in i mitt ordförråd..

Katten13: Hur känns det att flytta hem igen då ? :)
    Får väl säga , Välkommen hem till sthlm när det väl är dax!

On va au Kenya cet été :)
  • mimi72

Toza , hmm, jag tyckte det var trist o dyrt att plugga sà , jag tyckte vÄl att det räckte med en mànad...jag pratade dock inte sà bra franska....däremot har jag aldrig varit rÄdd för att prata , sà gott som det gick...mànga roliga incidenter blev det dock!! Jag jobbade ett tag pà den danska restaurangen pà Champs Elysees, i köket, dà ville jag sÄga till chefen, det finns ingen mer potatis , jag sa , att det regnade ( eller nàt sànt...)
    Jag tittade mycket pà tv,n . Fàr nog säga att jag har lärt mej
    mycket franska genom tv,n.( fàr man ju en anledning att titta pà tv utan dàligt samvete...)Fast man fàr vÄl välja program lite...
    Men jag lär mej fortfarande, efter elva àr i Frankrike!

• Pistou

Hej! Så skönt att det är fredag - fast tråkigt att inte kunna tillbringa helgen med maken!

Katten13:
    Min man har blivit utskickat till Minneapolis (gamla svenskbyggder alltså - någon som sett "Fargo")?. Varken öst- eller västkust alltså (men nära de stora sjöarna i norr). Tydligen kan det bli riktigt kallt på vintrarna, men som svensk är man ju van och husen är förhoppningsvis ordentligt isolerade.

Som det ser ut nu får jag och E. kanske göra honom sällskap tidigare än vi trodde. I början var det meningen att han skulle arbeta i USA i 6 månader, men nu kan det bli längre (kanske upp till två år) och då måste ju vi förstås få komma över och bo där med honom.

France: Vår tvättmaskin är en Indesit WT50 som vi köpte när vi bodde i Spanien. Den har alltid kört jättebra! När man har barn blir det ju betydligt fler tvättar i veckan, men inga problem än alltså (och då har vi haft maskinen sedan 2002).

Trevlig helg allihopa!

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Enji

Halloj tjejer
    Kikar in från ett blåsigt och kallt Sverige. Ahuga vad kyligt det varit i vinden idag..brr! Åh, vet inte om jag blivit allergisk mot något. Blir inte av med min snuva och ögonen kliar..blää! Får kanske ta och kolla upp det. Då får jag väl en tid om ett halvår

Pistou -> vad skönt om ni får komma till USA tidigare ändå. Mysigare att vara tillsammans trots allt! Eliott saknar säkert "daddy" också..
    Hör gärna av dig och berätta mer

Svar på tråden Mammor i Frankrike! (VÅR-tråden)