Svenskar i Italien.........del 7!
Då var det dags för 7:e tråden!!!!!
Då var det dags för 7:e tråden!!!!!
Tuntalisa: Verkar olika hur strikta de är i det där. Men det är ju bättre för dig! Då finns det så många fler att välja på.
Oj, redan myggor. Här verkar de inte tittat fram än...ta i trä.
Men varmt är det. Har gjort cambio di stagione i skåpen...köpt lite nya kläder och skor till Ale...och det blir nog mer så småningom. Har varit på marknaden idag. Trevligt att komma ut lite men hu så varmt.
I eftermiddag blir det barnkalas. (grannens son) Får ser hur Ale mår. Han har varit lite gnällig sa att han hade ont i magen sedan bajsade han 1kg (ursäkta detaljerna) och swdan verkade han må bättre. Han har kindtänder på g också. Stackaren.
Lifesign1: Välkommen hit! Bor i Rom så tyvärr är det inte nära Pisa...minns inte om det är någon mer i närheten. Men det är i alla fall roligt att vi hela tiden blir fler här!
Hej!
Vet ni nagon bra samlings-CD med barnlatar pa italienska? Med de mest kända sangerna som alla barn kan typ... Jag har en hel del pa svenska men det är ju lätt att köpa för jag vet ju vilka som är de vanligaste sangerna.
Tuntalisa: Zecchino d'oro sångerna kan ALLA italienska barn. Il coccodrillo come fa, nella vecchia fattoria, 44 gatti osv. De är typ som våra solstrålarna.
Tack
Ska ut i affärerna och leta i helgen.
Så lite så. Sitter här och kämpar med en unge som väääägrar sova middag (ja...eller vad det nu blir såhär dags). Förstår väl jag det...han vill vara ute med kusinerna i värmen.
Jag ska precis aka hem fran jobbet och krama min lilla flicka!!! Igar kunde hon sitta upp nästan 1 minut alldeles själv. Ska man da skriva gardagens datum i boken eller hur lang tid maste hon kunna sitta...?
Jag skrev inget datum i boken på det utan ca månad. För jag tittade på att han kunde sitta ordentligt utan stöd. Men klart du kan skriva i gårdagens datum. Hon satt ju faktiskt själv. Vad duktig hon är! Vad fort det går de lär sig hela tiden nya saker.
Måste fylla i några tänder i boken nu när jag tänker på det.
Jag ger upp sövandet. Han vill helt enkelt inte och nu är det sent.
Ciao tutte!!!
Vet inte om jag passar in eller inte här men tro jag gör det även om jag för tillfället bor i sverige. Flyttade hem i oktober efter 7 år i Modena. Fick förmgatt jag skulle försöka ta tag i mina studier och studera vidare. Eftersom det är så fruktansvärt dyrt i Italien att plugga så packade jag och åkte hem. Behövde även ta en paus...
Bodde sen 3 år med min lillebror och hans sambo. Och de ville flytta och skaffa eget...(who blames them )Och min pojkvän känner sig inte redo att flytta hemmifrån ännu
Vilket gjorde att jag inte hade råd att skaffa en annan lägenhet...Med den lönen jag hade var det stört omöjligt...
Dessutom så är situationen ganska hopplös med min pojkväns familj... Såg att några utav er har haft det jobbigt med svär"familjen"... Låt mig sälla mig till er skara ...
När jag och pojkvännen varit tillsammans i 1,5 år så bestämde sig hans familj för att jag inte dög...(mer info finns i min pres )
Jag sitter nu fast här i sverige och längtar ner... vill ner och äta gelato i parken... ta weekend tripper till Milano Marittima... eller långhelger i Marcelli di Numana... Vill ta en öl med kompisarna nån gång i veckan... vill till och med se italiensk tv (har bara Rai 1 och Rai 2 här via digital tv... vill ju se Mediaset
)
Nåja...
Alla prossima!!!
Hej hej *vinkar*
Här kommer jag igen med en sån där turistig fråga
Vi tänkte skaffa oss ett bensinkort som vi tankar på under resan och som vi sedan delar räkningen på (vi är ju två familjer i en minibuss) - shell kändes ju som det uppenbara valet men nu verkar det som om vanliga shell-kort inte fungerar i Italien?? Finns det något annat bensinkort som fungerar och som ni kan rekommendera?
Hej alla nya!
Carla: min man har pratat med prästen och han sade att det räcker med en som talar italienska och är katolik (döpt osv nämnde han inte). Ja, det är vad som gäller i var kyrka...
Idag är min "hemmadag". Jag jobbar inte onsdagar. Vi har varit runt och gjort massa ärenden. Nu är jag helt slut!
Tuntalisa: Skönt då finns det kanske mer att välja på. Konstigt bara att kriterierna är så extremt olika beroende på vem man pratar med.
Här är det röd dag så det är helt folktomt i Rom...ja på italienare . Känns som söndag.
Hela norra italien var nog och shoppade i schweiz Jättemycket folk i affärerna igar.
Hej! Ja, jag var inte i Rom igår, vi tog måndag och tisdag ledigt för en sista semester på tu man hand i Toscana. Härligt, men oj vad jobbigt att knalla upp och ner i byarna när man är gravid Vi hade tur och slapp bilköer på hemvägen, pfiu!
Slurpan: ja, det låter ju inte som att du har en så lätt situation... Jag har själv inte haft problem med styvfamiljen, men jag har hört att många har haft det så du är knappast ensam.
Hur du kan sakna mediaset övergår dock mitt förstånd!
Hej
Forlat...ar SA dalig pa att skriva...& nu har jag haft Ida i over en vecka oxo *lycklig* ...hade 2-ars kalas for henne har...och jag fyllde *gulp* 30
...redan??? Kanner mig som en 18-aring!
Hoppas allt ar val med er
(finns nya bilder i galleriet )
Grattis Lilou!!
Och TACK ànnu en gàng fòr tipset om avhandlingen ciao! Det var ju verkligen intressant att làsa, nu àr jag inte lika irriterad pà mammorna/nonnorna i parken làngre...
men dàremot lite orolig fòr mina sòner dà i princip varenda en av killarna i Rom-undersòkningen med svensk mamma (och italiensk pappa) saknade en "varm och kàrleksfull mamma"
Ar det nàgon mer som har làst den?
Grattis på födelsedagen Lilou!
tigre: nej jag har inte läst den än...den är ju lång!