• choco

    Adopterad från Colombia

    Hej
    Nån mer här som är adopterad från Colombia? =)

  • Svar på tråden Adopterad från Colombia
  • Arietta

    hur gamla är ni som mailade AC.. är inte fr colombia, men oxo adopterad fr närliggande land.

    Fått för mej att jag e "för gammal" för att dem skall ha kvar ngn info alls... Har 1000 gånger läst igenom mina adoptionspapper men får inte ut mer av dem än namn på mina biologiska föräldrar, men som mamma sa så har dem sagt att jag har äldre syskon osv.

    Vad liksom säger man då man mailar?

    Är såklart nyfiken, men dör inte om jag inget får veta.

  • choco

    Jag är 20 snart 21..Mailade nångång i sommras.. Och hon kunde inte säga så mkt då jag bara mailade lite frågor..
    Testa pch maila dom eller ring och beställ tid så du kanfå svar på dina frågor =)

    När du skriver till AC kan du ju fråga om dom kan hjälpa dig med de du vill ha reda på och fråga dom hur du ska gå tillväga.. Kanske

    Lycka till :)

  • Genni

    Jag är inne på mitt 29onde levandsår.... hmmm... e de verkligen så många =S *fniss*

    Ska försöka komma ihåg att berätta hur det går för mig Som de ser ut nu får jag försöka ta konakt med AC igen... e hög tid att sätta igång nu....

    Trevlig helg alla

  • Robban81

    Känner också igen det med syskonpar där det är känns viktigt för den ena att söka rötter medans den andre inte är intresserad. Har själv tänkt mycket på mina rötter medans min yngre syster inte har lagt ner mycket tanke på det.

    Men ni som vill söka era rötter, ligg på AC med era förfrågningar om hur ni ska gör, maila och ring.
    Jag har haft kontakt med Sofia Faleskog, hon är bra, av henne fick jag snabb svar.

    www.adoptionscentrum.se/portal/page/portal/Adoptionscentrum/15_for_adopterade/2_rotter

    Beror ju mycket på hur mycket information ni har av era biologiska föräldrar.
    Jag kan även tipsa om bra översättare, med lång erfarenhet och vistelse i Colombia, för oss där spanskan inte är så bra.

    För min egen del så bär det av till Bogotá imorgon för en liten vistel där jag även ska få åka till hemstaden träffa biologiska mor och systrar, nervöst och fantastiskt!

    Lycka till allihopa!

  • Genni
    Robban81: oj! Vad spännande!! Önskar dig lycka till!! Hoppas oxå komma dit en dag. Hoppas att mötet blir allt det du hoppas att det ska bli!!! Du får ha en underbar resa.

    Är du och din yngre syster biologiska syskon?
    Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  • Robban81

    Det ska bli en fin resa, har haft lite kontakt med dom via 1 breväxling jag hunnit med nu innan resan och pratat med en syster via nätet.
    Ne vi är inte biologiska syskon men vi har båda hittat våra biologiska mödrar som bor Cúcuta.

    Sök på och lycka till!

  • Genni

    Hmm.. här händer det inte mycket Tänkte bara höra om det finns nån Colombia adopterad från Kristianstad härinne... Hade sååå hoppats på en Colombiaträffa

    Väldigt nyfiken på hur det går för Robban81.

    Kram


    Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  • Terez

    hejsan!
    kan skvallra lite att robban81 har en toppen bra stund där nere, flygresa och möten gick bra.

    mera info av honom när han kommer hem på måndag.
    ha det bra alla
    /tessan

  • Genni

    Va kul! Ser verkligen fram emot att få veta mer sen!


    Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  • Robban81

    Hejsan!
    Nu har jag antligen tid att skriva lite.
    Kan saga att Colombia ar ett underbart land med stor variation pa bade snalla o trevliga manniskor och vacker natur!
    Har varit i Bogota, Cúcuta och Cartagena. Cúcuta for att det ar dar jag ar fodd medans andra adopterade som var med pa resan har varit i fodelsesstader som Medellin, Cali, Villavecencio, Barranquilla, Bucaramanga och Cartagena. Sen hade vi lite sol o bad semester I cartagena for att nu vara tillbaka i Bogota dom sista dagrna innan vi aker hem pa lordag.
    Vet inte riktigt vad jag ska skriva sa om har ni nagon fraga sa far ni garna skriva till mig och fraga.
    Chao

  • Genni

    Det låter underbart Robban81. Kan tänka mig att det är en upplevelse man har med sig resten av sitt liv... måste bara höra om det är sant som det sägs att Cali är otroligt vackert... Är född där


    Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  • Robban81

    Genni: Ja det är det verkligen, kommer aldrig att glömma tiden med min familj där borta, måste tillbaka någon gång!

    Jag var själv aldrig i Cali men dom som var där sa det var underbart vackert och av det jag sett av Colombia så kan jag garantera det är vackert där!
    Bara det att det finns massa blommor överallt gör så mycket. Den stora variationen av människor, natur, dofter och klimatet, helt enkelt underbart!

  • Genni

    jag velar lite själv hur jag ska göra, iomed att min lillebror inet vill veta nått om det, sen tror ja att jag e lite feg me... har som sagt mailat AC två gånger men inte fått nått svar, men jag såg at du Robban hade skickat en länk till en speciell handledare, så jag tänkte försöka mig på att ta kontakt med henne. Hade varit kul att göra nån form av återresa ihop me andra adopterade, kan vara kul att åka med andra med liknade erfarenheter.

    Kommer du att ha fortsatt kontakt med din biologiska familj????


    Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  • Robban81

    Ja, det var lite så jag kännde och att man får liksom en liten första organiserad kontakt med landet för att nu senare kunna göra egna resor när man vet mer.
    Det var intressant att åka med andra adopterade även ifall man kunde känna att vissa hade man inget mer gemensamt mer än att man just adopterad, medans andra hade lite samma tankar och funderingar som en själv. Men kändes bra att vara med andra adopterade.
    Hade en tjej med i gruppen vars äldre bror inte alls var intresserad av att åka till landet eller nåt så han hade stannat hemma, tyckte hon såklart var tråkigt men det hindrade inte han. Är han din biologiska bror? Kommer inte ihåg om det var hennes biologiska bror, tror inte det, kan ju ha betydelse.

    Men jag kan bara säga att känner du själv att du vill söka rötter och hälsa på i landet så tycker jag du ska kolla upp möjligheterna. Till landet kan du ju alltid resa medans att hitta rötter inte alls är så självklart, så jag förstår lite av ditt velande, tvekan och "feghet", var ju så med mig också. Var flera på resan som inte hade tillräcklig information för att hitta rötter eller som "bara" hittade fosterföräldrar istället, vilket också kan vara mycket betydelsefullt.

    Resan betydde otroligt mycket för mig, eftersom jag också lagt ner mycket tid och tankar på mitt ursprung. Men det är ju alltid så individuellt, det märkte man i gruppen också.

    Jag kommer självklart ha kontakt med min biologiska familj, ska plugga på min spanska och spara pengar för att förhoppningsvis inom en inte alls för lång framtid åka tillbaka och bara vara med dom. Tyckte jag fick en bra kontakt vilket jag är otroligt tacksam för.
    Har du mefrågor är det bara att skriva!

  • Next81

    Hej jag är också adopterad från Colombia, jag kom hit när jag var ca 3 mån gammal 1981 var året. Är också nyfiken på att hitta andra från samma land :)

Svar på tråden Adopterad från Colombia