• LilleSkutt

Ökar koffein risken för missfall?

Hej!
    Läste på www.osynligabarn.se att man gjort en studie i USA där det visat sig att risken för missfall ökar 3 gånger om mannen(!) dricker 3 koppar kaffe om dagen. Min sambo bäljar i sig massor av kaffe och jag har nu haft 3 mf... Han har precis slutat snusa så det känns lite taskigt att be honom sluta dricka kaffe också... Någon som hört något om detta?!?

• Svar på tråden Ökar koffein risken för missfall?
  • nea74

Jag har läst någonstans att kvinnan inte ska dricka mer än tre koppar kaffe/dag om hon är gravid. Någon annanstans har jag läst att kaffe kan pigga upp spermierna?!??! Det finns antagligen en massa åsikter och teorier om detta!

• LilleSkutt

Ja, jag har också hört att koffein piggar upp spermierna... Konstigt! Får fundera över om jag ska övertala sambon att dra ner på kaffet, det kan ju inte skada i alla fall! Det skulle bara vara så skönt att få en förklaring till missfallen eller åtminstone kunna göra något annorlunda inför nästa gång!

• Mael

Om spermier och kaffe vet jag ingenting, men det stämmer som nea74 skriver att koffein intag hos kvinnan ökar risken för missfall. Det finns dansk och amerikansk forskning som mycket tydligt visar att så är fallet och på åtminstone en IVF-klinik i Danmark som jag känner till har de sett tydliga förbättringar i statisktiken på fullgångna grav efter iv bland kvinnor som kraftigt dragit ner sitt koffeinintag.

Är man inte ovanligt lättpåverkad av koffein (vilket jag är, börjar skaka av en dubbel espresso) är det nog måttlighet som gäller. Jag har dock slutat dricka kaffe, te och cola helt och hållet under grav. Har 3 mf då jag drack kaffe som vanligt, en grav som klarade sig till v 20 (avbröt pga ryggmärgsbråck)  då jag inte drack kaffe. Måste ju inte ha berott på just det, men jag vet hur jag gör om vi lyckas bli gravida igen...

• sporty74

Hej!

Tror inte att dina missfall beror på din mans kaffe intag. Såg ett program på TV härom kvällen som handlade om MF. Där sa man att de flesta missfall beror på genetiska orsaker. Men om du har haft 3 MF så kan kan man kasnke börja fundera på om ägget av någon anledning har svårt att fästa i livmodern. Hur tidigt har du haft dina missfall?

Lycka till!

• LilleSkutt

Min första graviditet var ofostrig, den andra slutade i vecka 5 med MF och den tredje var ett MA i vecka 17 (fostret hade dött i vecka 11-12 - gjorde VUL i vecka 11 och då såg allt bra ut...).

Eftersom mina graviditeter varit så olika så hoppas jag att det beror på slumpen, men jag ska i alla fall ta det försiktigt med det mesta nästa gång jag blir gravid.

• Wallstone

Om din man dricker kaffe, behöver nog inte DU oroa dig.

Run for your life
  • LilleSkutt

Nä, jag trodde nog inte det heller... Men det finns så mycket undersökningar om allt, så man börjar ju undra... I USA verkar de ha helt andra rekommendationer om koffein än här, undrar vad det grundar sig på egentligen.

• Cilla 69

Min man dricker långt mer än 3 koppar kaffe om dagen och vi har inte fått mf för det. Han snusar också, inga mängder, men dagligen.
    Äter du folsyra förresten?

• Bondbruden

Men att dricka för mycket kaffe som gravid ökar missfallsrisken.

• LilleSkutt

Ja, jag äter folsyra och massa andra vitaminer så det är nog inte det som är problemet.

Svar på tråden Ökar koffein risken för missfall?