• lillevild

Att vilja ha egentid med biobarnet

Jag har funderat på om det egentligen ska vara ett problem att få umgås på tu man hand någon gång då och då med sitt biologiska barn? Jag lever i en "fusionsfamilj" sedan 1,5 år tillbaka, vilket är både roligt och svårt. Min sambo har två barn sedan tidigare som bor hos oss hela tiden, och jag har en son sedan tidigare som bor hos oss varannan vecka. Nu väntar vi vårt första gemensamma barn till våren.

Mitt problem är egentligen inte så stort, men jag vill höra mig för om det är fler än jag som upplever något liknande. Jag levde själv med min son i fem år innan jag träffade min sambo, och vi umgicks och gjorde olika saker tillsammans ofta. Nu när vi är en större familj vill jag ändå få de här egna stunderna med bara min son, t.ex. åka till badhuset, hälsa på vänner, göra utflykter, kortare semestrar med mormor och morfar m.m. Dessvärre tycker inte varken sambon eller hans barn att det ska vara så - det är såååå orättvist enligt dem. Naturligtvis gör vi saker tillsammans alla fem, och de veckor min pojke är hos sin pappa får ju bonusbarnen all uppmärksamhet och tid. Jag har pratat med sambon om detta och försöker få honom att göra saker med sina barn på tu man hand, men det faller inte i så god jord.

Visst gör vi ändå våra små avstickare, jag och sonen, men det är tråkigt känslan av missunnsamhet alltid finns där.

Vad säger ni andra - är det någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Att vilja ha egentid med biobarnet
  • Yrslan

Klart ni ska ha egen tid, det behöver alla oavsett bio eller inte. Tråkigt att din sambo inte inser det....

• Tjofsen

Klart du ska få ha kvalitetstid med ditt barn. Skit i dem - du gör väl vad du vill. De får ju ensam tid med er. Ni får väl dela upp det mellan varandra så alla får egentid med förälder. Det är nyttigt för ALLA barn att vara helt själva med föräldrarna/föräldern.

• Tezz72

Jag brukar ta egen tid med mina barn. Men sambon vill inte ta egen tid för sina barn! Men jag resonerar som så att vårat gemensamma barn får ha sina föräldrar för sig själv vv, så borde do stora baren kunna få en stund med sin mamma eller pappa!

Så fortsätt göra som du gör och strunta i om din sambo inte tycker likadant. Det är ju som du skriver dina bonusbarn får ju ha er för sig själva vv, så borde din son kunna få egen tid med sin mamma.

• Jussan

När man bara har ett barn kan man unna det barnet egentid med en förälder. Nu har du snart 4 barn. Då är det såklart tuffare att ge alla barn ensam tid med en vuxen. Var noga att ge alla barn lika mycket ensamtid i så fall (dvs de som bor hrla tiden ska ha den tiden varje vecka)! Inte bara vv-barnet. De andra har ju ingen egentid med en förälder den veckan vv-barnet inte bor hos er, eller hur?
    Du skriver om korta semestrar bara du och det ena barnet. Bra! Bara de andra får samma sak. Fast egentligen dubbelt upp då de alltid bor hos er!

• 6628

Det är klart att du ska umgås med din son, bara ni två! Det är viktigt för din son! Och för dig också! Jag bodde också själv med min son innan jag träffade min sambo.
    Jag o min son o även min sambo o hans söner har egen tid. Jag tror barnen behöver det. O få känna att nu är det mamma och jag. Kramiz

• Zaria

Klart man skall få egen tid med sitt biobarn.

• Yohanna85

jag tycker inte du ska känna dig dum att du vill ha lite egentid med sonen din! och eftersom han är där varannan och de hela tiden. Så ialf en dag just den veckan han är där att du och han får en egentid tillsammans!

men jag tycker även att det ska vara så förövrigt. Alla kan vara tillsammans, pappa har lite egentid med sina bio och bonus, och mamma med bio och bonus. Man har olika relationer med alla barn. Man behöver inte vara ihop klistrade varje gång man ska göra någonting. Som min mamma hade sin egentid med mig och egentid med min lillebror!

• Marlie87

Kämpa för det och ta er egentid, oavsett om det är så jätte uppskattat eller inte.. Tro mig - din son uppskattar det och kommer uppskatta längre fram, såna saker kommer ge honom fina minnen..

Kommer själv från skilda föräldrar där pappas sambo ibland svårt att ge mig och pappa egentid (som vi, precis som du var van vid, då jag och pappa hade varit själva i nästan 7år).. Men det var viktigt för att jag och pappa skulle må bra och med tiden lärde hon sig att accpetera det och förstå innebörden av det :)

• eval

Min mamma såg till att få egentid med vart och ett av sina fyra barn. (hel som halvsyskon) Varenda en av oss fick ha henne för oss själva ibland, och jäklars vad vi kände oss speciella då, någon avundsjuka existerade inte, alla fick ju göra något roligt, även om det inte alltid blev samma aktiviteter.
    Vill med detta säga att jag definitivt tycker att du ska ge din son egentid, det är viktigt för er båda!

• lillevild

Tack för alla kloka ord och erfarenheter! Det både värmer i hjärtat och stärker känslan av att det är helt ok! Längtar så mycket efter sonen just nu - ibland kan en vecka kännas evighetslång. Planerar en "mammaIsac-dag" till nästa helg! Kram till Er!

• sandras sötisar

Vi tar egentid med våra egna barn o ibland byter vi så min sambo gör något med min son,o jag hittar på något med hans son.Det funkar jättebra.Självklart måste man ha egentid med sina barn.

• My05

Klart ni ska ha egen tid. Jag skulle inte stå ut om vi inte fick vår tid. Levde ensam med min dotter i sju år innan sambon dök upp

Svar på tråden Att vilja ha egentid med biobarnet