Hej på er!
Ursäkta ett lite långt inlägg.
Till Skogsstjärnan vill jag bara säga att du inte ska lyssna på varken Singelkille eller Melinda O Lasse. Det är underbart att folk ställer frågor om detta! Fortsätt att blogga och fortsätt att kritiskt granska. Det här är ett ämne som verkligen behöver belysas mer. Tyvärr fastnar diskussionen oftast på fel saker, exempelvis om produkterna är prisvärda eller ej, om Amway är ett pyramidspel osv, och ofta står ord mot ord och uppfattning mot uppfattning. Det finns betydligt viktigare och allvarligare saker med den här typen av verksamhet som sällan berörs och som måste upp till ytan. Det finns många som far illa utan att ens själva ha insikt om det, och som älskar Amways affärskoncept, trots att mycket tid, pengar och vänner förloras.
Jag har sett i tidigare trådar att exempelvis Magnus 71, hävdar att kritiken mot Amway är baserad på hörsägen och skvaller, och att man ska besöka amway.se för att insupa sanningen.... :) Eller varför inte genom att följa med på ett möte, lyssna på en cd eller till och med bli en ABO själv. :) För att ni som står i valet och kvalet angående Amway ska slippa bli en sk ABO, tänkte jag bidra med mina erfarenheter. Jag har nämligen själv varit med i åtta år och har ett och annat att tillägga. OBS, det jag säger är alltså inte hörsägen utan självupplevt. :)
Jag gick med i Amway år 2002 för att "spara tid och pengar" (ironiskt nog) efter ca 5 år hade jag passerat platinum-nivån och efter 8 år gick jag in i kvalificering för safir. För den som är nyfiken innebär det en omsättning på 10 000 pv (1 pv=15
i två oberoende pipelines och 4000 pv i sidovolym. Detta låter kanske som något eftersträvansvärt, men sanningen var att jag under mina samtliga år som ABO hade gjort ett minus-resultat. Trots detta stod jag rak i ryggen men böjd i själen och svarade på den vanliga och ytterst relevanta frågan: -”Hur mycket tjänar du på detta egentligen?” med att säga: -”det är ointressant vad jag tjänar, det viktiga är hur mycket du vill tjäna?”
När jag själv såg marknadsföringsplanen för första gången fick jag frågan; -”Vad 14 000:- tusen mer i månaden skulle göra för dig?” vilket givetvis gjorde intryck och lät intressant då. De glömde dock att berätta några detaljer. Exempelvis att 14 000:- som var en summa för en av de nivåerna som visades under presentationen d. v. s. Silverproducent (en grupp som omsätter 10 000 pv) är beräknad under optimala omständigheter. Det normala bonusutbetalningen ligger på kanske 10 000:- sek (inte 14 000
och efter skatt och egenavgifter så är det 5 000:- kvar och för mig täckte det inte ens våra månatliga kostnader för systemet (se nedan) och bensin. Vi hade då inte köpt in några varor än, vilket man rekommenderades att göra. Helst skulle man ju ha en uppsättning av allt. Så här i efterhand så inser man ju att frågan var lite felformulerad, kanske skulle den ha ställts så här: -”Vad säger du om att gå back några tusen i månaden, och samtidigt lägga mellan 15-20 timmar i veckan under 8 år, för att senare bli betraktad som en idiot av många av dina vänner och bekanta?” Att man senare själv kunde stå och hävda exakt samma sak trots att man innerst inne visste att det inte stämde visar på hur man gradvis manipulerades, med hjälp av skivor och möten, att själv utöva manipulation på andra helt enkelt genom lögn och halvsanningar.
Omkostnaderna för att följa ”framgångskonceptet” som promotades i systemet var ansenliga. Pengar spenderades exempelvis på produktinköp, telefoni, bensin och boende i samband med möten. Dessutom var utläggen för själva systemet (böcker, cd:s och möten) höga. Sällan ifrågasatt, för att man uppmanades att ”investera tillbaka in i sin verksamhet” Det sjukaste av allt var att det inte var på grund av att min ekonomi var körd i botten som gjorde att jag till slut vaknade. Så oerhört manipulerad var jag!
ABO:oer som skämtar bort detta med hjärntvätt och manipulation genom inövade uttalanden om att exempelvis "vissa hjärnor är så smutsiga så att de behöver verkligen tvättas" uppmanar jag (I dare YOU) att testa denna länk. Läs noga! freedomofmind.com/resourcecenter/groups/a/amw.../Det är en modell som heter B.I.T.E. som kultexpert Steven Hassan utvecklat för att undersöka om organisationer försöker utöva manipulation över individer. Jag blev chockad över hur många punkter som stämde in exakt på hur vi arbetade i Amway och framför allt i network twentyone som är en sk AMO (Amway motivational organization). Enligt min uppfattning så är det dessa stödorganisationer som är de största bovarna i det här sammanhanget. Enligt Network twentyones årsredovisning för 2009 så omsatte företaget ca 41 milj sek i Skandinavien och dess ägare (Jim Dornan) kunde plocka ut ca 3 milj. Vad jag kan utläsa av årsredovisningen så har man lönekostnader på ca 6 miljoner. Man redovisar en post på ca 30 miljoner som kallas för handelsvaror. Kostnader som jag uppskattar gå till inköp av böcker, trycksaker, tillverkning av CD och hyra av möteslokaler dock maximalt 15 miljoner. Kvar under rubriken finns alltså ca 15 miljoner och jag skulle kunna tänka mig att den största delen av dessa betalas ut som någon slags ersättning (rebates) till främst diamanter och smaragder. Det här är ett område som någon hungrig journalist skulle gräva lite djupare i.
Det som verkligen hjälpte mig att få upp ögonen var när jag igen påpekade för min up-line hur illa det såg ut med ekonomin och de svarade ”allt är i sin ordning, fortsätt bara ett tag till, du är sååå nära nu”, vilket jag i och för sig hade hört många gånger. Men det som fick mig att känna avsmak var att de berättade om de hemliga bonusarna som nu fanns inom räckhåll att tjäna… och att så mycket som hälften av en smaragds eller diamants inkomst kunde komma därifrån…. När jag insåg att det rörde sig om pengar från Network twentyone, d.v.s. en vinstdelning, för vissa utvalda, på systemet och alla skivor och böcker som såldes och alla möten som anordnades tänkte jag: -”det är alltså sant det som hade avfärdats som lögn under alla de år jag varit med.” Jag hade ett krav från första början, för att jag över huvud taget skulle börja med Amway, och det var just att stödsystemet inte var vinstdrivande. Detta bedyrades för mig vid ett antal tillfällen och det skulle alltså nu locka mig att fortsätta när det mesta av min egen Amway-bonus åts upp av omkostnader för just stödsystemet. Dels hade man ljugit mig rakt upp i ansiktet och dels uppenbarade sig ett tvättäkta pyramidspel framför mig. För att jag skulle kunna nå till ekonomiskt oberoende var jag alltså tvungen att ha hundratals eller t. o. m. tusentals personer i min organisation som gick med förlust. Föga inspirerande! Flera undersökningar pekar på att det är ca 99% som förlorar pengar inom Amway, vilket givetvis beror på att man lägger så mycket på stödsystemen. Det är i princip från smaragdnivå som nettot blir positivt. Hade man haft regelrätta säljutbildningar skulle dessa ha kostat en bråkdel men förmodligen genererat vinst för betydligt fler. Detta är självklart ointressant då det ligger så mycket pengar i försäljning av skivor, böcker och möten, dessutom har man ju inga kostnader för marknadsföring då de allra flesta ABO:er, mot bättre vetande jobbar gratis med att sälja in detta. Effektivt, fascinerande och mycket skrämmande.
När jag läser inläggen från de som är pro Amway så är det som att höra sig själv som ett eko i huvudet. Lite scary faktiskt. Jag kan fortfarande alla svar och argument, och hur man ska vända och vrida på frågorna. Faktum är att ABO:erna som är riktigt aktiva är en lydig och välutbildad armé som inte är mottaglig för någon kritik eller annan fakta över huvud taget, och som oftast är beredda att skarva lite vad gäller sin egen inkomst, eller åtminstone undvika frågan. Det är därför det är så svårt att nå dem, vilket är mycket tragiskt. Men som sagt I dare You att kolla in länken ovan. Hjälp till självhjälp.
Efter att jag lagt Amway på hyllan tog det ca ett år att ta mig ur den här mentala låsningen, och börja tänka fritt igen, men jag kan meddela att det är en underbar känsla. Min tanke är numer fri! Att kunna köpa produkter från vilken leverantör som helst, och inte av ren lojalitet, är befriande. Att inte behöva jobba gratis när man har dåligt med pengar är fantastiskt. Att kunna boka sin kalender och exempelvis planera barnens födelsedag på rätt datum eller tacka ja till ett bröllop i tid och inte behöva avvakta och se om det kanske dyker upp något viktigt möte som man får information om, on need to know basis.
Informationen finns där ute i cyberrymden om du är beredd att ta emot den
Jag uppmanar alla och en var att sky Amway som pesten... Du kommer att förlora tid, pengar och vänner. Vissa vänner kan man förvisso vara utan. :)
Men jag vill verkligen betona att om man är orolig för en vän eller en anhörig så är absolut inte rätt strategi att vara dömande och föraktfull. Det ingår i själva manipulationen och de som jobbar med Amway räknar med detta och får då bara mer vatten på sin kvarn. "Mina vänner vill inte jag ska lyckas, men jag ska minsann visa dem". Det bästa man kan göra är att hänvisa till länken
freedomofmind.com/resourcecenter/groups/a/amw.../ (finns även Youtube-klipp, sök på Steven Hassan) som jag nämnde ovan. Så att de får se hur likartat man jobbar inom "riktiga sekter". Den upplevelsen är förhoppningsvis ögon-öppnande. I annat fall kan man diskutera hur länge de ska gå minus? Hur mycket pengar det har summerat ihop sig till hittills och vad man skulle gjort istället för den summan. Glöm inte att dessa personer oftast är rätt indoktrinerade och gå varligt fram, annars är risken att de halkar djupare ner i famnen på sina nyvunna "vänner".
/Per