• Tisdag

Bakåtvänd bilstol i Tyskland?

Vet någon var man kan köpa bakåtvända bilstolar i Tyskland? Jag bor i Hamburg. De affärer jag kollat säger att det är säkrare än framåtvänd men ändå inte säljs här. Finns det någon bra webshop kanske? Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Bakåtvänd bilstol i Tyskland?
  • Oui

Visst e det konstigt? Man vill väl det bästa för sitt barn var man än bor?

Vi bor i Österrike och skall oxå köpa bilbarnstol snart och vill givetvis ha en bakåtvänd.

Men britax römer och acta graco bordet väl finnas även i Tyskland?

• Tisdag

Tack! Trots att märkena finns verkar inte de bakåtvända modellerna finnas. Tex på www.britax-roemer.de finns bara framåtvända... Även för MaxiCosi. Modellen Mobi verkar bara finnas i Norden, kan inte hitta den någonstans här eller på tyska websidor. I värsta fall får man väl beställa från Sverige.

• lexa

I england kan man köpa Britax first class den går att ha både fram och bakåt.
    Kanske säljs den i tyskland?

• Ragnar

Jag bor på Island och hade samma problem när vi köpte bilstol. Det slutade med att vi köpte en i Sverige.
    Nu lite mer än 1 år senare började en affär att sälja bakåtvända bilstolar och förra veckan var det två artiklar i tidningen om hur mycket säkrare bakåtvända bilstolar är. Så nu tror jag att kommer att bli vanligare här. Annars trodde jag att Tyskland hade kommit lite längre när det gällde säkerhet.

• Oui

Du har rätt Det verkar faktiskt som att de inte säljer bakåtvända stolar här.

Undrar varför det är så. Nån som vet?

Vi får väl oxå köpa en i Sverige då...

• katinka1

Lägg nert. Finns inga bakatvända stolar i Tyskland.... Var glad att du har sa kort väg till Sverige.

Det är helt enkelt sa att tyskarna inte har kommit sa langt med säkerheten. Kolla hur det är med säkerhetsbältet. När infördes det i Tyskland och när i Sverige? Cykelhjälm för barn? Det finns tusen exempel.

Jag kollade för skoj skull pa ADAC's hemsida om bakatvända stolar. Det star typ att 0+ är till för att barn ska kunna sitta bakatvänd tills de är 18 manader (hm sonen var 9 manader när han vuxit ur babysafen). För övrigt är det egentligen säkrare att aka bakatvänt men mycket krangligt att installera stolen.....

Lycka till - och om du ända hittar en stol i Tyskland sa säg till. Kan vara bra att veta tills nästa barn

• Oui

Jag bor ju i Österrike så det är ju inte riktigt samma sak som Tyskland. Jag frågade i en babyaffär efter en bakåtvänd bilbarnstol och det visade sig att de kunde beställa en besafe. 8 veckor skulle det ta.

Kanske kan de beställa i nån babyaffär i Tyskland oxå? Babyone hette den affären jag var i och den är ganska välsorterad.

• Tisdag

Tack alla för hjälpen. Jag har nu varit runt i fler affärer och det bästa resultatet var på BabyDorf där de kände till det norska märket HTS. Däremot behövde de beställa minst 8 ex åt gången och de ville de inte bara för min skull.

Men, hör och häpna, det finns faktiskt en tysk online shop: www.mywavo.com/. Stolen verkar vara bra i test också. Säljs även bl.a. i Sverige som bimbofix. Se www.fairbimbofix.com, även för andra länder.

Om allt går i lås kommer vi nog köpa en begagnad stol från en kontakt på svenska kyrkan. Kan också vara ett tips - sätt upp lappar och börja höra er för i god tid på "svenskställen".

Jag återkommer om jag hittar något mer. Kör försiktigt!

• Oui

Halloj!

www.babyland.se kan man köpa bakåtvända bilbarnstolar och de levererar inom EU

Kan vara bra att veta ifall man behöver en till nångång.

Jag har varit i Sverige och köpt en nu....

Svar på tråden Bakåtvänd bilstol i Tyskland?