• 91an

Tips på beg bil max 50.000:-

Tänkte börja kolla lite på en "ny" begagnad bil. Har i nuläget en 745:a -91 som jag börjar tröttna på pga allt strul som börjar komma...
    Tips mottages tacksamt på bilar som kostar högst 50.000:-

Kombi är inte så viktigt längre då vi inte längre använder den stora barnvagnen. Har kollat lite smått och kommit fram till att Mitsubishi Carisma kanske kan vara något? Känns som vettig storlek i alla fall. Någon som har en uppfattning om den bilen eller om andra modeller så skulle jag vara glad.

• Svar på tråden Tips på beg bil max 50.000:-
  • Rymdpappa

Visst är Mitsubishi Carisma en bra bil, men tyvärr har den inget bra värmepaket och man får oftast sitta och frysa då det är kallare än -10C. Det går ej att reglera värmeflödet på ett vettigt sätt för antingen så immar rutorna igen eller så blir man iskall om fötterna... tyvärr inget gyllene mellanläge där man kan fördela luften på rutorna och golvet samtidigt.

• Rymdpappa

Finns ett otal begagnade bilar att välja på i prisklassen upp till 50 000 kr. Jag tror att det är viktigast att man sätter upp några kriterier för vad det är för typ av egenskaper man önskar hos den bil man söker och vad bilen absolut inte får ha. Lite tips på styrkor och svagheter finns hos bilprovningen på begbilguiden.bilprovningen.se/
    Några punkter man bör kolla på är hjullager, spindelleder, stötdämpare... kolla växellåda, koppling, värmepaket (immar det på insidan av rutorna, konstig lukt, koll av motoroljan färg och lukt, kylarvätskan lukt... blockpackning kan vara dyrt att fixa...), rost. Annars när det gäller konkreta tips så finns det bl.a. Volvo 850, 855, 945, Saab 9-3 i de prisklasser du nämner... Lycka till!

• MaCCe

tjeniss..

har själv en 745 -89 haft i ett års tid.. kanón bil! inte den nyaste inte den snyggaste inte den snabbaste.. men f*n så mycket bil man får för pengarna.. det är ingen problem att skruva själv och så vidare.. skruvade i helgen, byte stiften, tändkablar, rotor, fördelar lock gick på runt 550 kr kostar ju inget å hålla på med bilen!

men vill man ha lite roligare bil med bra motor osv så kanske en passat variant 98- kan du hitta för runt 50 000 med 20 000 mil på mätare, audi 80 avant runt 25-40 tkr audi a6 första generationen, 94-> 25-45 tkr,, annars som tidigare 945,, vad vill du själv ha? en bil som alla ha eller en bil som är lite mera unik.. båda har sina för delar!! bror min har en audi a6 avant -99 (-00?) 4.2 quattro OJOJ vilken dröm! men volvon får nog hänga på ett tag till!

• 91an

Hej alla och tack för input!
    Jag har bestämt mig för att behålla 745:an ett tag till. Nu går den bra igen. Det var en lödning i det reläet som sitter på expansionskärlet (vad det nu heter) som såg lite tveksam ut. Så jag la på lite nytt och fräscht tenn. Sedan gick bilen perfekt igen.

• Jacan

Jag håller med BigBOned...Volvo e ju volvo lite omvårdnad på dom så rular dom dig livet ut..=)

• MaCCe

min svärfar har en 745-89 lika dan som min fast utan sänkningssats å "lulul" å den har gått långt över 54000 mil.. det är vad mätaren står på.. som stannade för ett par år sedan!

min har ju "bara" gått 27800

• Ravestream

har du bara en vagn så skulle jag kollapå en v40 2.0T
    Där får du en del för pengarna.

• jockis

kör en peugeot 306 1,8l insprytare kombi montana-00 och den startar i alla väder . bor i finland och här hade vi -32c. och den startar utan problem. prisklassen på den ligger runt 30 000 till 50 000:-

• GAMMD m 6 barn

Jag har en caravellebuss. Skitnöjd!!! Det är den långa modellen med 4-hjulsdrift. Det finns billiga sådana som gått som taxin. Jag kan ställa in min tvillingvagn utan att fälla ihop den

Lassemannen m, 6 ungar
Svar på tråden Tips på beg bil max 50.000:-