• Sofiko

Svenskar i Grekland

Hej ni svenskar som är bosatta i Grekland!

Jag är en snart 29-åring tjej som bor i Athen med min man och som nu väntar smått. Vi ska bli föräldrar i juni 2007 och är så förväntansfulla. Jag hat bott här i nästan 7 år och trivs super. Nu skulle det vara kul att få kontakt me andra svenskar som bor i Grekland och som har eller som väntar barn.

Skriv gärna ett inlägg så diskutionerna kan börja

Kram
    Sofia

• Svar på tråden Svenskar i Grekland
  • tvåan i april

Hej MariLo- kul att du också hänger med. Vart bor du?
    Jobbar du här? Vart födde du tvåan? hihi många frågor....
    Jag har också funderat om det är bara för pengarna han vill ha såå många undersökningar och ul varje gång, men det verkar vara vanligt här! Jag pratar inte grekiska och är så glad för att jag hittat en läkare som jobbat i sverige 22 år och pratar svenska med mig...annars hade jag nog inte vågat föda här...!
    Det blir på Yazo (hihi vad det såg konstigt ut på swe) för min del.
    Ha det bra, håller tummarna för dig att det tar sig snart!

• sokratez mor

Tjena!!!!
    Blev glad när jag just läste om dig!!Visseligen bor vi inte i Grekland men vi är där titt som tätt.Vi bor i ett område i Athen som heter (kato) Petralona, 2 stationer från Monastiraki.Är precis som du gift med en grek som jag träffade på Naprapatutbildningen och vi har 2 underbara barn, Sokratez och Nike.Vart bor ni????

• tvåan i april

Vi bor i Nea Eritrea/Kifisia :)

• Sofiko

MariLo och Sokratezmor: Jag bor i Maroussi! Va kul med fler svenskar i grekland eller gifta med greker.

Jag har inte varit har pa ett tag och kommer nog inte komma in igen forran nasta vecka...vi byter internetleverantor och det tar sin tid har. Nu ar jag pa jobbet och skriver en rad! Vi ska pa UL idag och se om lillen vaxer som han ska. magen blir iallafall storre och storre...jag som klagade over den, puh! Vi hors snart! Kram

• KretaJo

Jag bor på Kreta sen maj förra året, blev kär i och flyttade in hos Aris i juni. I januari var vi i Indien på semester och blev gravida trots prev. Så nu blir min förlängda grelandssemester permanent. Känner inga andra svenskar här och känner mig ganska lost. Men är optimist och tror att allt ska gå bra.

All info om vad som väntar mig i den grekiska sjukvården är välkommen!

Jag är i v. 7+0 idag.

• KretaJo

Hej igen! Var tog alla greklandssvenskar vägen? Skulle vara så trevligt att ha någon att prata med...

• tvåan i april

Hej ,har haft fullt upp i helgen:)
    Visst är det härligt med våren här i grekland!!
    Trivs du bra på Kreta? Bor ni i någon stad eller på landsbyggden?
    Jag går till en privat läkare/gyn som har jobbat i sverige i 22 år och det känns bra eftersom att min grekiska inte skulle räcka till :), han ska vara med vid förlossningen också!
    Pratar du grekiska redan?
    Är det ditt första barn? Hur mår du?

• KretaJo

Hej!

Ja, det är mitt första barn och jag pratar knappt nån grekiska alls. Vi har änsålänge bara gjort ett besök hos läkare och hans engelska var bra, och det är allt jag begär.

Jag bor i en by på södra Kreta, Paleohora, smockfull på sommaren och död på vintern, personligen gillar jag kontrasten.

Jag älskar Kreta och blivande pappan och känner att graviditeten och barnaskaffande absolut kan gå bra trots att det inte var planerat. Dock finns det många frågetecken.

Just nu undersöker Aris (pappan) försäkringar för mig eftersom vi inte är gifta, men det verkar läskigt dyrt, har hört overkliga summor. Så nu är frågan om vi kanske borde gifta oss nu till sommaren, för då ingår jag tydligen i hans försäkring. Dessutom blir det en bättre situation för bebis med gifta föräldrar i Grekland, iaf i en by på Kreta. Jag har inget emot att gifta mig, har jag gått med på att skaffa barn med honom så är äktenskap ingen stor bit i det hela anser jag. Grejen är väl att jag hellre sett att vi gifte oss av mer romantiska anledningar, inte för att det ska bli enklare ekonomiskt. Ja, jag vet inte... Hur är du försäkrad? Och vilka kostnader får man räkna med vid undersökningar och förlossning?

Jag har dessutom nyss ansökt om permanent uppehållstillstånd (ca två dagar innan jag fick reda på graviditeten), så det är mycket i görningen just nu.

• tvåan i april

Åh vad kul med bröllop, det kan ju bil väldigt romantiskt ändå... Kul då har du ju mycket att se fram emot i sommar och planera :)
    Skönt att du har hittat en läkare som du trivs med, det är ju det viktigaste!
    På privata kliniker kan dom ju ta vilka summor dom vill och min tar nog i exrta eftersom att han vet att vi får tillbaka pengarna från den svenska försäkringen....Han tar 100 euro varje besök och då gör han också ul varje gång.
    Men jag tror Sofiko betalar runt 40 euro hos privat med ul och undersökning, om jag inte mins fel!
    Min man är anställd i sverige och utsänd tillfälligt därifrån så vi är skrivna i swe och försäkrade där! Så alla regler vad gäller försäkringar här har vi inte tagit reda på.
    Lycka till, hoppas att du hittar alla svaren :)

• KretaJo

Ok, ja, min läkare tar 40 euro per besök också, vilket man ju får tillbaka sedan om man är rätt försäkrad. Eftersom jag nu blir folkbokförd här och min sambo är grek redan så blir det ju omöjligt för mig att ha en svensk försäkring, och huvva vad dyra förs är här! Men det löser väl sig.

Ja, bröllop ja, vi pratade om det för första gången idag så just nu känns det så omtumlande... Men jag antar att ett litet bröllop inte kan skada, bara det inte bli för stort och stressigt, mannen har stor (och då menar jag verkligen stor) släkt och jag har varit med på bröllop i släkten och aldrig att de rymmer mindre än 300 pers (då anses det som ganska litet och intimt).

Jösses ja vad saker händer fort. Men jag är helt optimistiks och tycker att det känns jättespännande och mysigt, och helt rätt.

Vi har nästa besök hos gyn den 19/3, då är jag i v 10, ska bli jättekul!

Tack för supporten!

• kulmtips

Hej! Jag undrar om det finns någon som flyttat till Grekland som skulle vilja ställa upp på en intervju om det? Vet inte om det anses som reklam ifall jag nämner sidan. Men det är en sida som skriver mycket om allt som berör bostadsinspiration såsom flytt, inredning, information och guider

Svar på tråden Svenskar i Grekland