• Ståhlis

’Pappan kan skada barnet’

Kan någon med PLUS lägga upp en omröstning vilka som håller med eller inte med den här "damen".?

www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,980272,00.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-23 13:47:58:
    Äsch var inte meningen att det här skulle hamna i "pappagruppen" endast. Utan i allmänna rubriker dvs.... :/

• Svar på tråden ’Pappan kan skada barnet’
  • Joels Pappa

xylitol

Hon tycker att vi skall hålla oss borta tills barnet är 3 år eller nått.

Helt klart skall barnet ammas osv om det är möjligt, men anledningen att män inte skulle kunna tyda sitt barns signaler lika bra som mamman osv måste ju vara därför de inte får ta hand om barnet tillräckligt mycket, INTE därför kvinnor har mer hormoner när det har fött barn!?

Kolla in hur bra den här morsan va....

www.expressen.se/index.jsp

Man tycker ju att hennes överlägsna superhormoner borde ha stoppat henne...men men...

• xylitol

>Nej det var inte på skämt. Dahlström sa det i en intervju
    >med Svenska Dagbladets ledarskribent Maria Abrahamsson.

Lyssnade du på intervjun eller har du läst det?

• xylitol

Joels Pappa:

Lär dig en sak, tidningar skriver precis vad de vill. Antingen så visa vetenskapliga artiklar eller text direkt skrivna av Annica eller så kan du i princip sila bort 90% av allt.

Jag fattar inte att folk går på all skit som står i kvällblaskorna framförallt men även tidningar. Kvällsblaskorna har ju ett nytt batningsprogram varannan dag...

• Xerxez

Både och.

Jag kan lova att hon inte skojade. Matematik= mycket testosteron. Stora bröst=lite testosteron.

Post hoc ergo propter hoc
  • Joels Pappa

Vart kan man få tag på sanningen om det det skriv om då? Måste jag köpa hennes skitbok? :)

• xylitol

Joels Pappa:

Det är en konst att få fram sanningen idag, oavsett område så finns det många särintressen. Det alltid viktigt och dels fundera på om någon har något och vinna på att säga det den säger. Det är ett första bra filter som man kan lägga på. Man bör också använda det sunda förnuftet samt försök få information från flera källor, att något kan upprepas om och om igen.

Jag är själv mycket kunnig i annat område som är väldigt förknippat med åsikter, i princip 97% av allt som skriv inom detta område är totalt felaktigt. Det finns ingen som vinner på och berätta hur det faktiskt ligger till och då görs inte det

• xylitol

Xerxez:

>Jag kan lova att hon inte skojade.
    Nej det kan du inte, det är bara Annica som vet exakt vad hon menade.

Iofs så är det inte helt ologiskt om det är så att bröstens storlek har en koppling till testosteron. Att testosteron påverkar människor (könsligt) starkt är väl få som inte håller med om?
    Om fettcellerna i brösten också påverkas av testosteron så borde det finnas en koppling. Jag tvivlar på att det det finns någon vetenskaplig studie i detta och jag tvivlar starkt på att Annica hävdat att det finns någon sådan studie med

• Xerxez

xylitol

Då blir det så. Du anser att hon i stort sätt har rätt, jag tvärt om.

Post hoc ergo propter hoc
  • Joels Pappa

Jag spenderade en stund på att googla lite om henne, kort sagt så har hon "kommit på" att det e är skilland på män o kvinnors hjärnor...*WOW* vilken snilleblixt :)

• Mikkel räv

Xylitol - "Vi är SÄMRE när barnet är litet (under ett år). Det är väl få familjer som ens skulle fundera på att pappan tog hela ansvaret över en unge första året, man kan ju fråga sig varför

Alla vet ju att det är så här, ändå blir folk upprörda när någon faktiskt säger som det är."

Jag lever i ett förhållande, där jag har haft en stor del av ansvaret för båda våra barn under deras första levnadsår. Det har i och för sig tyvärr berott mycket på sjukdom, men det har ändå varit så.
    Jag tror inte att jag har varit sämre än min fru på att ta hand om min son och min dotter, även om jag inte har ammat dem.
    När du säger att "det är så här" tycker jag att du gör en generalisering som heter duga, som jag upplever inte har något med i alla fall min verklighet att göra.

Anledningen till att "folk" blir upprörda kan kanske vara att de har liknande upplevelser som jag? Jag tror att det faktiskt finns en hel del familjer som låter pappan ha ansvaret även för små barn, och jag tycker att du gör alla en otjänst genom att uttala dig som om vi pappor som gjort det skulle ha varit ett sämre andrahandsval.

Vilken förälder som är "bäst" på att ta hand om barnen måste väl ändå variera? Oftast tror jag väl att det är båda föräldrarna tillsammans som är det optimala.

Som någon annan här på FL skrev: "Bra föräldraskap sitter inte i brösten". Jag skulle vilja tilläga "inte enbart i en kvinnohjärna heller".

• Robot

Visst ligger det lite i vad hon säger även om det är mycket grovt överdrivet, som jag uppfattar det är det ingen större skilnad på mig och min tjej i vad det gäller barnhantering, förutom att hon har ammat barnen. hon är visserligen något mjukare, något mer tålamod, vi kompliterar varandra, jag har aldrig ens funderat på att det skulle vara svårt eller konstigt att hon åkte hemmifrån och jag är själv med barnen. och det är aldrig något problem, måste säga att jag upplever det som att jag är en mycket bättre förälder när min sambo inte är hemma, som kille tar man då hela ansvaret på ett annat sätt, man gör på sitt sätt mer, och det går lika bra. om inte bättre, för jag är altid mycket mer efektiv, ex vid blöjbyten osv. kramar och pussar på barnen i princip helatiden. har aldrig varigt hårdhänt mot dom och kommer aldrig att vara det.

tror att det största hindret för en pappa att verkligen vara en fullfjäderspappa kan vara mammorna och deras omständiga ideer..

• Bollibompa

Äsch det är bara bullshit! Konstigt att en sån beläst person uttalar sig på så vaga grunder. Det känns verkligen mer som att det är en 65-årig tant med ett "mansproblem" som har åsikter än en professor som uttalar sig på vetenskaplig grund. Vem som är lämplig att ta hand om småbarn hör mer till vilken personlighet man har än genus.

• Forsen69

Ja, det är tråkigt att Aftonbladet trycker en sådan artikel. Man skall dock komma ihåg att dennan dam börjar komma till åren och troligen vill ha lite uppmärksamhet och går väl snart i pension, så hon kan väl skriva lite vad hon vill. Men det ursäktar ju inte Aftonbladet, som trycker det.

www.pappa-barn.se

• Buffyhusse

Här är en referens till artikel i SvD där Annika Dahlström talar om (via Maria Abrahamssons penna) "platta bröst" (längst ner i artikeln). Döm själva om hon skämtar eller inte (alternativt: döm själva om Maria Abrahamsson förvanskar Dahlströms idéer, alternativt: döm själva om hela artikeln är fejkad). www.svd.se/dynamiskt/ledare/did_7917995.asp

Xylitol: Håller med dig om att man ska läsa allt med kritisk distans. Det inkluderar vetenskaplig forskning. Det är inte bara tidningar som "skriver precis vad de vill", det gör forskare också.

Så, har vi verkligen varit på månen, finns alls Annika Dahlström, finns jag? The plot thickens

• PappaEmil

den där "kvinnan" säger alltså som så att pappor är värdelösa med barn och att vi bara skadar barnen. Jag tycker att hon kan släppa sina fördomar och vakna upp till verkligheten. Altt det hon hade skrivit kunde lika gärna vara en kvina som gör oxå för att det är inte bara pappor det kan vara mammor oxå. För att hon beskriver oansvariga föräldrar men såvitt jag vet så finns det oansvariga föräldrar av båda könen.

• 855 GLT

Jag blir skitförbannad först. sedan när jag tänker efter kanske subban har lite rätt:( men min största o första tanke är att människan är tokig. även om hn har ett vackert efternamn. dock inte släkt med mig hoppas jag....

• Danneman27

Varför skulle inte en pappa kunna ta ansvaret över barn det första året? Själv har jag pga min sambos sjukdom tagit ansvar för våra tvillingar från deras första levnadsvecka. Tror inte att kön avgör vem som är bäst lämpad att ta hand om ett barn (eller flera barn). Kanske kan vi i framtiden skratta åt dessa löjliga diskussioner som vi idag gör åt nazisternas rasbiologiska experiment eller varför inte ta fram en gammal uppslagsbok från början av 1900-talet och läsa vad som står om främmande folkslag? Normer värderingar och attityder i samhället förändras, tyvärr inte tilltäckligt fort.

• essarf

Detta är om möjligt det sjukaste jag läst. Det är 100% likställt med att säga att det är direkt skadligt för samhället om kvinnor har andra yrken än vård och omsorg! Hon borde istället lägga upp argumentet att män bör ha dubbla lönen enligt kvinnor, lagstadgat. Om vi inte ska ta hand om barn, måste vi ju tjäna pengar till mat, ellerhur?! .. Nej, någon bör gräva ner tanten. Vad hade hänt om en manlig professor gått ut och sågat kvinnors kompetens i arbetslivet?! Uppror, minst sagt. Män är minst lika bra som kvinnor på att ta hand om barn. Skillnader i kompetens är endast individuella avvikelser.

• paTrust

Vilken j-la sjuk människa... fattar inte vart man får sånna ideer ifrån... isf kan jag säga samma sak om mammorna... ja, eftersom jag tycks ha lika mycket belägg för det som hon har om pappor.

Svar på tråden ’Pappan kan skada barnet’