• jessy71

Utomkvedes+ägglossning?

Hej på er. Jag undrar om du som kanske haft X och även tagit bort ena äggledaren vet hurvida man kan bli gravid "varje" månad eller "varannan"? Har hört ryktas att äggen bara är befruktningsbart när det kommer från äggstocken där äggledaren är frisk. När ägget kommer från äggstocken som inte har någon äggledare så är det inte befruktningsbart? Vet någon mer kring detta? Skriv gärna några rader i så fall. Vi har precis försökt, men tanten kom i förrgår. Så då kanske det ändå stämmer med varannan månad tänkte jag. Vi ska ta nya tag om ca 9 dagar igen...så får vi se!!

• Svar på tråden Utomkvedes+ägglossning?
  • Tess76

Vad jag vet så kan ägget "plockas" upp på motsatt sida. Om man opererat bort ena äggledaren så minskar inte det chansen att bli gravid.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • memlan

Min väninna är ganska nyligen opererad för X till henne sa de att äggledaren "flyttar sig" och tar ägg från båda sidorna, den övertar helt enkelt funktionen. Men om det var 100% chans att bli gravid minskar den till ca 70%...
    Lycka till!

• Ebbi

Hej! När jag precis hade opererat bort min högra äggledare efter ett x så sa min läkare att chanserna inte försämras utan att den vänstra äggledaren plockar upp ägg från den högra äggstocken oxå! Men nu när jag ett år senare var hos en annan läkare pga av att vi inte lyckats bli gravida ännu så säger hon att det har hänt att ägg har plockats upp från andra sidan men att det inte är så stora chanser. utan att man egentligen bara kan räkna ägglossningarna från sidan där man har en äggledare som riktiga chanser att bli gravid! Det tycker även jag låter rimligare oxå! Lycka till! Kram

• jessy71

ok då verkar det ändå som att det finns chans varje månad, men kanske något mindre chans då med andra ord. Tack för era svar! Alltid skönt med svar på sina tankar.../kram Jessy

Svar på tråden Utomkvedes+ägglossning?