• Maggis

    Vagel i ögat? Vad göra?

    Melker har haft en liten vagel på övre ögonlocket in mot ögonvrån i lite mer än en månad nu. Den verkar inte bekomma honom eller så men jag irriterar mig hemskt på den.

    Finns det något man kan göra åt den? Har försökt att massera försiktigt men han blir ju tossig om man är nära ögonen på honom.


    //Maggis
  • Svar på tråden Vagel i ögat? Vad göra?
  • nisv

    jag har för mig att man inte ska röra vid dom så försvinner dom fort av sig själv.

  • lia76

    Den läker mest utan behandling. Antibiotikadroppar kan prövas. Man kan påskynda mognaden med hjälp av fuktiga kompresser.

    Massera inte med fingrarna... då för du över bakterier och då kan det ta längre tid för den att försvinna...

    Så länge han inte bryr sej om att den är där så är det bara att vänta så fösvinner den av sej själv. Bara du inte petar på den


    Kram Lia, stolt mamma den 23/9 till en liten Stella
  • Maggis

    Som sagt; jag får inte ens komma i närheten så något masserande blir det ju inte. Vilken tur. Men det var någon som sa att man kunde göra det. Med rena fingrar naturligtvis.

    Jaja, då kan jag bara strunta i den såvida den inte börjar se mer elak ut då, antar jag.
    Tack för svar!


    //Maggis
  • Pockadockan

    Usch, stackars lillen. jag får alltid vaglar och blir lika tokig varje gång!

    Jag och min kompis pratade om just det här om dagen, och hon sa att hon hade hört nånstans att man skulle gnugga en slät guldring mot vageln ett tag så skulle den försvinna. Vet inte vad jag ska tro om det faktiskt, det låter lite skumt
    Kanske inget att prova på lillen eftersom du inte får röra iofs...


    LiamLej + Mamma = sant
  • Maggis

    Tegelina;

    Det har jag också hört, har jag en känsla av.Tycker jag känner igen det. Men nä, inget att testa på honom, är jag rädd.

    Hade han nu varit besvärad av den så hade jag troligen sökt vård för länge sedan. Men han struntar fullständigt i den och verkar inte bry sig alls. Det är väl mest jag som retar mig på den.


    //Maggis
  • lia76

    Testa och tvätta den med bomullstuss som du har lite vatten på så det blir rent så kanske de försvinner


    Kram Lia, stolt mamma den 23/9 till en liten Stella
  • bubbelgumman

    det är smittsamt så man skall ej vidröra utan att tvätta händerna efter, den spricker nog snart eller försvinner...finns ögonsalva reseptfritt på apoteket...
    antibiotika dropparna (cloromycetin) är jätte bra men prova med salva morgon och kväll=)

    kolla dock så salvan rekomenderas för barnet och dess ålder=)

  • Maggis

    lia76;

    Ja, det kan jag ju göra, kanske. Det är en liten gul prick längst upp på upphöjningen nu så den kanske är "mogen". När jag var liten, la alltid mormor på en kamomilltepåse på ögat när jag fick vaglar. Minns nu inte om det hjälpte...


    //Maggis
  • lia76

    Att ha en tepåse på går väl bra det med, det blir juh som en fuktig kompress


    Kram Lia, stolt mamma den 23/9 till en liten Stella
  • Maggis

    Nu har jag haft kontakt med ögonkliniken eftersom jag tycker att vageln blivit större och rödare de senaste dagarna. Så jag uppdaterar och tänker att någon annan kan få nytta av det de sade.

    Rådet jag fick: värme och massage för att försöka få upp vageln så den tömmer sig. Eventuellt Chloromycetinsalva men endast om den ser infekterad ut.

    I allra värsta fall snittar man den och tömmer ut innehållet men helst ska man avstå då så här små barn måste sövas. Och så besvärlig är den ju inte. Än. Och det hoppas jag att den inte blir heller.

    Enligt henne (sköterskan) så händer det att den blir inkapslad och infekteras om och om igen. Ofta är det fallet med en vagel som aldrig försvinner och den här är ju snuskigt seg.


    //Maggis
  • Tihana

    Hej, min dotter har vagel för 3 månader nu. Hon är 2,5 år gammal. Vi var flera gånger hos läkare och de säga vi måste bara med värm vatten tvätta ogon med det är inte bra. Jag vet inte vad bi kan göra att hjälpa henne.??

Svar på tråden Vagel i ögat? Vad göra?