• Rosarin

Adopterad och laktosintolerant

Hej hej!

Jag ar adopterad fran Thailand och ar laktosintolerant.
    Jag har hort att det ar valdigt vanligt att adoptivbarn inte kan dricka mjolk for att de far ont i magen.
    Min doktor sa att jag saknar enzymet som spjalkar laktosen (mjolksockret) i magen.
    Undrar bara om det ar fler?

/Rin

• Svar på tråden Adopterad och laktosintolerant
  • rymdlejon

Jag är adopterad från sverige till sverige och är laktosintolerant. Min teori är att det har och göra med att man inte har druckit bröstmjölk som barn. Min bror är adopterad från Sri Lanka och han tål inte mjölkprotein.

• rymdlejon

Mitt tips till er laktosintoleranta är att absolut försöka träna upp magen. Det går faktiskt. Men ta det lugnt! ät en halv glass istället för en hel.(eller bara en munsbit i början) Ät ost på mackan fast laktosfritt smör. ta inte en hel skål med yogerth utan kanske ett litet glas. Avstå inte helt då blir bara överkänsligheten värre. Tyvärr slutade laktostabletter att fungera för mig efter ca 1-2 år. och överkänsligheten för mig har blivit mycket bättre sedan jag började "öva" upp kroppen mot laktos. Därimot kan jag inte dricka ren mjölk och det tror jag aldrig att jag kommer att kunna. Men enbart en liten mjölkdutt i kaffet går bra.

• Maisie
    rymdlejon skrev 2011-08-11 17:12:31 följande:
    Jag är adopterad från sverige till sverige och är laktosintolerant. Min teori är att det har och göra med att man inte har druckit bröstmjölk som barn. Min bror är adopterad från Sri Lanka och han tål inte mjölkprotein.
    Min (icke-adopterade) make är laktosintolerant och han blev ammad när han var liten. Vår adopterade dotter från Kina tål än så länge laktos alldeles utmärkt. Hon var dessutom mjölkproteinallergiker när hon var mindre något som har växt bort så nu njuter hon av mjölk och yoghurt.

Mjölkproteinallergi har inte med laktosintolerans att göra. Där handlar det om allergi dvs kroppen reagerar på ett ämne (mjölkprotein) medan laktosintolerans handlar om att sakna ett enzym som bryter ner laktosen.
  • villsågärna38
    Maisie skrev 2011-08-12 00:46:33 följande:
    Min (icke-adopterade) make är laktosintolerant och han blev ammad när han var liten. Vår adopterade dotter från Kina tål än så länge laktos alldeles utmärkt. Hon var dessutom mjölkproteinallergiker när hon var mindre något som har växt bort så nu njuter hon av mjölk och yoghurt.

Mjölkproteinallergi har inte med laktosintolerans att göra. Där handlar det om allergi dvs kroppen reagerar på ett ämne (mjölkprotein) medan laktosintolerans handlar om att sakna ett enzym som bryter ner laktosen.
    Exakt! Har inget med bröstmjölk att göra. jag är laktosintolerant, ej adopterad och ammades även som liten. Är genetiskt betingat om man har enzymet laktas eller inte dvs det enzym som bryter ner laktosen/mjölksockret.
  • Nokiz

Jag är laktosintolerant,adopterad ifrån Sri Lanka. Har haft mkt probs med magen till o från under åren.
     Under min graviditet tålde ja mjölkprodukter sån härlig känsla, slippa o ha ont i magen , kramper o bo på toaletten. Efter gravditeten har det blivit bättre . Tål en del men inte allt. Finns super bra tabletter man kan ta innan man äter mjölkprod. Lactrase

• Eva 937

Det går inte att "träna upp" om man är laktosintolerant i generna. Våra flickor är också laktosintoleranta. De tål lite laktos men blir det för mycket får de ont i magen. Laktosintolerans är ingen sjukdom, utan tvärt om är det normalt för många att vara det. I sverige och i vissa andra länder är genen för laktosintolerans inte lika utbredd, men förekommer så klart här också. Man kan sakna arvsanlaget för laktosintolerans och ändå vara laktosintolerant och det har man oftast blivit efter en magsjuka eller något annat som har ställt till det normala i mage och tarm. Då kan man sakta öka på laktoset och träna upp sig att kunna dricka mjölk igen - det var nog det din doktor tänkte. Bara för att du kommer från Asien behöver du inte ha genen för laktosintolerans, men sannolikheten är större att det är så.

• Lindis1974

Nej det har inget med bröstmjölken att göra. Både jag och min man är det har båda ammats.
    I bröstmjölk finns ingen laktos.
    I Sverige använder vi enormt mycket mer produkter med laktos i än i övriga delar i världen. I ex Spaniens standardmjölk tillsätter man inte äns laktos.
    Som tur att finns ju nu mängder av laktosfria produkter. Man behöver inte sakna något. Eller jo vissa glassar som inte finns.

• Eva 937

Bäbisar klarar laktos (oftast) , man har alltid lite receptorer för laktosspjälkning och i småbarnsåren funkar det med bröstmjölk. Intoleransen börjar lite senare efter amåldern och upp i skolåldern. Det finns dock bäbisar som har en totalavsaknad av möjligheten att spjälka laktos. De dör oftast tidigt om de inte blir diagnostiserade och får hjälp.

• Maisie
    Lindis1974 skrev 2011-08-22 08:37:40 följande:
    Nej det har inget med bröstmjölken att göra. Både jag och min man är det har båda ammats.
    I Sverige använder vi enormt mycket mer produkter med laktos i än i övriga delar i världen. I ex Spaniens standardmjölk tillsätter man inte äns laktos.
    Som tur att finns ju nu mängder av laktosfria produkter. Man behöver inte sakna något. Eller jo vissa glassar som inte finns
    Det tillsätts inte någon laktos is svensk mjölk, det är något som finns naturligt i mjölken.
  • Lindis1974

Förlåt jag menar att vi i Sverige tillsätter laktos i väldigt många andra produkter. Som en utfyllnad med ex mjölkpulver.

• Thi 08

90 % av asiaterna är laktosintoleranta (har jag läst) De flesta har säkert blivit ammade som små

• giftgrodan
    Lindis1974 skrev 2011-08-22 08:37:40 följande:
    Som tur att finns ju nu mängder av laktosfria produkter. Man behöver inte sakna något. Eller jo vissa glassar som inte finns.
    Jo, det finns laktos i bröstmjölk. 

"Modersmjölkens kolhydrat utgörs huvudsakligen av mjölksocker (laktos), ca 70 gram/liter. Dessutom finns smärre mängder andra sockerarter (s.k. oligosackarider) som har en mjukgörande effekt på avföringen, hämmar tillväxten av ogynnsamma bakterier och också skyddar slemhinnorna emot dem."

• MammaSusan81

Våra barn är inte laktosintoleranta (eller har andra allergier heller, peppar peppar) våra barn är från Sydafrika & Kenya. Antingen är man allergisk eller inte oavsett vilket land man kommer från, det ligger i generna.

Våra mirakel Astrid-06 & Vilgot-09
  • inoka

Tror inte heller på det där att man som adopterad (mest från de asiatiska länderna) är mer känsliga för laktos. Däremot tror jag att de barn som kommer hit i högre ålder kan ha svårare för laktos då det inte ingår i den naturliga födan. Det är ju inte många länder där man dricker mjölk osv som vi gör. Jag har tre barn varav 1 är känsligt och den minsta är super super känslig och tål absolut inte ngt. Då kräks hon direkt. Jag har inte ont av det och jag är adopterad ;) Min "hemmagjorda" bror bor tidvis långa perioder i thailand och han som ald haft prob med laktos förr har fått det iom att ha bara äter thai mat. Han får ont i magen dirket när han kommer hem. Så det är nog va man vänjer sig vid.
    Och nu dessa tider är det ju inte hela världen om man är laktosintolerant som tur är då det finns så mkt bra produkter att ersätta med.

Svar på tråden Adopterad och laktosintolerant