• miffokarnevalen

Hon vill skaffa barn. Jag är mer tveksam...

Jag postade texten nedan under "planerar barn", men blev tipsad att posta även här, då responsen kanske skulle bli bättre... Vi får väl se...

Jag har sett att det finns en hel del trådar ang. hur tjejer vill "övertala" sin partner att skaffa barn... Själv funderade jag på om jag skulle starta en tråd om hur man övertalar sin partner att INTE vilja ha barn men...

Jag har varit tillsammans med en tjej sedan snart ett år. Hon är 28 (snart 29) och jag är 31. Än så länge bor vi på skiljda håll.
    Redan från start har hon berättat att barn är en stor önskan. Hon berättade detta för mig då hon i tidigare förhållanden blivit lämnad när barn kommit på tal. De män/pojkar hon varit tillsammans med ville helt enkelt inte ha barn, iaf inte då. På samma sätt har jag varit öppen mot henne och sagt att jag inte känner någon direkt längtan efter barn. Jag känner mig inte HELT främmande inför det heller, vilket jag gjorde när jag var yngre, men jag känner, som sagt, ingen längtan efter barn på samma sätt som hon gör.
    Vi har pratat om detta ett antal gånger under den tid vi varit tillsammans och jag har tänkt på det rätt ofta under tiden åxå.
    Hon känner att tiden börjar rinna iväg och vill gärna veta om jag vill skaffa barn. Inte nödvändigtvis just nu, men hon skulle gärna vilja ha en bekräftelse på att jag vill ha barn i framtiden. Jag önskar såklart att jag kunde ge henne ett rungande "JA!" som svar på på det, men eftersom att jag själv känner mig osäker så vill jag ju inte ge henne några garantier, såklart.
    Jag känner att jag vill ha flyttat ihop och bott ett tag ihop och känna att det funkar innan jag börjar fundera på att skaffa barn... Hon vill gärna vara ganska säker på att det KOMMER barn, innan hon vill flytta ihop...

Bidragande orsaker till att jag känner mig osäker är att jag, för det första, känner mig väldigt tafatt i barns sällskap. Vad ska jag säga? Vad ska jag göra? Vad tycker de är kul? En massa sådant. Det känns alltså inte alls naturligt för mig att umgås/leka med barn. Ändå kan jag själv tycka att jag är "barnslig" och har barnasinnet kvar...
    En annan orsak är min egen relation till mina föräldrar. Jag kan inte säga att den är DÅLIG, men den har väl inte alltid varit vad jag önskat kanske. Vi har, sedan jag var en 11-12 år, haft väldigt svårt att prata om saker med dem. Vi har inte haft någon bra relation och kunnat prata om svåra saker och vi har sällan gjort "saker" ihop osv...
    Det har visserligen, väldigt långsamt, blivit lite bättre sedan jag flyttade hemmifrån när jag var 22, men den är fortfarande "ansträngd", kan man säga. Däremot har de alltid funnits där om jag haft problem ekonomiskt och så... Det jag menar är: Vad var det som gick snett i relationen med mina föräldrar och vad gör jag för att undvika att det skulle bli likadant med mina framtida barn, om jag skaffar några?
    Den tredje orsaken att jag känner mig osäker är att jag undrar om jag själv skulle vara otillräcklig... Jag oroar mig alltså över om jag skulle klara av att uppfostra barn och allt som hör till... Hon förstår inte alls min oro över detta och har påpekat att jag ju lyckats bra med den hund jag har... Även om jag inser att likheterna är stora mellan barn och hund så känns barn ändå på något vis så otroligt mycket större...

Samtidigt som jag är väldigt osäker på detdär med att skaffa barn så kan jag tycka att det verkar mysigt att "bygga bo" och bilda familj...

Nu när ni fått lite bakgrundsinformation så kanske jag kan ställa min fråga åxå...

Den är kanske i första hand riktad till män som varit i en situation som liknar min. Män vars sambo velat ha barn, medan han varit tveksam.
    Hur har ni gjort? Har ni skaffat barn ändå? Hur har det kännts när hon blivit gravid och ni inser att barnet är på väg? Hur har det kännts när barnet kommit till världen? Har ni växt med uppgiften? Har ni blivit "omvända"?
    Är det någon som fotfarande, efter födseln, tyckt att det kännts fel? Efter något år?

Självklart får kvinnor som har erfarenhet av liknande situationer åxå svara, fast det är kanske mest sett från "den andra sidan" då...

Jag är tacksam för alla erfarenheter och synpunkter, så dra er inte för att svara!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hon vill skaffa barn. Jag är mer tveksam...
  • Kotti

Jag tror inte att det finns nå´n "rätt tid" för att skaffa barn. Men samtidigt har jag aldrig hört talas om att någon har ångrat sina barn. D e nog klokt av dig, att du vill att ni ska ha bott ihop ett tag innan.

Att vara med andras barn är inte detsamma som att va med sina egna. Min sambo var mycket tveksam innan vi bestämde oss för att ha vår son. Nu när han är född så finns det inget bättre..
    Man blir helt uppfylld av det nya lilla liv som kommit till en, och man ser varje litet framsteg som nå´t stort, och varje litet leende träffar direkt i hjärtat. Min sambo är superstolt över vår lilla ängel.

Jag vill inte påstå att graviditeten är lätt, men när man upplevt en förlossning tillsammans så glömmer man allt annat..

Lycka till, hur det än går, men va ärlig mot din tjej och gör inget som inte känns bra..

• Fred

Det kommer ingen rätt tid, du kommer aldrig (troligtvis) känna att fan nu vill jag ha barn, jag är mogen för det.. så var det inte för mig iallafall..

träffade min tjej, vi vart kära, ingen av oss ville ha barn, båda mitt i karriären, bode inte ihopp.. blev gravida genom minipiller..

graviditeten var som ett helvete på jorden, dels att tjejen fick en annan personlighet, lite som en demon eller annan av gud typ.. sedan kom barnet, skrikande skrikande i månader,, gaaah fan va jobbigt, sen händer något, sakta sakta... sen helt plötsligt vart man som 100% förälder, man glider in i det. det kommer av sig själv.

Har du hyfsad ekonomi/jobb. har hon.. du älskar henne och hon älskar dig? då är det bara att köra, sluta vela och fjanta. det är bara att köra. Men du ska veta att ditt liv kommer att se betydligt anorlunda ut, från den dagen ni plussar. totalt anorlunda. men inte sämre.

• Jahapp

Spontant tycker jag att det inte är fel att man i alla fall har bott ihop ett tag innan det blir dags för barn. Den person man skaffar barn med kommer man alltid ha ett förhållande till och för barnets skull måste det förhållandet funka bra (även om man flyttar isär).
    Är alltså bara min åsikt och det finns säkert många som träffas, blir med barn och flyttar ihop på en gång och det finns säkert många som tycker att det har funkat bra.
    Men ska jag ge ett råd så är det: Flytta ihop, avvakta nått år och dra sedan igång verkstan.
    Lycka till!

• swesse

Min situation var visserligen lite annorlunda än din, men påminner i stora drag om varandra.

Vi hade endast varit tillsammans i 6 månader, men känt varandra ett bra tag när hon blev gravid, trots vissa försiktighetsåtgärder. Jag var väldigt motsträvig och i vissa perioder faktiskt rent av elak mot min tjej. Man kan nog säga att jag inte var redo att säga "jag vill ha barn"... Som någon skrev, så känns det som att majoriteten män/killar aldrig blir det, kan det stämma?

Idag, endast 26år och vår dotter är nu 2, båda pluggade ända till dess att barnet kom, så vår ekonomi var verkligen inte god.
    Allt har förändrats, vi tränar inte lika mycket eller umgås med vänner i samma utsträckning. Tid med släkt och familj, samt även jobbet gör att inte mycket blir kvar.

Barn tar väldigt mycket tid, inte bara direkt, utan indirekt tid också. Allting bör göras efter barnets mat och sov tider exempelvis, vilket gör att ta en kvällspromenad inte är det smidigaste.

Rakt ut, så spelar det ingen roll hur jobbigt det än är ibland, det är värt det, skratt, kramar, pussar eller första ordet. Några exempel som man inte skulle klara sig utan.

Vill du därför ha barn nån gång, varför då vänta? Kör på!

• Anders80

Har inte blivit pappa "på riktigt" ännu, men jag ser mycket framemot det hela, även om jag också var både orolig och tveksam innan.
    MEN pröva först att bo ihop innan ni skaffar barn. Det är nog påfrestande stundtals utan barn. SÅ flytta ihop och vänj er vid det först, och om ni efter drygt ett år fortfarande vill bå ihop så kan ni nog mer fundera på barn. Och jag tror inte att du bör gå och vänta på det perfekta tillfället.

Lycka till men flytt, bebis och att bo ihop.

• miffokarnevalen

Hej...

Och tack allihopa som svarat!

Till viss del kan man väl bekräfta det jag funderat över... Att män mer sällan verkar känna att "Nu vill jag ha barn", men att de väer in i det under graviditeten och de första åren och sedan är barnet ALLT...

• kontirio

Håller med flera andra som skrivit här inne. Man blir aldrig helt redo, hur man än gör. Mammorna blir det inte heller, de är precis lika rädda och oroliga som vi, däremot har de en biologisk klocka som driver på.

Livet tar inte slut bara för att man skaffar barn. Däremot blir livet aldrig som det var innan. Spontan fika med en kompis på väg hem från jobbet? Glöm det, då missar du nattningen. Sticka iväg med kompisar till parken och sparka boll? Först skall du ha med mat och tillräckligt med kläder till knodden, vagnen, leksaker ifall knodden ledsnar, och så får du vara beredd på att dra hem när det är som roligast. Ditt liv är inte ditt eget längre, men som någon annan skrev så betyder det inte per automatik att det är av ondo. Kan såhär efter att ha torkat spyor i några dagar, haft badkaret fullt med nedspydda sängkläder och gosedjur i väntan på tvättid, vakat halva nätterna och sovit fjäderlätt i väntan på nästa spyattack (som självklart aldrig kommer när man är beredd) säga att jag inte skulle byta bort det för allt i världen. Gosa på morgonen med en liten knodd, spontana kramar och pussar, en ettochetthalvtåring som härmar pappa i allt för att han vill vara som pappa, det helt hjärtliga och oförställda skrattet som bubblar i honom när pappa busar med honom, det får en att smälta till en våt fläck och framkallar emellanåt en liten tår i ögonvrån.

Så nej, man blir egentligen aldrig redo. Det var iaf inte jag. Men såhär i efterhand känns det som om jag inte hade behövt vänta så länge.

Dock, som andra skrev, det är en väldigt bra idé att bo ihop ett tag först. När det krisar sig med barnet, båda lider enormt av sömnbrist, barnet får kolik, blir magsjukt och allt annat som hör till, då behöver man verkligen känna varandra. Man måste veta "Den här varelsen som står där med stripigt hår, tårarna sprutar och hon gapar otidigheter, det är inte min sambo/fru, det är sömnbristmonstret". Annars blir det lätt fel, det finns en anledning till att så många relationer spricker under barnets första år.

Och du, glöm inte diskutera barnuppfostran! Det är rätt bra att ha pratat om det INNAN man sitter där med en illbatting som tycker att det roligaste i livet är att välta TVn.

• LHW

Tafatthet, obekväm med andra barn, fantasilös med barn osäker på om jag verkligen ville bli pappa. Så kände jag mig också innan vi skaffade barn. Men det försvann totalt efter 2-3 månader. Men det tog ett tag innan den där översvällande kärleken till min lilla tjej kom fram. Men nu ... helt fantastiskt! Livet bli som redan sagts annorlunda men absolut till det bättre!
    Eftersom det verkar som du mest känner osäkerhet inför barn och inte direkt motstånd så tror jag säkert att det går bra den dagen du blir pappa. Tycker dock du resonerar vettigt i att ni borde bo ihop ett tag innan ni skaffar barn. Det är väl trots allt dig hon älskar och inte bara barnet du eventuellt kan ge henne?

Svar på tråden Hon vill skaffa barn. Jag är mer tveksam...